@article { author = {jorfi, mohsen}, title = {The Effect of Mindfulness-Based Stress Reduction Therapy on Mental Disorders Syndrome in Single girl students of Ahvaz Farhangian University}, journal = {Journal of Pouyesh in Education and Consultation (JPEC)}, volume = {1397}, number = {8}, pages = {1-18}, year = {2018}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2783-154X}, eissn = {2717-221X}, doi = {}, abstract = {  Purpose: This study is about The Effect of Mindfulness-Based Stress Reduction Therapy on Mental Disorders Syndrome in Single girl students of Ahvaz Farhangian University. The method is a quasi-experimental study with pre-test, post-test and follow-up with the control group.  The statistical population consists of Single girl students of Ahvaz Farhangian University in 2016. 100 single female students were selected and after testing those who scored higher on the SCL90-R Mental Disorders Questionnaire (n = 30), they were divided into experimental and control groups (n = 15 each). The experimental group received 8 sessions of 120 minutes of mindfulness-based stress reduction therapy. Both groups participated in pre-test, post-test and 3-month follow-up. Research Tools: Data analysis was done by SPSS 23 software using Mankova analysis method. Results:  Mindfulness treatment reduced scores on mental disorders i.e. physical complaints, obsession, interpersonal sensitivity, depression, anxiety, aggression, morbid fear, paranoid thoughts and psychosis at posttest and follow-up. (p<0/01) Conclusion: Mindfulness therapy can be used to reduce the symptoms of psychiatric disorders in single female students. The Effect of Mindfulness-Based Stress Reduction Therapy on Mental Disorders Syndrome in Single girl students of Ahvaz Farhangian University  Mohsenjorfi[1]   Purpose: This study is about The Effect of Mindfulness-Based Stress Reduction Therapy on Mental Disorders Syndrome in Single girl students of Ahvaz Farhangian University. The method is a quasi-experimental study with pre-test, post-test and follow-up with the control group.  The statistical population consists of Single girl students of Ahvaz Farhangian University in 2016. 100 single female students were selected and after testing those who scored higher on the SCL90-R Mental Disorders Questionnaire (n = 30), they were divided into experimental and control groups (n = 15 each). The experimental group received 8 sessions of 120 minutes of mindfulness-based stress reduction therapy. Both groups participated in pre-test, post-test and 3-month follow-up. Research Tools: Data analysis was done by SPSS 23 software using Mankova analysis method. Results:  Mindfulness treatment reduced scores on mental disorders i.e. physical complaints, obsession, interpersonal sensitivity, depression, anxiety, aggression, morbid fear, paranoid thoughts and psychosis at posttest and follow-up. (p<0/01) Conclusion: Mindfulness therapy can be used to reduce the symptoms of psychiatric disorders in single female students. Keywords:  Mindfulness Based Stress Reduction Therapy, Mental Disorders Syndrome, Female Students, Single. [1] m_jorfi@yahoo.com  }, keywords = {Mindfulness Based Stress Reduction Therapy,Mental Disorders Syndrome,Female Students,Single}, title_fa = {بررسی تأثیر درمان کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر نشانگان اختلالات روانی در دانشجویان دختر مجرد دانشگاه فرهنگیان اهواز}, abstract_fa = {این پژوهش اثربخشی درمان ذهن آگاهی بر کاهش نشانگان اختلالات روانی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان دختر مجرد اهواز بوده است. روش: این پژوهش نیمه تجربی، همراه با پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه فرهنگیان دختر مجرد شهر اهواز در سال1395 بود. 100 نفر از دانشجویان دختر مجرد انتخاب شدند و پس از تست افرادی که نمرات بالاتری در پرسشنامه نشانگان اختلالات روانی SCL90-Rبدست آورده بودند (30 نفر) انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل(هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش در 8 جلسه 120 دقیقه ای تحت درمان ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس قرار گرفتند. هر دو گروه در مراحل پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری 3 ماهه شرکت کردند. ابزار پژوهش: جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS 23 و روش تحلیل مانکوا استفاده شد. یافته ها: درمان ذهن آگاهی بر نمرات اختلالات روانی یعنی شکایات جسمانی، وسواس ، حساسیت در روابط متقابل، افسردگی، اضطراب، پرخاشگری، ترس مرضی، افکار پارانوئیدی و روان پریشی در مرحله پس آزمون و پیگیری کاهش داد(01/0p<). نتیجه گیری: از درمان ذهن آگاهی در کاهش نشانگان اختلالات روانی در دانشجویان دختر مجرد می توان استفاده نمود.