per
دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره
2783-154X
2717-221X
2016-02-20
1394
1
1
11
201
Research Paper
استانداردها و معیارهای تهیه و تولید بردهای هوشمند (smart board) برای محیطهای یادگیری الکترونیکی
Standards and criterions of preparing and producing smart boards for e-learning environments
حامد عباسی
hamed.abbasi2202@yahoo.com
1
حمید عباسی
abbasi2491569@yahoo.com
2
مدرس - غیر موظف دانشگاه
دبیر
پژوهش حاضر با عنوان استانداردها و معیارهای تهیه و تولید بردهای هوشمند (smart board) برای محیطهای یادگیری الکترونیکی صورت گرفته است. هدف این پژوهش تدوین استاندارها و معیارهای لازم برای تولید و تهیه بردهای هوشمند برای مراکز آموزشی بهمنظور هوشمند سازی آنها است. ازآنجاییکه معیار و راهنمای مناسبی در اختیار مدیران و مسئولان حوزههای یادگیری الکترونیکی بهصورت جامع و کامل وجود نداشت، بهمنظور هدفمندسازی و بهینه کردن هزینهها و همسوسازی آن با اهداف آموزشی، این پژوهش انجام گرفت. روش انجام پژوهش توصیفی بوده که به تدوین استانداردها در سه حوزه معیارهای فنی، معیارهای نرمافزاری و معیارهای پشتیبانی پرداخته است. در بعد فنی، به مسائلی چون انواع بردهای هوشمند، فنّاوریهای مناسب، تعداد کاربران، ابزارهای جانبی، و ویژگیهای فنی پرداختهشده و در بعد نرمافزاری، مواردی همچون بومیسازی، امکانات نرمافزاری جهت راحتی کاربران، گالری ابزار و چند رسانهایها موردبحث قرار میگیرد. در بعد پشتیبانی به حمایتهای نرمافزاری و سختافزاری اشاره میشود. هراندازه این استاندارها و معیارها در تهیه بردهای هوشمند رعایت گردد، میتواند نویدبخش یک آموزش مؤثر، یادگیری پایدار، تدریس لذتبخش، محیط جذاب و درنهایت توسعه انسانی پایدار با عملکرد بهینهشده در زندگی شخصی، اجتماعی و اهداف سازمانی در حوزه شغلی باشد
Present study has been done with the title of" Standards and criterions of preparing and producing smart boards for e-learning environments". The goal of this research is composing needed standards and criterions of producing and preparing smart boards for learning centers to making them smart. As there is not a suitable and complete criterion and guide for e-learning area responsible and managers, this study has been done to make costs purposeful and optimized coextensive with educational purposes. Method of this research is descriptive and it refers to composing standards three area technical criterions, software criterions and supportive criterions. Regarding technical dimension, issues like different smart boards, suitable technology, user's number, lateral tools and technical features have been meet and regarding software criterions cases like making indigenous , software features facilitating users, tools gallery and multi- Medias have been discussed. Software and hardware supports have been noted in supportive dimension. How much these Standards and criterions for producing smart boards considered, can be hopeful in effective education, stable learning, enjoyable teaching, attractive environment and finally stable human developing with optimized function in personal and social life and organizational goals through occupational are.
