ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی و اولویت بندی نیازهای پرورشی دانشآموزان دوره متوسطه (شهرمشهد)
پژوهش حاضر با عنوان شناسایی واولویت بندی نیازهای پرورشی دانشآموزان دوره متوسطه با هدف سنجش نیازهای پرورشی انجام شده است. روش پژوهش پیمایشی و از نظر زمانی مقطعی است. ابزار گرداوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختارمند با دانشآموزان، نخبگان و مربیان باتجربه در حوزه پرورشی و پرسشنامه ی محقق ساخته به منظور بررسی وضعیت موجود در زمینه فعالیتهای پرورشی در جهت ترسیم وضعیت است. روایی پژوهش صوری و با داوری متخصصان ومسئولان ذی ربط با امور دانشآموزان صورت گرفته است. نتایج تحقیق در دو بخش بررسی وضعیت موجود و ترسیم وضعیت مطلوب ارائه شده است. در وضعیت موجود فعالیت های 24 گانه پرورشی مدنظر قرار گرفت. که بر اساس آن فعالیت های فرهنگی وهنری با میانگین 4.10 دارای بیشترین اهمیت می باشد. پس از آن فعالیت های مذهبی با 4.07 و فعالیت های داوطلبانه با 3.81 قرار دارند. مهمترین نیاز مذهبی اذان و اقامه نماز، مهمترین نیاز فرهنگی کتابخوانی و مهمترین نیاز فعالیت آزاد مسابقات درون مدرسه ای بوده است. نیازهای دیگری همچون پاسخگویی به سؤالات اعتقادی و ریشه ای در خصوص دین همچنین سؤالات شرعی، تعمیق تربیت و آداب اسلامی، برگزاری جشنواره های محلی و بومی و آموزش های شهروندی و ملی گرایی از اولویت های متخصصین برای دانش آموزان بوده است. متخصصین مشکلاتی را از جمله متنوع نبودن فعالیتهای پرورشی و کمبود مربی توانمند و علاقه مند را اصلی ترین مشکلات درس پرورشی مطرح کردند. از نظر آنها بازده نامطلوب درس پرورشی به دلیل عدم هماهنگی با نیازهایدانشآموزان ، ساعت کم این فعالیت ها ، عدم تنوع در این درس می باشد.
https://educationscience.cfu.ac.ir/article_274_11e053b3f73257ca7a2635ac14c05c1d.pdf
2016-05-21
4
26
-
نیازسنجی
فعالیت های پرورشی
اولویت بندی
دانش آموزان
سید کمال
حسینی
hosseini_k2007@yahoo.com
1
عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان و مدیر کل امور اجتماعی استانداری
LEAD_AUTHOR
مهناز
بزمی
m55.bazmi@gmail.com
2
مدرس دانشگاه فرهنگیان و معاون آموزشی پژوهشی فرهنگی
AUTHOR
شهربانو
رحمتی
m55.bazmi@gmail.com
3
کارشناس علوم اجتماعی
AUTHOR
رویا
قوامی
sh.hgavami@yahoo.com
4
کارشناس علوم اجتماعی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی میزان فعال و غیرفعال بودن محتوای کتاب مطالعات اجتماعی دوره اول متوسطه بر اساس تکنیک ویلیام رومی
محتوای کتاب درسی، یکی از عناصر مهم نظام آموزشوپرورش است و در تحقق اهداف آموزشوپرورش نقش حیاتی دارد. در این پژوهش به تحلیل محتوای متن، تصاویر و فعالیتهای کتاب مطالعات اجتماعی مقطع اول متوسطه در سال تحصیلی 95-۱۳۹4 بر مبنای فعال و غیرفعال بودن محتوای کتاب بر اساس تکنیک ویلیام رومی پرداختهشده است؛ و روش مورداستفاده در این پژوهش، تحلیل محتوا است. جامعه آماری پژوهش، شامل 152صفحه از کتاب مطالعات اجتماعی مقطع اول متوسطه در سال تحصیلی 95-۱۳۹4 بود. یافتههای تحقیق نشان داد که ضریب درگیری متن 11/0 است که نشان میدهد متن کتاب مطالعات اجتماعی مقطع اول متوسطه به شیوه فعالی نوشتهنشده است. ضریب درگیری تصاویر نیز 20/0 تعیین شد که نشان داد تصاویر کتاب، دانشآموز را درگیر در یادگیری نمیکند. همچنین در بخش تحلیل شاخص فعالیت محور بودن کتاب، ضریب درگیری 30/2 تعیین شد که نشان میدهد کتاب مطالعات اجتماعی، برمبنای الگوی ویلیام رومی به شیوه فعالی تدوین نگردید.