}, keywords_fa = {درمان کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی,نشانگان اختلالات روانی,دانشجویان دختر,مجرد}, url = {https://educationscience.cfu.ac.ir/article_984.html}, eprint = {https://educationscience.cfu.ac.ir/article_984_4083cf53737a5b07f8bdc12d55cdb436.pdf} } @article { author = {hejrati, morteza and Zeinabadi, Hasan Reza and Behrangi, Mohammad Reza}, title = {Investigating the Relationship between Managers 'Distributed Leadership Style and Teachers' Attitude toward Organizational Change}, journal = {Journal of Pouyesh in Education and Consultation (JPEC)}, volume = {1397}, number = {8}, pages = {19-42}, year = {2018}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2783-154X}, eissn = {2717-221X}, doi = {}, abstract = {  The purpose of this study is to investigate the relationship between distributed leadership style of managers and the attitude of high school teachers in organizational change in Gonabad city. The research method is descriptive correlational. The statistical population consisted of all high school teachers in high school of Gonabad in the academic year 2015-2015, of which 1070 were selected using the Krejcie and Morgan table of optimum volume of 285 students by proportional stratified sampling. Data were collected using the Ilmoor 20-item Leadership Inventory (2000) and the 18-item Attitude toward Change Questionnaire. Data were collected using the Elmour 20-item Leadership (2000) and the 18-item Organizational Change Attitude Questionnaire (Dunham et al., 1989). Content validity was used to determine the validity of the questionnaire and was approved by experts in this field. The reliability of the questionnaires using Cronbach's alpha coefficient was 0.87, respectively. And 83 /. Evaluated. Data were analyzed using Pearson correlation coefficient and standard multiple regression. The findings showed that distributed leadership status of managers and attitude toward organizational change was higher than the average and hypothetical average and there was a significant relationship between distributed leadership and attitude toward organizational change. It was also found that distributed leadership dimensions had a significant explanation of attitude toward organizational change of teachers (R2 = 0.17).}, keywords = {DistributedLeadership,Principal,Attitude towards Organizational Change,Teacher}, title_fa = {بررسی رابطه بین سبک رهبری توزیع شده مدیران و نگرش دبیران مقطع متوسطه شهر گناباد نسبت به تغییرسازمانی}, abstract_fa = {چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سبک رهبری توزیع شده مدیران و نگرش دبیران مقطع متوسطه شهر گناباد نسبت به تغییر سازمانی انجام شد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری حاضر را کلیه دبیران مدارس دولتی دوره متوسطه شهرگناباد در سال تحصیلی95-1394 تشکیل دادند، که تعداد آن 1070نفر بود که با استفاده از جدول کرجیسی و مورگان حجم بهینه 285 نفر به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبتی انتخاب شدند. جهت گردآوری داده‌ها از پرسشنامه 20 گویه‌ای رهبری توزیع‌شده ایلمور (2000) و پرسشنامه 18 گویه‌ای نگرش نسبت به تغییر سازمانی دانهام و همکاران (1989) استفاده شد. جهت تعیین روایی پرسشنامه از روایی محتوایی استفاده شد و مورد تایید متخصصان این حوزه قرار گرفت. همچنین پایایی پرسشنامه‌ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 87/. و 83/. ارزیابی شد. داده‌ها با استفاده از روش ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استاندارد تحلیل شدند. یافته‌های پژوهش نشان داد که وضعیت رهبری توزیع‌شده مدیران و نگرش نسبت به تغییر سازمانی دبیران بالاتر از متوسط و میانگین فرضی است و رابطه معناداری بین رهبری توزیع‌شده و نگرش نسبت به تغییر سازمانی وجود دارد. همچنین مشخص شد که ابعاد رهبری توزیع‌شده تبیین معناداری از نگرش نسبت به تغییر سازمانی معلمان (17/0 R2=) دارند.