per
دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره
2783-154X
2717-221X
2016-11-21
1395
4
1
10
470
Research Paper
بررسی دیدگاه معلمان در خصوص وضعیت صلاحیت های حرفه ای معلمان ابتدایی شهر تهران
A Study on Teachers’ Attitudes towards Primary School Teachers’ Competencies in Tehran
زینب مقدسی
moghadasi_m92@ut.ac.ir
1
محمد جوادی پور
javadipour@ut.ac.ir
2
مرضیه دهقانی
dehghani_m3@yahoo.com
3
دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی دانشگاه تهران
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
این مطالعه به دنبال بررسی دیدگاه های دبیران در خصوص صلاحیت های حرفه ای معلمان ابتدایی در شهر تهران می باشد. شیوه اعمال شده، تحقیق توصیفی است. جمعیت آماری شامل معلمان زن همه مدارس ابتدایی دخترانه در شهر تهران در سال تحصیلی 2016-2015 می باشد، شیوه نمونه گیری تصادفی برای تعیین اندازه نمونه استفاده شده است. نمونه آماری شامل 226 نفر بوده است. برای جمع آوری داده های مورد نیاز، پرسشنامه هایی استفاده شده است . ابزار جمع آوری داده در این مطالعه پرسشنامه بوده است که شامل 35 گویه با مقیاس نوع لیکرت در 8 مولفه اصلی صلاحیت ارتباطی، شخصیتی، اخلاق حرفه ای، تدریس، رفتارهای اجتماعی، مدیریت کلاس وفناوری اطلاعات بوده است. روایی پرسشنامه توسط استادان راهنما ومشاور صورت گرفته است و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ ارزیابی و 95/0 بوده است. آمارهای توصیفی ( فراوانی، میانگین وانحراف معیار)، و آمارهای استنباطی ( آزمون t و آزمون فریدمن) به وسیله نرم افزار SPSS محاسبه شده است. نتایج نشان داده است که صلاحیت حرفه ای معلمان در شرایط خوبی بالاتر از حد متوسط می باشد.
This study aimed to examine teachers ‘attitudes toward primary school teachers’ professional competencies in Tehran. This applied research was a descriptive survey. The statistical population included female teachers of all-girls primary schools in Tehran in 2016-2015 academic years. random sampling method is applied to determine the sample size. The statistical sample consists of 226 people. In order to collect the required data, questionnaire was used. The data gathering tool in this study was a questionnaire containing 35 items with a Likert type scale in 8 competency subcomponents of communication, character traits, professional ethics, teaching, social traits, classroom management and information technology. The validity of the questionnaire was assessed by supervisors and advisors And its reliability which was calculated through Cronbach's alpha was 95/0. The descriptive statistics (frequency, mean and standard deviation) and inferential statistics (t-test and Friedman test) were calculated by using SPSS software. The results show showed that Teachers’ professional competencies are in good condition and than the average. Teachers ranking about professional competences is related to IT last priority and character is in The last rank.
https://educationscience.cfu.ac.ir/article_470_57f5aa5bf8f78fc64bd57e31f3757ac6.pdf
صلاحیت های حرفه ای
معلم
آموزش ابتدایی
شهرتهران
professional competences
Teacher
elementary education
Tehran
per
دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره
2783-154X
2717-221X
2016-11-21
1395
4
11
32
471
Research Paper
کارورزی با رویکرد پژوهش روایی: الگویی نو در توسعه حرفه ای معلمان
Internship with narrative research approach: a new model of professional development of teachers
اسماعیل جوکار
cr.esmail@yahoo.com
1
سیده نجمه مولایی
molayinajmeh@gmail.com
2
زهره عمادی
zohreemadi9217@gmail.com
3
عضو پرسنلی اداره آموزش و پرورش شهرستان فراشبند
دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی/ دانشگاه فرهنگیان
دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی/ دانشگاه فرهنگیان