https://educationscience.cfu.ac.ir/article_276_f351e96a9965fa50bd0b8bc6fffad7ce.pdf
2016-05-21
27
44
مطالعات اجتماعی
تحلیل محتوا
ویلیام رومی
هادی
مصلح امیردهی
hadimosleh313@gmail.com
1
دانش آموخته دانشگاه اصفهان
LEAD_AUTHOR
مهوش
خسروی
mahvash.khosravi68@gmail.com
2
دانش آموخته دانشگاه اصفهان
AUTHOR
اعظم
رسولی
bahar.r351@gmail.com
3
کارشناس مسئول امور دانشجویی پردیس فاطمه الزهرا(س) اصفهان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارتقاء سطح خودکارآمدی دانش آموزان در درس علوم تجربی از طریق رویکرد تدریس مبتنی بر نقشه های مفهومی
. هدف پژوهش حاضر، تعیین میزان ارتقاء خودکارآمدی دانش آموزان در درس علوم تجربی از طریق رویکرد تدریس مبتنی بر نقشه های مفهومی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر سال اول دوره متوسطه اول در سطح شهرستان سرپل ذهاب بودند. به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای، تعداد 60 نفر انتخاب و در دوگروه کنترل و آزمایش به شیوه تصادفی ساده جایگزین شدند. ابزار گرد آوری داده ها در این پژوهش نقشه مفهومی محقق ساخته و پرسشنامه خودکارآمدی ((SEQ-C بود. داده های تحقیق با استفاده از آزمون t مستقل و تحلیل واریانس چند متغیره مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. داده های تحقیق با استفاده از آزمون t مستقل و تحلیل واریانس چند متغیره مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد بین گروه آزمایش و کنترل در پس آزمون تفاوت معنی دار یافت شد. همچنین بین گروه ها از لحاظ خرده مقیاس های خودکارآمدی هیجانی(008/0(p=، خودکارآمدی تحصیلی(001/0(p=وخودکارآمدی اجتماعی(001/0(p= بین دوگروه آموزشی به روش نقشه مفهومی و گروه آموزشی به شیوه متداول، تفاوت معنادار آماری وجود داشت.
https://educationscience.cfu.ac.ir/article_273_99128050399e5b7d2ac842cec3d2c3a3.pdf
2016-05-21
45
58
خودکارآمدی
نقشه های مفهومی
دانش آموز
فرانک
موسوی
n_yousefpoor@yahoo.com
1
استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات وعلوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسالمی، کرمانشاه. ایران
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
عوامل مؤثر بر بکارگیری ابزارهای ارتباطی ناهمزمان در دانشجویان کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی
این پژوهش کاربردی، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش تعداد 224 نفر دانشجویان شاغل به تحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب در سال تحصیلی 93 – 92 میباشد. در این پژوهش از پرسشنامهی استاندارد فناوری اطّلاعان بهعنوان ابزار اصلی جمعآوری اطلاعات استفادهشده است. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان، تعداد 140 نفر از دانشجویان این مقطع میباشد. روش نمونهگیری این پژوهش بهصورت تصادفی ساده میباشد. برای سنجش پایایی پرسشنامه نیز از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. با توجّه به اینکه ضریب آلفای پرسشنامه، مقدار 826/0 به دست آمد، مشخص گردید که پرسشنامه موردنظر دارای پایایی قابلقبول میباشد. برای تحلیل نتایج پژوهش در بخش آمار توصیفی از فراوانی و فراوانی درصدی برای هر سؤال و در بخش آمــار استنباطی بـرای بررسی فـــرضیههای پــژوهش و نیز تحلیل دادههــا از آزمون کولموگروف-اسمیرنف و آزمون خیدو برای مقایسه سطوح مختلف گزینهها استفادهشده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی، عوامل فردی، نگرشی، فنی، اقتصادی، موقعیتی و انسانی در بهکارگیری ابزارهای ارتباطی ناهمزمان مؤثر میباشند.