https://educationscience.cfu.ac.ir/article_201_c4b58bda39edb02824ad8c016b53296c.pdf
یادگیری الکترونیکی
بردهای هوشمند
معیارهای فنی
معیارهای نرمافزاری و معیارهای پشتیبانی
E-learning
Smart boards
technical criterions
software criterions and supportive criterions
per
دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره
2783-154X
2717-221X
2016-02-20
1394
1
12
21
202
Research Paper
بررسی رابطهی بین سلامت سازمانی مدارس و رضایت شغلی معلمان مقطع ابتدایی
The relationship between organizational health of Schools and Babolsar primary school Teachers’ job Satisfaction
حسین علی نژاد
alinejadhusein@gmail.com
1
حکیمه السادات شریفزاده
2
سهیلا هاشمی
3
آموزش و پرورش
استادیار/ دانشگاه مازندران
استادیار / دانشگاه مازندران
هدف این پژوهش بررسی رابطه بین سلامت سازمانی مدارس و رضایت شغلی معلمان به شیوه پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی معلمان مقطع ابتدایی شهرستان بابلسر به تعداد 365 نفر میشود که حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان 181 نفر تعیین و به شیوه نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب گردیدند. برای گردآوری دادهها از دو پرسشنامه سلامت سازمانی ] [OHI [1]و رضایت شغلی [JDI] [2] استفادهشده است که پرسشنامه سلامت سازمانی به دلیل مبتنی بودن بر نظریه سلامت سازمانی هوی وفلدمن، نظریه سیستم اجتماعی تالکوت پارسونز و استفاده از آن در تحقیقات داخلی و خارجی از روایی محتوایی برخوردار است. همچنین همسانی درونی پرسشنامه رضایت شغلی توسط کندال وهالین از 89/0 تا92/0 و در مطالعه غنی در سال 1373، 46/0 گزارششده است. علاوه بر این پایایی پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید که میزان آن به ترتیب 86/0 و 94/0 بهدستآمده است. دادههای گردآوریشده با استفاده از ضریب همبستگی و تحلیل چند متغیری مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که بین ابعاد سلامت سازمانی و رضایت شغلی معلمان رابطه معناداری وجود دارد که ضریب همبستگی آن 504/0 است. این تفاوت معنادار بین مدارس دولتی و غیردولتی ازلحاظ ابعاد سلامت سازمانی نیز دیده میشود. همچنین بین رضایت شغلی معلمان مدارس دولتی و غیردولتی تفاوت معناداری وجود داشت. اما بین رضایت شغلی معلمان مدارس دخترانه و پسرانه این تفاوت معنادار مشاهده نشد [1] . organizational health Inventory [2] . job description index
The purpose of this study was to investigate the relationship between teachers’ job satisfaction and organizational health of schools .The population consisted of 365 primary school teachers in BABOLSAR city, The subjects were selected based on a sample size of 181 using Morgan table by stratified random sampling method. Data obtained from both job satisfaction and organizational health questionnaire were analyzed by