در میان مراحل آموزش معلم، دورهی کارورزی یکی از مهمترین مراحل است که دانشجو معلمان را از مرحله نظری وارد مرحلهی عملی کرده و آنان را به نقش معلمی آینده نزدیک میکند؛ تا جایی که هدف اصلی این مطالعه، توصیف تجارب و درک اساتید و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان فارس دربارهی ویژگیهای کارورزی با رویکرد پژوهش روایی است.مطالعه حاضر در قالب روش کیفی انجام پذیرفت. جامعه آماری شامل دانشجویان و اساتید دانشگاه فرهنگیان فارس بوده است. برای نمونهگیری از روش هدفمند و با رعایت قاعده اشباع نظری استفاده شد. به این صورت که تعداد30 دانشجو و 15 استاد در مدت یک ماه مورد مصاحبه قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمهساختار یافته بود که روایی آن با استفاده از روایی سازه، درونی و بیرونی و پایایی آن با استفاده از روش بررسی اعضا، بررسی همکار و ناظر بیرونی مورد تایید قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از راهبرد تجزیه و تحلیل محتوای کیفی مرسوم استفاده گردید.یافتههای بدستآمده نشان داد که مقولههای اساسیِ کارورزی با رویکرد پژوهش روایی از نظر اساتید و دانشجویان شامل: 1)ماهیت پژوهش روایی،2)مزایای پژوهش روایی،3)مشکلات اجرای پژوهش روایی و4) تمهیدات و ملزومات پژوهش روایی میباشد که هر کدام دارای زیر مقولههایی میباشند.بر اساس دیدگاه اکثر اساتید و دانشجویان، دانشگاه باید با مدرسه تعامل داشته باشد و بخشی از بودجهی دانشگاه را به مدارسی که با دانشگاه همکاری میکنند، اختصاص دهند. در پایان نیز پیشنهاداتی از جمله برگزاری جلساتی بین دانشجویان برای انتقال تجارب، چاپ گزارشهای برتر دانشجویان در مجلات کارورزی و... مطرح شده است.
In the process of teacher training, internship is one of the most critical times for theory and practice integration and development of a future teacher. This study sought to uncover Farhangian University teachers’ and students’ understanding and attitudes toward student teaching using narrative research approach. The study population consisted of students and faculty members of Farhangian University, Fars campus. The research method was qualitative and based on purposive sampling and theoretical saturation criterion. This means that the number of 15 professors and 30 students were interviewed during one month. The data gathering tool was a semi-structured interview. Its validity was confirmed by using structural, internal and external construct validity, and its reliability was verified using a member check, external peer review and external observer. The conventional qualitative content analysis was used to analyze the data. Based on the results, the key categories which emerged from the data were: 1) the nature of narrative research 2) advantages of narrative research 3) challenges of conducting narrative research 4) measures and requirements of narrative research, each of which contains subcategories. According to the majority of teachers and students participating in this study, there should be university and school partnerships and budget allocation for schools collaborating with Farhangian University. Finally, there were some suggestions such as organizing meetings as a venue to exchange experiences among students and publishing top internship reports.
https://educationscience.cfu.ac.ir/article_471_6770035d7f094e3434ca635ce25b0223.pdf
کارورزی
رویکرد پژوهش روایی
معلم فکور
دانشگاه فرهنگیان
مصاحبه
interns
narrative research approach
thinking teachers
Farhangian University
interview
per
دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره
2783-154X
2717-221X
2016-11-21
1395
4
33
51
626
Research Paper
بررسی دلایل عدم مشارکت معلمان راهنما در اجرای طرح کارورزی دانشجو- معلمان دانشگاه فرهنگیان: مورد رشته علوم تربیتی
A study of reasons for Non-Cooperative behavior by Mentor Teachers in implementation of Internship Course
سمانه حسین پور
keramaty_ensi@yahoo.ca
1
بهاره ترشیزی
keramaty_ensi@yahoo.ca
2
انسی کرامتی
keramaty_ensi@yahoo.ca
3
معلم ابتدایی، تبادکان مشهد.