}, keywords_fa = {رهبری توزیع شده,مدیر,نگرش نسبت به تغییر سازمانی,معلم}, url = {https://educationscience.cfu.ac.ir/article_985.html}, eprint = {https://educationscience.cfu.ac.ir/article_985_534f3b7d9308676b1945b70455bbe133.pdf} } @article { author = {kargari, narges}, title = {Studying the Relationship between High School Students' Learning Mechanism and Information Technology with the Mediating Role of Macroeconomic Management}, journal = {Journal of Pouyesh in Education and Consultation (JPEC)}, volume = {1397}, number = {8}, pages = {43-65}, year = {2018}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2783-154X}, eissn = {2717-221X}, doi = {}, abstract = {  The purpose of this study IS to investigate the relationship between high school students' learning mechanism and information technology with the mediating role of macro management. This research is applied in terms of purpose, and in terms of data collection, descriptive-survey and also a library. For this purpose, a random sample of 2970 students from 31 schools in 1, 2, 3 regions in Isfahan city was selected based on Cochran formula. The collected data were analyzed using a researcher-made questionnaire and Spearman correlation coefficient. Content validity of the questionnaire was confirmed by the professors. The reliability of the questionnaire was 0.82 for Cronbach's alpha. The results showed that there is a significant difference between male and female students. Moreover, the results show that in addition to the mediating role of macro management, there is a direct relationship between participation rate, participation style, extracurricular activities, and the upbringing and utilization of information technology-based students by their learning mechanism. Therefore, it is suggested that educators and educational planners should use new information technologies purposefully and in the learning mechanism to empower students.}, keywords = {learning,Students,Information Technology,Managers}, title_fa = {بررسی رابطه ی مکانیسم یادگیری دانش آموزان دوره ی متوسطه و فناوری اطلاعات با نقش میانجی گری مدیریت کلان}, abstract_fa = {هدف از این پژوهش، بررسی رابطه ی مکانیسم یادگیری دانش آموزان دوره ی متوسطه و فناوری اطلاعات با نقش میانجی گری مدیریت کلان است. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها، توصیفی-پیمایشی . و همچنین کتابخانه ای بود. بدین منظور، نمونه ای تصادفی از دانش آموزان مدارس شهرستان اصفهان، به حجم2970 نفر از 31 مدرسه در نواحی 1، 2 و 3 بر اساس فرمول کوکران انتخاب و اطلاعات جمع آوری شده با ابزار پرسشنامه محقق ساخته و استفاده ازضریب همبستگی اسپیرمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.روایی محتوایی پرسشنامه توسط اساتید مورد تأیید قرار گرفت. برای بررسی پایایی پرسشنامه نیز، به‌دست آمدن مقدار82/0 برای آلفای کرونباخ، حاکی از پایایی قابل قبول پرسشنامه بود. نتایج نشان داد که بین نظرات دانش آموزان دختر و پسر، تفاوت معنادار وجود دارد. علاوه بر این، نتایج نشان می دهد علاوه بر نقش میانجی مدیریت کلان، بین میزان مشارکت، نحوه مشارکت، فعالیت های فوق برنامه و خارج از کلاس و پرورش و بهره گیری دانش آموزان مبتنی بر فناوری اطلاعات با مکانیسم یادگیری آنان ارتباط مستقیم وجود دارد. بنابراین پیشنهاد می گردد برای توانمند سازی دانش آموزان لازم است مدیران و برنامه ریزان آموزشی از فناوری های نوین اطلاعات به طور هدفمند و در جریان مکانیسم یادگیری استفاده نمایند.}, keywords_fa = {یادگیری,دانش آموزان,فناوری اطلاعات,مدیران}, url = {https://educationscience.cfu.ac.ir/article_986.html}, eprint = {https://educationscience.cfu.ac.ir/article_986_177c033a2a701e132ca7ca1b6eedb308.pdf} } @article { author = {moradi, fateme}, title = {The Impact of School Love on Primary School Learning using the model of Wang et al model}, journal = {Journal of Pouyesh in Education and Consultation (JPEC)}, volume = {1397}, number = {8}, pages = {66-91}, year = {2018}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2783-154X}, eissn = {2717-221X}, doi = {}, abstract = {  One of the relationships that students connect with school is sense of school love. School love can be created by creating special mental states in the student's mind