multivariate analysis of correlation coefficients. The results showed a positive relationship between job satisfaction and organizational aspects of health Vmnadary there. The significant difference was found between public and private schools in terms of the dimensions of organizational health. Also, there was a significant difference in job satisfaction among public and private school teachers as well as urban and rural school teachers in terms of their gender, but this difference was not significant. In addition, the results indicate that there was no significant difference between boys schools and job satisfaction The post hoc test for comparison between groups shows that male teachers have the highest rates of job satisfaction and female teachers in mixed-gender schools have high job satisfaction
https://educationscience.cfu.ac.ir/article_202_7cb0e445863335f06fdf9b2ff20eb9f8.pdf
: سازمان
سلامت سازمانی
معلمان مقطع ابتدایی
رضایت شغلی
Organization
Organizational Health
Education
job satisfaction
per
دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره
2783-154X
2717-221X
2016-02-20
1394
1
22
33
203
Research Paper
مطالعه عامل روانشناختی اضطراب و تاثیر آن در اعتیاد به اینترنت در دانشجویان ترم اول مرکز آموزش عالی شهید رجایی فرخ شهر
The relationship between Epistemological Beliefs and Student Teachers’ Academic Self-efficacy
ابراهیم محمودی ثانی
e.mahmoudi_1370@yahoo.com
1
مجید قنبری میلاسی
magid.gh93@gmail.com
2
رضا عقیلی
inazsimorgh@yahoo.com
3
دانشجو / دانشگاه فرهنگیان
دانشجو / دانشگاه فرهنگیان
مدرس / دانشگاه فرهنگیان
هدف این پژوهش مطالعه عامل روانشناختی اضطراب و تاثیر آن در اعتیاد به اینترنت در دانشجویان ترم اول مرکز آموزش عالی شهید رجایی فرخ شهر است.روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل والدین و دانشجویان میباشد.که تعدادشان(60=N) است. با استفاده از جدول مورگان و به روش نمونهگیری تصادفی ساده به انتخاب دادهها میپردازیم. ابزار جمعآوری دادهها شامل دو پرسشنامه استاندارد شده که بر اساس مقیاس درجهبندی لیکرت تدوینشده است. پرسشنامه اینترنت دارای 20 سؤال و پرسشنامه اضطراب دارای 38 سؤال است. ضریب پایایی و روایی به ترتیب 88% ،60% - 71% بهوسیله آلفای کرونباخ بهدستآمده است. برای تجزیهوتحلیل اطلاعات در مباحث آمار توصیفی با استفاده از میانگین و انحراف استاندارد و درصد فراوانی و رسم نمودار به توصیف عینی و واقعی دادهها پرداخته میشود. در مباحث آمار استنباطی (برون گروهی) با استفاده از رگرسیون چند متغیری تحلیل واریانس در گروههای مستقل و آزمون t.test و با استفاده از نرمافزارهای spss به تحلیل دادهها پرداخته میشود. نتایج نشان میدهد که بین میزان وابستگی به اینترنت و اضطراب در دانشجویان رابطه وجود دارد.