دانشگاه فرهنگیان
دانشگاه فرهنگیان
هدف از انجام این پژوهش، بررسی عوامل موثر بر عدم پذیرش دانشجو- معلمان به عنوان کارورز در سال تحصیلی 1395-1394 از سوی معلمان و مدیران مدارس است. این پژوهش با رویکرد کیفی و به روش مطالعه موردی انجام شد. برای جمع آوری اطلاعات، علاوه بر مشاهدات پژوهشگران، از مصاحبه نیمه سازمان یافته نیز استفاده شد. جامعه مورد بررسی 55 تن شامل استادان راهنمای دانشجویان کارورزی در رشته علوم تربیتی از یک طرف و مدیران و معلمان راهنمای ایشان در مدارس، از طرف دیگر بودند که توسط روش نمونه گیری هدفمند از نوع متجانس تجارب 37 نفر از آنها مورد بررسی قرار گرفت. یافته های به دست آمده نشان داد که پنج گروه مشارکت کننده در طرح کارورزی شامل: اساتید راهنما، معلمان راهنما، مدیران مدارس، دانشجو- معلمان و نیز مسئولین دانشگاه فرهنگیان، هریک به نوعی می توانند در زمینه عدم پذیرش کارورزان در مدارس تاثیرگذار باشند. دلایل مربوط به این پنج گروه در قالب دوازده مقوله قرار داده شد. همچنین نتایج حاصل از این پژوهش بیانگر آن بود که اساتید راهنما در ایجاد یا رفع مشکل عدم پذیرش کارورزان در مدارس، دارای بیشترین سهم نسبت به چهار گروه دیگر هستند. در واقع استادان راهنما به علت توانایی اثرگذاری مستقیم و غیرمستقیم بر دیگر گروه های مشارکت کننده در طرح کارورزی، از نقش بسزایی برخوردارند.
The purpose of this study was to examine the main factors having impact on the rejecting of intern teachers by school principals and mentor teachers, in 2015-2016 academic year. The qualitative method used in this study was case study. Data were gathered through an unstructured interview and observation by researchers. The statistical population consisted of 55 university supervisors in Education field and also mentor teachers and school principals. A total of 37 participants including university supervisors, mentor teachers and school principals were selected via purposeful sampling. Findings revealed that each of five participant groups (university supervisors, mentor teachers, school principals, intern teachers and Farhangian University authorities) involved in internship, could have an impact on interns’ acceptance in schools. Reasons explained by participants were classified into 12 exploratory categories. Also, the findings of the study show that the university supervisors have more significant role than that of the other four groups in creating or eliminating the problem of interns’ acceptance in schools. In fact, university supervisors are able to directly or indirectly influence other participants. This means they can act as a link between Farhangian University authorities, principals, mentor teachers and intern teachers.
https://educationscience.cfu.ac.ir/article_626_eac6f36868a054476b9cd743f68c469e.pdf
کارورزی
مشارکت
معلم راهنما
علوم تربیتی
internship
Cooperation
Mentor Teacher
Education
per
دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره
2783-154X
2717-221X
2016-11-21
1395
4
52
74
473
Research Paper
بهبود کیفیت مؤلفههای نظام آموزش عالی با بهرهگیری از مدلِ مدیریتِدانش (با تأکید بر فرآیند یاددهی- یادگیری)(مطالعه موردی: دانشگاه فرهنگیان حوزهی جنوبشرق کشور)
Improving the quality of higher education system's components using the knowledge management model (emphasizing on learning-teaching) (Case study: Farhangian University in southeast Iran)
مهسا حسینی
hosseinimahsa912@yahoo.com
1
احمد جدیدی کوهبنانی
a.jadede@ihu.ac.ir
2
دانشگاه تربیت معلم شهید باهنر کرمان
دانشگاه تربیت معلم شهید باهنر کرمان
دانشگاه ها به عنوان یک ردهی صفی در ساختار آموزش عالی کشور از سرمایه انسانی عظیمی بهنام دانشجو برخوردارند؛ تاثیرات و چالش های تحویل برنامه آموزشی و ظهور سریع دانش منتج از اصلاح برنامه آموزشی، باعث شده است ضرورت توسعه شایستگیهای فرآیند یاددهی- یادگیری هنگام بکارگیری برنامه آموزشی جدید دوچندان شود. در برخورد با این مساله، دانشگاه ها بهدنبال ارتقای کیفیت یادگیری مداری برای مدیریت و پردازش اطلاعات و دانش جدید هستند. چرا که دانش، یک منبع عمومی از شرایط انسانی است و بطور نزدیکی با فرایند یادگیری مرتبط است. این مقاله به بررسی این رابطه و نقش مدیریتدانش در بهبود عملکردِ فرآیند یاددهی- یادگیری و یادگیری سازمانی و نهایتاً ارتقای ظرفیت و توانمندی دانشگاه های دولتی میپردازد. تحقیق حاضر از نظر نحوه گردآوری دادهها یک تحقیق توصیفی است که با روش پیمایشی و بررسی مقطعی صورت پذیرفته است. جامعه آماری این تحقیق ، پردیسهای دانشگاهی فرهنگیان حوزه جنوبشرق میباشد. با استفاده از روش پرسشنامه، جمعآوری دادهها از یک نمونه آماری برابر با 265 نفر از دانشجویان و ده نفر از روءسای دانشگاه در10 دانشگاه انجام گردید. بهمنظور توضیح و تبیین متغیرهای پنهان(مفاهیم مشاهده نشده) توسط متغیرهای آشکار (سوالات) و همچنین نشان دادن چگونگی پیوند متغیرها با یکدیگر و دستیابی به ساختار علت و معلولی متغیرها و روابط بین آنها از الگوی معادلات ساختاری (SEM) استفاده شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش نشان داد که دسترسی، کاربرد و به اشتراک گذاری دانش، به عنوان عوامل مؤثر در بهبود فرآیند یاددهی - یادگیری و ارتقای کیفیت یادگیری سازمانی است.