https://educationscience.cfu.ac.ir/article_277_888635e5590bb115aabf49013eeb3dd5.pdf
2016-05-21
59
91
"تکنولوژی آموزشی"
"ارتباط"
"ابزارهای ارتباطی ناهمزمان"
علیرضا
بادله
alireza.badeleh@gmail.com
1
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان پردیس ایت الله خامنه ای گلستان
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطه کیفیت زندگی کاری و شادکامی با در نظر گرفتن رضایت از زندگی دبیران متوسطه ی شهرستان آزادشهر در سال تحصیلی 1393-1394
هدف از انجام این تحقیق بررسی رابطهی کیفیت زندگی کاری و شادکامی با در نظر گرفتن مقیاس رضایت از زندگی دبیران متوسطه شهرستان آزادشهر در سال تحصیلی 93-94 بود. روش تحقیق، پیمایشی و جامعه آماری، کلیه دبیران دبیرستانهای شهرستان آزادشهر در سال تحصیلی 94-1393 به تعداد 148 نفر بود. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 102 نفر برآورد گردید و نمونهها به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه کیفیت زندگی کاری دالتون ، پرسشنامهی رضایت از زندگی Diener و پرسشنامه شادکامی(SHS) Lyubomirsky که پایایی آنها از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب 0.91 ، 919/0 و 92/0 تعیین گردید. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای آماری همچون ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t و آمار توصیفی استفاده شد. نتایج نشان داد که میزان کیفیت زندگی کاری و رضایت از زندگی کمی از سطح متوسط کمتر و میزان شادکامی کمی بیشتر از سطح متوسط میباشد. همچنین مشخص شد که سن ، سابقه کاری و جنسیت با کیفیت زندگی کاری و شادکامی رابطهی معناداری ندارد .ولی رضایت از زندگی رابطهی معناداری با سن و جنسیت دارد. همچنین تحصیلات با میزان کیفیت زندگی کاری رابطه معنیداری نشان داد.علاوه بر این مشخص شد که بین کیفیت زندگی کاری و شادکامی همبستگی وجود ندارد ولی بین کیفیت زندگی کاری با رضایت از زندگی و شادکامی با رضایت از زندگی همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. یعنی میزان کیفیت زندگی کاری و شادکامی میتواند روی میزان رضایت از زندگی تأثیر بگذارد.
https://educationscience.cfu.ac.ir/article_275_f486d344db514b1720dd3715b6f134a4.pdf
2016-05-21
92
110
کیفیت زندگی کاری
شادکامی
رضایت از زندگی
دبیران
جنسیت
سمیه
کاظمی مجد
csomaieh@yahoo.com
1
سازمان بهداشت
LEAD_AUTHOR
زهرا
کاظمی مجد
zkazemi7086@gmail.com
2
سازمان اموزش و پرورش
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نظارت والدین بر تکالیف درسی و اثربخشی آن بر پیشرفت تحصیلی درس املاء و ریاضی
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر نظارت والدین بر تکالیف درسی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در درس املاء و ریاضی پایه چهارم مدارس ابتدایی پسرانه شهرستان سیرجان بود. روش: روش پژوهش ازجمله پژوهشهای شبه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه است. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پایه چهارم مدارس ابتدایی پسرانه شهرستان سیرجان (4321 N=) در سال تحصیلی 93-1392 بود. حجم نمونه متشکل از 60 نفر دانشآموزان پسر پایه چهارم ابتدایی بوده است که 30 نفر آنها گروه آزمایش و 30 نفر گروه گواه بوده است و با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخابشده است. ابزار اندازهگیری بهکاررفته در این تحقیق آزمون معلم ساخته درس املا و ریاضی بود که روایی و پایایی آنها مورد تائید قرارگرفته است. برای تجزیهوتحلیل آماری دادهها از روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل کواریانس) استفادهشده است. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که بین میانگین نمرات پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری وجود دارد و میزان پیشرفت تحصیلی دانشآموزانی که والدینشان بر تکالیف درسی آنها نظارت دارند نسبت به دانشآموزانی که والدینشان بر تکالیف درسی آنها نظارت ندارند در درس املا پایه چهارم ابتدایی بالاتر است. همچنین میزان پیشرفت تحصیلی دانشآموزانی که والدینشان بر تکالیف درسی آنها نظارت دارند نسبت به دانشآموزانی که والدینشان بر تکالیف درسی آنها نظارت ندارند در درس ریاضی بالاتر است. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان گفت که نظارت والدین بر تکالیف درسی دانشآموزان بر میزان پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در درس املا و ریاضی تأثیر دارد.
https://educationscience.cfu.ac.ir/article_272_a56432b1f2bc7e9450335ee6764d9e6d.pdf
2016-05-21
111
121
نظارت والدین بر تکالیف درسی
پیشرفت تحصیلی
دوره ابتدایی
مصطفی
باقریان فر
mostafab178@yahoo.com
1
دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
مهدی
جعفری
mehdi.jafari7598@yahoo.com
2
شاغل
AUTHOR
لطف الله
ساعدموچشی
slotfola@yahoo.com
3
شاغل در آموزش و پرورش
AUTHOR
سیدحشمت الله
مرتضوی زاده
hmortazavi1355@gmail.com
4
عضو هئیت علمی دانشگاه فرهنگیان
AUTHOR
حمید
بهادران
mostafab178@gmail.com
5
شاغل در آموزش و پرورش
AUTHOR