The purpose of this research was to study relationship between epistemological beliefs (belief in certain knowledge, simplicity of knowledge, innate ability, quick learning) and academic self-efficacy as well as identifying the relative contribution of each of them to prediction of academic self-efficacy among student teachers in yazd University. during 2014-15. 300 subjects were selected based on one stage cluster method andMorgan and Krejcie table. Epistemological beliefs’ questionnaire and academic self-efficacy students’ questionnaires were used to collect data. Data were analyzed using pearson’s correlation test and maltiple regression analysis. Results indicated that all four kinds of epistemological belief have a negative significant relationship with academic self-efficacy. Also results revealed that simplicity of knowledge and quick learning were the negative predicting of academic self-efficacy. This means that students who have crude and simplistic beliefs have low self-efficacy. The findings demonstrated that students' enhanced epistemological beliefs could improve their academic self-efficacy
https://educationscience.cfu.ac.ir/article_203_1ab631b41ced524bbf0528f12de34ccb.pdf
کلیدواژه:دانشجویان
اینترنت
روانشناختی
اعتیاد
epistemological beliefs
Academic self-efficacy
Students
per
دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره
2783-154X
2717-221X
2016-02-20
1394
1
34
42
204
Research Paper
رابطهی جهتگیری هدف،یادگیری خودتنظیمی با عملکرد تحصیلی دانشجویان
The relationship between Epistemological Beliefs and Student Teachers’ Academic Self-efficacy
علی رضا شیرازی تهرانی
psychopayam@yahoo.com
1
فیروزه غضنفری
2
مریم جاودانی
3
آموزش و پرورش
استادیار دانشگاه
استادیار دانشگاه
هدف پژوهش حاضر بررسی روابط بین خودکارآمدی، ارزشگذاری تکالیف، جهتگیری هدف، خودتنظیمی فراشناختی و راهبردهای یادگیری با عملکرد تحصیلی در دانشجویان بود.جمعیت نمونه با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تعداد 200 نفر از دانشجویان مورد سنجش قرار گرفتند.نتایج آماری الگوی مسیر نشان داد که خودکارآمدی نیرومندترین پیشبینی کننده عملکرد تحصیلی بود که به شکل مثبتی اهداف پیشرفت و به شکل منفی اهداف اجتنابی را پیشبینی کرد. همچنین اهداف تبحری ، خودتنظیمی فراشناختی و راهبردهای یادگیری بر عملکرد تحصیلی ، تأثیرمعنی داری نداشت
The purpose of this research was to study relationship between epistemological beliefs (belief in certain knowledge, simplicity of knowledge, innate ability, quick learning) and academic self-efficacy as well as identifying the relative contribution of each of them to prediction of academic self-efficacy among student teachers in yazd University. during 2014-15. 300 subjects were selected based on one stage cluster method andMorgan and Krejcie table. Epistemological beliefs’ questionnaire and academic self-efficacy students’ questionnaires were used to collect data. Data were analyzed using pearson’s correlation test and maltiple regression analysis. Results indicated that all four kinds of epistemological belief have a negative significant relationship with academic self-efficacy. Also results revealed that simplicity of knowledge and quick learning were the negative predicting of academic self-efficacy. This means that students who have crude and simplistic beliefs have low self-efficacy. The findings demonstrated that students' enhanced epistemological beliefs could improve their academic self-efficacy
https://educationscience.cfu.ac.ir/article_204_ff714bd648adc9e496e94bbe6e4f44bb.pdf
جهتگیری هدف پیشرفت
خودتنظیمی فراشناختی
راهبردهای یادگیری
عملکرد تحصیلی
epistemological beliefs
Academic self-efficacy
Students
per
دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره
2783-154X
2717-221X
2016-02-20
1394
1
43
48
205
Research Paper
رابطهی بین باورهای معرفتشناختی و خودکارآمدی تحصیلی دانشجو- معلمان
The relationship between Epistemological Beliefs and Student Teachers’ Academic Self-efficacy
مهدی برزگر بفرویی
mahdibarzegar69@gmail.com
1
مهدی رحیمی
mehdirahimi.psy@gmail.com
2
کاظم برزگر بفرویی
k.barzegar@yazd.ac.ir
3
مربی / دانشگاه تربیت معلم پاکنژاد یزد
استاد / دانشگاه فرهنگیان یزد
استاد / دانشگاه فرهنگیان یزد
هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین رابطه ی ابعاد باورهای معرفتشناختی (باور به قطعیت دانش، ساده دانستن فرایند یادگیری، توانایی ذاتی یادگیری، سریع دانستن فرایند یادگیری) و خودکارآمدی تحصیلی و تعیین سهم هرکدام از آنها در پیش بینی خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان یزد بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان یزد در سال تحصیلی 94-1393 تشکیل میدهند که 300 نفر از این افراد به روش نمونه گیری خوشه ای یک مرحله ای و بر اساس جدول مورگان و کرجسی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه باورهای معرفتشناختی (بالیس، 2009) و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی (اون و فرامن، 1998) استفاده شد. بهمنظور تعیین پایایی ابزارهای پژوهش از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. یافته ها نشان داد که هر چهار باور معرفتشناختی با خودکارآمدی تحصیلی رابطه منفی معنادار دارند. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد، باور یادگیری سریع (01/0>p، 24/0- =β) و سادگی دانش (05/0>p، 14/0- =β) بهصورت منفی خودکارآمدی تحصیلی را پیشبینی میکنند. به این معنی که دانشجویانی که باورهای خام و سادهانگارانه دارند از خودکارآمدی پایینی برخوردارند. نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد که تقویت باورهای معرفتشناختی می تواند خودکارآمدی تحصیلی دانشجو- معلمان را افزایش دهد.