and make a strong relationship between the student and the school, consequently, Take the situation to the point where a student without school will feel deprived And add to their learning in a variety of ways, including attention, compliance, school belonging, evaluating school education, self-regulation, and the application of cognitive strategy. Therefore, the present study has attempted to explain the importance of school love in primary school learning. The statistical population in this study was composed of fourth grade female students in Isfahan. Cluster sampling method and standard questionnaire were used. Cronbach's alpha and test-retest methods have been used to ensure the validity of the content by the professors and experts and to ensure the reliability of the measuring tools. The data were analyzed by SPSS and Lisrel software. The findings showed that the subscales of attention and behavioral aspects of school love behavior, school belonging subscales and school education evaluation of emotionally related aspects of school love, self-regulation subscales, and cognitive strategic use of cognitive aspects of school-based learning led to better learning.}, keywords = {Love school,learning,elementary students,Model Wang et al model}, title_fa = {بررسی تاثیر عشق به مدرسه بر یادگیری دانش آموزان ابتدایی با استفاده از مدل وانگ و همکاران}, abstract_fa = {یکی از روابطی که دانش‌آموزان با مدرسه برقرار می‌کنند، احساس عشق به مدرسه است. عشق به مدرسه می‌تواند با ایجاد حالات روحی/روانی خاص در ذهن دانش‌‌آموز و ایجاد رابطه‌ای قوی میان دانش‌آموز و مدرسه، شرایط را به سمتی ببرد که دانش‌آموز بدون مدرسه، احساس کمبود نموده و به شیوه‌های مختلف اعم از توجه، تمکین، تعلق به مدرسه، ارزش‌گذاشتن به آموزش مدرسه‌ای، خودتنظیمی و کاربرد راهبردشناختی بر میزان یادگیری خود بیافزاید. لذا تحقیق حاضر تلاش نموده است تا اهمیت عشق به مدرسه را بر یادگیری دانش‌آموزان ابتدایی تبیین نماید. جامعه آماری در این تحقیق را دانش‌آموزان دختر چهارم ابتدایی شهر اصفهان تشکیل داده‌اند. روش نمونه‌گیری خوشه‌ای و ابزار مورد استفاده پرسش‌نامه استاندارد بوده است. برای اطمینان از کسب محتوای روایی از نظر اساتید و صاحب‌نظران و برای اطمینان از پایایی ابزار اندازه‌گیری، از روش‌های آلفای کرونباخ و بازآزمایی استفاده شده است. داده‌های جمع‌آوری شده به کمک نرم‌افزارهایSPSS و Lisrel تجزیه‌وتحلیل شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که خرده‌مقیاس توجه و تمکین از جنبه رفتاری عشق به مدرسه، خرده‌مقیاس تعلق به مدرسه و ارزش‌گذاشتن به آموزش مدرسه‌ای از جنبه هیجانی عشق به مدرسه، خرده‌مقیاس خودتنظیمی و کاربرد راهبردشناختی از جنبه شناختی عشق به مدرسه؛ منجر به یادگیری بهتر دانش‌آموزان ابتدایی شده است.}, keywords_fa = {عشق به مدرسه,یادگیری,دانش‌آموزان ابتدایی,مدل وانگ و همکاران}, url = {https://educationscience.cfu.ac.ir/article_987.html}, eprint = {https://educationscience.cfu.ac.ir/article_987_440799f28f68c73df60b8cefe63dc9a8.pdf} } @article { author = {ALIZADEH, KAZEM}, title = {Investigating the Effective Factors on Institutionalizing School Participation Management by Network Analysis Technique}, journal = {Journal of Pouyesh in Education and Consultation (JPEC)}, volume = {1397}, number = {8}, pages = {92-107}, year = {2018}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2783-154X}, eissn = {2717-221X}, doi = {}, abstract = {  The purpose of this study is to determine the impact and prioritization of participation management variables in schools. The present statistical population is comprised of principals in the schools of Mazandaran province, out of which 24 experts were studied by purposeful sampling. In this paper, network analysis and dimensional analysis techniques are used to evaluate the variables and their relationships. Dematel is a suitable method to evaluate and analyze data in estimating the system's internal relationships. In this study, a paired comparison questionnaire was used . After analyzing the data on the components of the management of the partnerships, the decision-making criterion is given first priority and the communication criterion is given second priority. Leadership, structure, and control criteria were ranked third, fourth, and fifth, respectively. It should be noted that the structure component has the most interaction in the system of contributions. That is, this component has the most impact in terms of impact and impact. Knowledge-led managers can obtain effective decisions and provide educational systems.