The universities benefit a great human capital that called "student" as a line category in the country's higher education structure; the effects and challenges of delivering the educational program and rapid emerging of knowledge from the educational program reformation have led to double the necessity of developing the competence of teaching-learning process when using the new educational program. In tackling this issue, universities are seeking to improve the quality of learning for the management and processing of new information and knowledge. In dealing with this problem, universities are seeking to promote the quality of learning-centered for managing and processing the new information and knowledge. Because the knowledge is a general resource of human conditions and is closely related to the learning process. This paper investigates this relationship and the role of knowledge management in improving the performance of the learning-teaching process, and organizational learning, and finally promoting the capacity and ability of state universities. This study is a descriptive research in terms of data collection that has been conducted by survey method and cross-sectional reviewing. The population consists of the Farhangian campuses in the southeast region. Data collection was done by questionnaire from a sample of 265 students and 10 university presidents in 10 universities. We use the structural equation modeling (SEM) to explain the hidden variables (unobserved concepts) by explicit variables (questions), as well as show how the variables are linked together and achieve the cause and effect structure of variables and the relationships between them. The results from analyzing the research data show that accessibility, application and knowledge sharing are the effective factors on improving the learning-teaching process and promoting the quality of organizational learning.
https://educationscience.cfu.ac.ir/article_473_8e194dc5bda6ac7b451172a03f924656.pdf
دانش
مدیریت دانش
فرآیند یاددهی- یادگیری
یادگیری سازمانی
سازمان یادگیرنده
Knowledge
Knowledge Management
learning-teaching process
Organizational Learning
Learning Organization
per
دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره
2783-154X
2717-221X
2016-11-21
1395
4
75
90
474
Research Paper
تاثیر فیلم های آموزشی بر یادگیری اصطلاحات جعرافیایی
The Impact of Educational Videos on Learning Geographical Terms
ایراندخت رکنی
iranrokni@yahoo.com
1
حمید رضا رضا زاده بهادران
rezazade1390@gmail.com
2
گروه علوم تربیتی،دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی،دانشگاه آزاداسلامی واحد تهران مرکز
گروه علوم تربیتی،دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی،دانشگاه آزاداسلامی واحد تهران مرکز
پژوهش حاضر با هدف تاثیر فیلم های آموزشی بر یادگیری بیشتر و یادگیری بهتر دانش آموزان ابتدایی، با دو روش نیمه تجربی و مقایسه ای در منطقه 5 آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی 1395-94 انجام شد که طی آن آزمودنی ها به ترتیب با دو روش نمایشی (با استفاده از فیلم )و روش توضیحی(بااستفاده از تصاویر) مورد آموزش قرار گرفتند. نمرات آنان با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان می دهد میانگین نمرات آزمون یادگیری بیشتر بین مرحله ی پیش آزمون وپس آزمون افزایش یافته و روند تغییر میانگین نمرات، بین پیش آزمون و پس آزمون یادگیری بهتراندکی افزایش داشته که نشانگر تاثیر بیشتر آموزش جغرافیا با استفاده ازفیلم دریادگیری بیشتر نسبت به یادگیری بهتر دانش آموزان است. همچنین روند افزایش میانگین نمرات آزمون ماندگاری در یادگیری بهتر نسبت به یادگیری بیشتر، حاکی از تسهیل یادگیری، معنادارتر شدن آن و فراهم آوردن یادآوری دقیق تر از طریق آموزش فیلم بود.