The purpose of this research was to study relationship between epistemological beliefs (belief in certain knowledge, simplicity of knowledge, innate ability, quick learning) and academic self-efficacy as well as identifying the relative contribution of each of them to prediction of academic self-efficacy among student teachers in yazd University. during 2014-15. 300 subjects were selected based on one stage cluster method[M1] andMorgan and Krejcie table. Epistemological beliefs’ questionnaire and academic self-efficacy students’ questionnaires were used to collect data. Data were analyzed using pearson’s correlation test and maltiple regression analysis. Results indicated that all four kinds of epistemological belief have a negative significant relationship with academic self-efficacy. Also results revealed that simplicity of knowledge and quick learning were the negative predicting[M2] of academic self-efficacy. This means that students who have crude and simplistic beliefs have low self-efficacy. The findings demonstrated that students' enhanced epistemological beliefs could improve their academic self-efficacy. [M1]sampling [M2]pridictors
https://educationscience.cfu.ac.ir/article_205_1eff447772c43a22b45a44e35d3a38d7.pdf
باورهای معرفتشناختی
خودکارآمدی تحصیلی
دانشجویان
epistemological beliefs
Academic self-efficacy
Students
per
دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره
2783-154X
2717-221X
2016-02-20
1394
1
64
74
353
Research Paper
رابطهی بین باورهای معرفت شناختی و خودکارآمدی تحصیلی دانشجو- معلمان
The role of epistemological beliefs in predicting dimensions academic procrastination in Student-teachers
مهدی برزگر بفرویی
mahdibarzegar69@gmail.com
1
مهدی رحیمی
mehdirahimi.psy@gmail.com
2
کاظم برزگر بفرویی
k.barzegar@yazd.ac.ir
3
دانشگاه تربیت معلم پاکنژاد یزد
دانشگاه فرهنگیان یزد
دانشگاه فرهنگیان یزد
هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین رابطهی ابعاد باورهای معرفت شناختی (باور به قطعیت دانش، ساده دانستن فرایند یادگیری، توانایی ذاتی بادگیری، سریع دانستن فرایند یادگیری) و خودکارآمدی تحصیلی و تعیین سهم هرکدام از آنها در پیشبینی خودکارامدی تحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان یزد بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان یزد در سال تحصیلی 94-1393 تشکیل دادند که 300 نفر از این افراد به روش نمونهگیری خوشهای یک مرحلهای و براساس جدول مورگان و کرجسی به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه باورهای معرفت شناختی و پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی استفاده شد. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که هر چهار باور معرفت شناختی با خودکارآمدی تحصیلی رابطه منفی معنادار دارند. همچنین نتایج تحلیل نشان داد، باور یادگیری سریع و سادگی دانش به صورت منفی خودکارآمدی تحصیلی را پیش بینی میکند. به این معنی که دانشجویانی که باورهای خام و ساده انگارانه دارند از خودکارآمدی پایینی برخوردارند. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که تقویت باورهای معرفت شناختی تأثیر بسزایی در افزایش خودکارآمدی تحصیلی دارند.
Introduction: Most college students continuously procrastinate on academic tasks. investigating the effective factors on students’ academic achievement is important to education and psychology researchers particularly. The aim of this study was to investigate the role of epistemological beliefs in predicting academic procrastination of students. Methods: This study is cross-sectional and correlation type. The study was done on all students of Educators yazd University in 2014-15. 300 subjects were selected based on one stage cluster method according to Morgan and Krejcie table. epistemological beliefs’ questionnaire and procrastination academic students’ questionnaire were used to collect data. Data were analyzed using pearson’s correlation test and method maltiple regression analysis. Findings: There was a positive and significant correlation between epistemological beliefs and academic procrastination. Also, The results of regression showed that belief of innate ability in learning, Quick Learning, Simple Knowledge, Certain Knowledge were the meaningful predicting procrastination in the area test; belief of Quick Learning, Simple Knowledge, Certain Knowledge were the meaningful predicting procrastination in do homework; belief of Quick Learning, Certain Knowledge, Certain Knowledge were the meaningful predicting procrastination writing article. Conclusion: epistemological beliefs is the strongest predictor of academic procrastination you are required to that actions whith Strengthen beliefs have a significant impact on the reduction of students' academic procrastination.