}, keywords = {Partnerships Management,Schools,Dematel,Network Analysis}, title_fa = {بررسی عوامل موثر بر نهادینه ساختن مدیریت مشارکت ها در مدارس با تکنیک تحلیل شبکه (ANP-DEMATEL)}, abstract_fa = {هدف از اﻧﺠﺎم اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺗﻌﻴﻴﻦ تاثیر و اولویت بندی متغیرهای مدیریت مشارکت ها در ﻣﺪارس ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﺗﺤﻘﻴـﻖ حاضر را ﻣـﺪﻳﺮان ﺷـﺎﻏﻞ در ﻣﺪارس استان مازندران تشکیل می دهند که از این جامعه تعداد 24 نفر از کارشناسان به روش نمونه گیری هدفمند مورد مطالعه قرار گرفتند. در این مقاله برای ارزیابی متغیر ها و روابط درونی آن ها از تکنیک تحلیل شبکه و دیمتل استفاده شده است. دیمتل روش مناسبی برای ارزیابی و آنالیز داده ها در برآورد روابط درونی سیستم می باشد. در پژوهش حاضر از پرسشنامه مقایسه زوجی بهره گرفته ایم. پس از تحلیل داده ها بر روی مولفه های مدیریت مشارکت ها معیار تصمیم گیری در اولویت اول و معیار ارتباطات در اولویت دوم قرار گرفته است. معیارهای رهبری، ساختار و کنترل به ترتیب در اولویت سوم، چهارم و پنجم قرار گرفتند. لازم به ذکر است مولفه ی ساختار بیشترین تعامل را در سیستم مشارکت ها دارد. یعنی این مولفه از لحاظ تاثیرگذاری و تاثیر پذیری بیشترین نقش را دارد. مدیران با دانش به اطلاعات به دست آمده می توانند تصمیماتی موثر اخذ و به نظام آموزشی ارائه نمایند.}, keywords_fa = {مدیریت مشارکت ها,مدارس,دیمتل,تحلیل شبکه}, url = {https://educationscience.cfu.ac.ir/article_988.html}, eprint = {https://educationscience.cfu.ac.ir/article_988_fb7dd64434af1f1f508e8fc8a1f98beb.pdf} } @article { author = {Manouchehrizadeh, Elham and Kalantarrashidi, Farzaneh and Jazayeri, Fatemeh}, title = {Attitude Evaluation of Educational Technology and its Impact on Academic Achievement of Sixth Grade Female Students in Gotvand (Khuzestan) in Experimental Science Course in the academic year 1398-1989}, journal = {Journal of Pouyesh in Education and Consultation (JPEC)}, volume = {1397}, number = {8}, pages = {108-127}, year = {2018}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2783-154X}, eissn = {2717-221X}, doi = {}, abstract = {  The purpose of the present study is to evaluate the attitude of educational technology and its effect on academic achievement in sixth grade girl students in Gotvand city in the academic year 1397-1979. The method of this study is descriptive-correlational, and the statistical population include of all sixth grade girl students in Gotvand city. From the whole population, 205 people were selected by cluster random sampling according to Morgan sampling table. To collect data, a questionnaire on evaluation of attitude toward technology use in Yakuze education (including 32 questions) was prepared for teachers and average Students were recorded as a benchmark for their academic achievement. The results and analysis of the research data showed that factors such as teacher's knowledge about the benefits of using educational technology, the teacher's perceptions about the application of educational technology, and the need for the application of educational technology to affect the academic achievement of students is influential .}, keywords = {Educational Technology,academic achievement,Students}, title_fa = {نگرش سنجی تکنولوژی آموزشی و بررسی تاثیر آن بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر پایه ششم شهرستان گتوند(خوزستان) در درس علوم تجربی در سال تحصیلی 1398-1397}, abstract_fa = {هدف از انجام پژوهش حاضر، نگرش سنجی تکنولوژی آموزشی و بررسی تاثیر آن بر پیشرفت تحصیلی در درس علوم تجربی، دانش آموزان دختر پایه ششم شهرستان گتوند درسال تحصیلی 1398 - 1397 می باشد. روش انجام این تحقیق توصیفی - همبستگی، وجامعه آماری کلیه دانش آموزان دختر پایه ششم شهرستان گتوند می باشد. از کل جامعه آماری به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای نمونه ای به تعداد 205 نفر طبق جدول نمونه گیری مورگان انتخاب گردیده و جهت گردآوری داده ها پرسشنامه سنجش نگرش نسبت به کاربرد تکنولوژی در آموزش یاکووز(شامل 32 سوال) ویژه معلمان تهیه و نیز معدل دانش آموزان به عنوان معیاری برای بررسی پیشرفت تحصیلی آنها ثبت گردید. درتجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزار آماری Spss استفاده شد. نتایج تحلیل داده های تحقیق حاکی از آن بود که عواملی چون دانسته های معلم درمورد مزایای کاربرد تکنولوژی آموزشی ، تصورات معلم در مورد کاربرد تکنولوژی آموزشی و پیش بایست های کاربرد تکنولوژی آموزشی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تاثیرگذار است.