The present study aimed at investigating the impact of educational videos on primary school students’ learning following a quasi-experimental and comparative design. The study took place in district five in Tehran in the academic year of 2015-2016 during which the participants were examined by two methods of audiovisual (using videos) and descriptive (using pictures). The findings of the study indicated a significant increase in the average test scores of more learning from the pre-test to the post-test, however, there was a slight increase from the average scores of the pre-test to the post-test of better learning which determines the more positive impact of teaching geography with the help of educational videos. Moreover, the increase in the average test scores of delayed post-tests of better learning compared to more learning indicates the fact that using educational videos can lead to easier, more effective learning which can cause better retrieval of learned information.
https://educationscience.cfu.ac.ir/article_474_48b5cab4159d2cd0fbea5367cdc0843d.pdf
فیلم آموزشی
یادگیری
یادگیری بهتر
یادگیری بیشتر
اصطلاحات جغرافیایی
educational videos
learning
better learning
more learning
geographical terms
per
دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره
2783-154X
2717-221X
2016-11-21
1395
4
91
114
475
Research Paper
معیارهای اخلاق اسلامی در فرآیند پژوهش های علوم انسانی
Islamic Ethics Principles in the Process of Educational Research
پوران خروشی
pooran.khorooshi@gmail.com
1
احمدرضا نصر اصفهانی
arnasr@edu.ui.ac.ir
2
فروغ خروشی
khorooshi1385@yahoo.com
3
مدرس / دانشگاه فرهنگیان اصفهان
استاد / دانشگاه اصفهان
مدیر عامل موسسه فرهنگی قرآن و عترت خدیجه اطهر (س)
توجه به رابطه بین اخلاق و پژوهش می تواند در تعالی جایگاه مراکز علمی کشور نقش به سزایی ایفا نماید. اصل وجود این رابطه، طبق آنچه که از متون دینی استفاده می شود مسلم است. دین اسلام که تعیین کننده برنامه کامل سعادت انسان است، به رعایت اصول اخلاقی در جای جای پژوهش توجه ویژه داشته است. پژوهش حاضر نیز به منظور بررسی معیارهای اخلاق اسلامی در فرآیند پژوهشهای علوم انسانی از مرحله طراحی و اجرا تا مرحله نتیجه گیری و انتشار یافته های پژوهش، از طریق تحلیل اسناد و مدارک مکتوب دینی و پژوهشی انجام یافته است. یافته ها در هشت محورشامل تعیین موضوع، پژوهشگر، بیان مسأله پژوهش، آزمودنیها، فرآیند پژوهش، داده ها و اطلاعات پژوهش، یافته های تحقیق، و تدوین و انتشار آنها ارائه شده است. لزوم توجه و رعایت اصول علمی، فنی، معنوی و اخلاقی پژوهش در تمامی مراحل آن زمانی بیشترآشکار می شود که از منظر تعالیم انسان ساز اسلام به مباحث اخلاقی پژوهش نگریسته شود.
Ethics in research and their relationship can play a significant role in elevating status of academic centers in Iran. According to Islamic Scriptures, the existence of such relationship is indisputable. Islam, which determines the full program of human salvation, has paid special attention to principles of research ethics.
The present study utilized content analysis of Islamic Scripture and previous research to investigate the Islamic ethics principles in the process of educational research from design, implementation, and conclusion to publication of the findings of the research.
The findings discussed and addressed eight important issues related to educational research such as selecting a topic, researcher, problem statement, research samples, research process, research data, results, and research publication.
https://educationscience.cfu.ac.ir/article_475_d79e6b7172dd3a767ce754e8b21c279d.pdf
پژوهش
اخلاق
اخلاق پژوهش
فرآیند پژوهش
اصول اخلاقی
Rrsearch ethics
Islamic Scriptures
principles of research ethics