https://educationscience.cfu.ac.ir/article_353_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
واژههای کلیدی: باورهای معرفت شناختی
خودکارآمدی تحصیلی
دانشجویان
Keywords: epistemological beliefs
academic self- efficacy
Students
per
دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره
2783-154X
2717-221X
2016-02-20
1394
1
1
18
354
Research Paper
استانداردها و معیارهای تهیه و تولید بردهای هوشمند (smart board) برای محیط های یادگیری الکترونیکی
standards of smart board
حامد عباسی
hamed.abbasi2202@yahoo.com
1
حمیده عباسی
abbasi2491569@yahoo.com
2
مدرس - غیر مؤظف دانشگاه
دبیر و کارشناس ارشد فیزیک
پژوهش حاضر با عنوان استانداردها و معیارهای تهیه و تولید بردهای هوشمند (smart board) برای محیط های یادگیری الکترونیکی صورت گرفته است. هدف این پژوهش تدوین استاندارها و معیارهای لازم برای تولید و تهیه بردهای هوشمند می باشد. به منظور هدفمند سازی و بهینه کردن هزینه ها و همسوسازی آن با اهداف آموزشی این پژوهش انجام گرفت. روش انجام پژوهش توصیفی بوده که به تدوین استانداردها در سه حوزه معیارهای فنی ، معیارهای نرم افزاری و معیارهای پشتیبانی پرداخته شد. در بعد فنی ، به مسائلی چون انواع برد های هوشمند ، تکنولوژی های مناسب ، تعداد کاربران ، ابزارهای جانبی، و ویژگی های فنی پرداخته شده و در بعد نرم افزاری، بومی سازی ، امکانات نرم افزاری جهت راحتی کاربران ، گالری ابزار و چند رسانه ای ها مورد بحث قرار می گیرد . بعد پشتیبانی به حمایت های نرم افزاری و سخت افزاری اشاره دارد. هر اندازه این استاندارها و معیارها در تهیه بردهای هوشمند رعایت گردد، می تواند نوید بخش یک آموزش مؤثر، یادگیری پایدار، تدریس لذت بخش، محیط جذاب و در نهایت توسعه انسانی پایدار با عملکرد بهینه شده در زندگی شخصی، اجتماعی و اهداف سازمانی در حوزه شغلی باشد
پژوهش حاضر با عنوان استانداردها و معیارهای تهیه و تولید بردهای هوشمند (smart board) برای محیط های یادگیری الکترونیکی صورت گرفته است. هدف این پژوهش تدوین استاندارها و معیارهای لازم برای تولید و تهیه بردهای هوشمند می باشد. به منظور هدفمند سازی و بهینه کردن هزینه ها و همسوسازی آن با اهداف آموزشی این پژوهش انجام گرفت. روش انجام پژوهش توصیفی بوده که به تدوین استانداردها در سه حوزه معیارهای فنی ، معیارهای نرم افزاری و معیارهای پشتیبانی پرداخته شد. در بعد فنی ، به مسائلی چون انواع برد های هوشمند ، تکنولوژی های مناسب ، تعداد کاربران ، ابزارهای جانبی، و ویژگی های فنی پرداخته شده و در بعد نرم افزاری، بومی سازی ، امکانات نرم افزاری جهت راحتی کاربران ، گالری ابزار و چند رسانه ای ها مورد بحث قرار می گیرد . بعد پشتیبانی به حمایت های نرم افزاری و سخت افزاری اشاره دارد. هر اندازه این استاندارها و معیارها در تهیه بردهای هوشمند رعایت گردد، می تواند نوید بخش یک آموزش مؤثر، یادگیری پایدار، تدریس لذت بخش، محیط جذاب و در نهایت توسعه انسانی پایدار با عملکرد بهینه شده در زندگی شخصی، اجتماعی و اهداف سازمانی در حوزه شغلی باشد
https://educationscience.cfu.ac.ir/article_354_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
یادگیری الکترونیکی
بردهای هوشمند
معیارهای فنی
معیارهای نرم افزاری و معیارهای پشتیبانی
یادگیری الکترونیکی
بردهای هوشمند
معیارهای فنی
معیارهای نرم افزاری و معیارهای پشتیبانی
per
دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره
2783-154X
2717-221X
2016-02-20
1394
1
19
34
355
Research Paper
بررسی رابطه ی بین سلامت سازمانی مدارس و رضایت شغلی معلمان مقطع ابتدایی
The relationship between organizational health of Schools
and Babolsar primary school Teachers job Satisfaction
حسین علی نژاد
alinejadhusein@gmail.com
1
آموزش وپرورش
هدف این پژوهش بررسی رابطه بین سلامت سازمانی مدارس و رضایت شغلی معلمان به شیوه پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی معلمان مقطع ابتدایی شهرستان بابلسر به تعداد 365 نفر می باشد که حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 181 نفرتعیین و به شیوه نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب گردیدند. برای گردآوری داده ها از دو پرسش نامه سلامت سازمانی OHI و رضایت شغلی استفاده شده است. داده های گردآوری شده با استفاده از ضریب همبستگی وتحلیل چند متغیری مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که بین ابعاد سلامت سازمانی و رضایت شغلی معلمان رابطه معناداری وجود دارد. این تفاوت معنادار بین مدارس دولتی وغیر دولتی از لحاظ ابعاد سلامت سازمانی نیز دیده می شود. هم چنین بین رضایت شغلی معلمان مدارس دولتی وغیر دولتی تفاوت معناداری وجود داشت. اما بین رضایت شغلی معلمان مدارس شهری و روستایی وجنسیت آنان این تفاوت معنادار مشاهده نشد.