}, keywords_fa = {تکنولوژی آموزشی,پیشرفت تحصیلی,دانش آموزان}, url = {https://educationscience.cfu.ac.ir/article_989.html}, eprint = {https://educationscience.cfu.ac.ir/article_989_349253cce51eebc1f9381d3c9d19ad9a.pdf} } @article { author = {imani, javad}, title = {The relationship between emotional intelligence and quality of work life with employee creativity}, journal = {Journal of Pouyesh in Education and Consultation (JPEC)}, volume = {1397}, number = {8}, pages = {128-150}, year = {2018}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2783-154X}, eissn = {2717-221X}, doi = {}, abstract = {  The purpose of this study was to investigate the relationship between emotional intelligence and quality of work life with creativity. Due to the nature of the research subject and goals, the descriptive correlational method was used and its statistical population consisted of all education staffs of 2 Bandar Abbas district (n = 120) in 1397 and the sample size was based on population census method. And it covers all of society. Data were collected using three standard questionnaires of emotional intelligence (Golem man 1996), Torrance Creativity (1973) and Walton Quality of Work Life (1973). Data were analyzed using Pearson correlation coefficient and multiple regression. The results showed that there is a direct and significant relationship between emotional intelligence and quality of work life with creativity and among these variables, emotional intelligence is a stronger predictor of creativity. On the other hand, there was a direct and significant relationship between the components of quality of work life with creativity, and among its variables, providing immediate opportunities for development and utilization of human capabilities was a stronger predictor of creativity than other variables. Also, there is a direct and significant relationship between all components of emotional intelligence with creativity, and among these variables, self-awareness is a stronger predictor of creativity than other variables.}, keywords = {Emotional Intelligence,Quality of Work Life,Creativity,Education}, title_fa = {بررسی رابطه هوش هیجانی و کیفیت زندگی کاری با خلاقیت کارکنان آموزش و پرورش ناحیه دو بندرعباس}, abstract_fa = {هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه هوش هیجانی و کیفیت زندگی کاری با خلاقیت بود. با توجه به ماهیت موضوع و اهداف پژوهش از روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی استفاده شد و جامعه آماری آن شامل تمامی کارکنان آموزش و پرورش ناحیه دو بندرعباس در سال 1397 (120 نفر) بودند و حجم نمونه مورد پژوهش به روش سرشماری بر جامعه منطبق بوده و تمام افراد جامعه را در بر می‌گیرد. در راستای جمع آوری داده‌ها از سه پرسش‌نامه استاندارد هوش هیجانی گلمن (1996)، خلاقیت تورنس(1973) و کیفیت زندگی کاری والتون (1973) بهره گرفته شد. و جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند گانه استفاده شد. در نهایت نتایج حاصل از آن نشان داد: بین هوش هیجانی و کیفیت زندگی کاری با خلاقیت رابطه مستقیم و معناداری وجود داشته و از این بین متغیر هوش هیجانی، پیش‌بینی کننده قوی‌تری برای خلاقیت می‌باشد. از طرف دیگر بین مؤلفه‌های کیفیت زندگی کاری با خلاقیت نیز رابطه مستقیم و معناداری وجود داشته و از بین متغیرهای آن متغیر تأمین فرصت‌های بلاواسطه برای توسعه و استفاده از قابلیت‌های انسانی نسبت به دیگر متغیرها پیش‌‌بینی کننده قوی‌تری برای خلاقیت می‌باشد. همچنین بین تمامی مؤلفه‌های هوش هیجانی با خلاقیت نیز رابطه‌ای مستقیم و معنی‌دار وجود دارد و از این بین متغیر خودآگاهی نسبت به دیگر متغیرها پیش‌بینی کننده قوی‌تری برای خلاقیت می‌باشد.}, keywords_fa = {هوش هیجانی,کیفیت زندگی کاری,خلاقیت,آموزش و پرورش}, url = {https://educationscience.cfu.ac.ir/article_990.html}, eprint = {https://educationscience.cfu.ac.ir/article_990_e63601965c2df94bfb5063b1584309a7.pdf} }