The purpose of this study was to investigate the relationship between job satisfaction and organizational health of schools and teachers to describe practices (Survey), respectively .The population consisted of all primary school teachers BABOLSAR city of 365 people, which is based on a sample size of 181 and Morgan were selected by stratified random sampling method. Data from both job satisfaction and organizational health questionnaire was used. Using data collected were analyzed by multivariate analysis of correlation coefficients. The results showed a positive relationship between job satisfaction and organizational aspects of health Vmnadary there. The significant difference between public and private schools in terms of the dimensions of organizational health are also seen. Also, there was a significant difference in job satisfaction among public and private school teachers. Between urban and rural school teachers in relation to their gender, but this difference was not significant. In addition, it results that there was no significant difference between boys schools and job satisfaction The post hoc test for comparison between groups shows that male teachers have the highest rates of job satisfaction and Teachers in mixed schools with female teachers have high job satisfaction.
https://educationscience.cfu.ac.ir/article_355_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
سازمان
سلامت سازمانی
معلمان مقطع ابتدایی
رضایت شغلی
Organization، Organizational Health،Education
job satisfaction
per
دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره
2783-154X
2717-221X
2016-02-20
1394
1
50
63
356
Research Paper
رابطه ی جهت گیری هدف،یادگیری خودتنظیمی با عملکرد تحصیلی دانشجویان
The relation among between Goal Achievement Orientation, Self-Regulation Learning and Academic Performance
علی رضا شیرازی تهرانی
psychopayam@yahoo.com
1
آموزش و پرورش
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی روابط بین خودکارآمدی، ارزش گذاری تکالیف، جهت گیری هدف، خودتنظیمی فراشناختی و راهبر های یادگیری و بررسی سهم ویژه هر یک از این متغیر ها با یکدیگر و با عملکرد تحصیلی در دانشجویان دانشگاه آزاد شهر اصفهان بود.روش: برای انتخاب نمونه، از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای استفاده شد.بدین شکل که از بین دانشجویانی که در سال تحصیلی 92-91 تحصیل می کردند 200 نفر از بین آنها انتخاب شدند.برای ارزیابی همه متغیر های پژوهش، از پرسشنامه راهبرد های انگیزشی برای یادگیری و جهت گیری اهداف پیشرفت استفاده شد و نمرات سال قبل آنها به عنوان شاخص عملکرد تحصیلی در نظر گرفته شد.یافته ها: الگوی مسیر نشان داد که خودکارآمدی نیرومندترین پیش بینی کننده عملکرد تحصیلی بود و به شکل مثبتی اهداف پیشرفت را و به شکل منفی اهداف اجتناب را پیش بینی کرد.این مطالعه نشان دادکه اهداف تبحری اثر مثبتی بر خود تنظیمی فراشناختی دارد. به علاوه خود تنظیمی فراشناختی اثر مثبتی بر راهبرد های عمیق یادگیری و آن نیز اثر مثبت بر سایر متغیر ها داشت.با وجود این، برخی از متغیر های پژوهش ، علیرغم انتظار ، اثر معنی داری با سایر متغیر های نداشت. به عنوان مثال اهداف عملکرد – اجتناب نتوانست به طور معنی داری سایر متغیر های پژوهش را در الگوی مسیر پیش بینی کند. همچنین اهداف تبحری، خود تنظیمی فرا شناختی و راهبر های عمیق یادگیری بر عملکرد تحصیلی اثر مستقیم معنی داری نداشت.
Objective: The purpose of the present study was to assess the relationship between self- efficacy, task value, goal orientation, meta cognition , self regulation, and learning strategies and to investigate the unique contribution of each on the variability with other and academic performance among the Azad university students in Isfahan city. Method: Multistage sampling was used in order to select the sample group. To this end ,200 students were selected in the educational year 1390-91.In order to assess all research variables, the motivational strategies for learning questionnaire and achievement goal orientation questionnaire was used in this study and the average of students scores in ago year was considered as their index of academic performance .Results: Path analysis demonstrated that self –efficacy was the strongest predictor of academic performance and positively predicted mastery goals .But negatively predicted avoidant goals. The study reveals positive direct effect of mastery goals on meta cognitive self regulation .In addition , positive direct effects of meta cognitive self regulation on deep learning strategies and on self regulatory strategies are found of other variables.However, some expected direct effects were not represented with significant parameters in the model. Performance- approach goals were not a significant predictor of other variable in the model .Also , there were no significant direct effects of mastery goals nor meta cognition self regulation and deep learning strategies on academic performance .
https://educationscience.cfu.ac.ir/article_356_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
جهت گیری هدف پیشرفت
خود تنظیمی فراشناختی
راهبر دهای یادگیری
عملکرد تحصیلی
achievement goal orientation
meta cognitive self regulation
learning strategies
Academic Performance
per
دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره
2783-154X
2717-221X
2016-02-20
1394
1
35
49
357
Research Paper
بررسی رابطه بین میزان وابستگی به اینترنت وسنجش اضطراب دردانشجویان ترم اول مرکز آموزش عالی شهید رجایی فرخ شهر
The relationship between anxiety and dependence on Internet pages, past record of the first semester of higher education martyr Rajai Farrukh city center
ابراهیم محمودی ثانی
e.mahmoudi_1370@yahoo.com
1
نصرت اله محمودی ثانی
nosrat.msani@yahoo.com
2
دانشجو دانشگاه فرهنگیان /مرکز آموزش عالی شهید رجایی فرخ شهر
کارشناس آموزش استثنایی
هدف این پژوهش بررسی رابطه بین اینترنت و اضطراب می باشد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل والدین و دانشجویان می باشد.که تعدادشان(60=N ) می باشد. با استفاده از جدول مورگان و به روش نمونه گیری تصادفی ساده به انتخاب داده ها می پردازیم. ابزار جمع آوری داده ها شامل دو پرسش نامه استاندار شده که بر اساس مقیاس درجه بندی لیکرت تدوین شده است. پرسش نامه اینترنت دارای 20 سؤال و پرسش نامه اضطراب دارای 38 سؤال می باشد. ضریب پایایی و روایی به ترتیب 88% ،60% - 71% به وسیله آلفای کرونباخ به دست آمده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات در مباحث آمار توصیفی با استفاده از میانگین و انحراف استاندارد و درصد فراوانی و رسم نمودار به توصیف عینی و واقعی داده ها پرداخته می شود. در مباحث آمار استنباطی (برون گروهی) با استفاده از رگرسیون چند متغیری تحلیل واریانس در گروه های مستقل و آزمون t.test و با استفاده از نرم افزارهای spss به تحلیل داده ها پر داخته میشود. نتایج نشان میدهد که بین اینترنت و اضطراب رابطه وجود دارد.
The aim of this study is to investigate the relationship between the Internet and anxiety. This research is descriptive. The population, including parents and students Bashd.k·h number (60 = N) is. With Morgan and random sampling to select the data are discussed. Data include both standardized questionnaire based on the Likert scale has been developed. The questionnaire has 20 questions online questionnaire with 38 questions, is anxiety. The reliability and validity of respectively 88%, 60% - 71% is obtained by Cronbach's alpha. For information on issues related to statistical analysis using the mean and standard deviation, and frequency and charts to describe the objective and the actual data will be discussed. In discussions inferential statistics (outside the group) using multivariate regression analysis and independent groups t.test test using spss software to analyze the data to be addressed. The results show that the Internet and anxiety are related. . . .
https://educationscience.cfu.ac.ir/article_357_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
دانشجویان
اینترنت
اضطراب
Students
Internet
anxiety