دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره
2783-154X
2717-221X
1399
12
2020
08
22
بررسی عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش و تدریس در دانشگاه فرهنگیان از دیدگاه دانشجو ـ معلمان(مطالعه موردی:پردیسهای استان خوزستان)
2
21
FA
محمد
مکوندی
مدرس گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان واحد اروند آبادان، آبادان، ایران.
mohammadmakvandi@yahoo.com
کیفیت به عنوان تطابق وضعیت آموزش عالی با رسالت، هدف و انتظارات افراد ذیربط، ذینفع و ذیعلاقه در امور دانشگاهی میباشد. کیفیت در آموزش عالی یک نقطه ثابت و ایستا نیست بلکه یک حرکت و یک هدف استراتژیک است.هدف از این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر کیفیت آموزش و تدریس در دانشگاه فرهنگیان از دیدگاه دانشجو ـ معلمان میباشد.جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجو ـ معلمان مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 99-1398 در پردیسهای استان خوزستان که 2200 نفر می باشند.از بین آنها 30 نفر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند گردآوری دادهها تا اشباع نظری ادامه پیدا کرد.ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه نیمهساختاریافته است.برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل محتوی استفاده شده است و مصاحبهها مورد تفسیر قرارگرفت.یافتهها نشان دادند که از دیدگاه دانشجو ـ معلمان، هفت عامل بالاترین نقش را در کیفیت آموزش و تدریس داشتهاند که شامل: ویژگیهای فردی و حرفهای اساتید، مدیریت کلاس درس، برنامهریزی درسی، فضای فیزیکی، ارزشیابی آموزشی توسط اساتید، نقش آموزش و پرورش، نقش دانشگاه فرهنگیان، می باشند.
کیفیت آموزش,کیفیت تدریس,دانشجو ـ معلمان,آموزش و پرورش,دانشگاه فرهنگیان
https://educationscience.cfu.ac.ir/article_1393.html
https://educationscience.cfu.ac.ir/article_1393_038ac345699fa999537a28329ed15899.pdf
دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره
2783-154X
2717-221X
1399
12
2020
08
22
سنجش و مقایسه سطح خوانایی کتاب فارسی خوانداری پایه سوم ابتدایی براساس تکنیکهای خوانایی
22
41
FA
فائزه
کندری
علوم تربیتی، پردیس شهید هاشمی نژاد دانشگاه فرهنگیان مشهد، ایران
daryakondori@gmail.com
پژوهش حاضر هدف خود را بر سنجش و مقایسه سطح خوانایی کتاب فارسی پایه سوم ابتدایی سال تحصیلی 1399-1400 براساس چهار تکنییک سنجش سطح خوانایی فلش،گانینگ فوک، فرای و لافلین، ازلحاظ میزان تناسب متون با سطح سنی و میزان درک دانشآموزان و نیز دسترسی به میزان پایبندی مطالب آن به رعایت اصول برنامهریزی از جمله اصل توالی ساده به دشواری در تنظیم ساختار متمرکز کردهاست. روش پژوهش از نوع تحلیل محتوای کمی و روش آماری توصیفی است. براساس حساسیت کتب فارسی دوره اول ابتدایی به دلیل نقش زیرسازی سوادآموزی رسمی کشور و اهمیت پایهی سوم به جهت آموزش سطح پیشرفتهی چهار مهارت اصلی زبان، که منجر به تعمیق درک و تفکر و خلاقیت در سایر دروس میگردد، جامعه آماری پژوهش، کتاب فارسی خوانداری جدیدالتالیف پایه سوم ابتدایی در نظر گرفته شد. برای هر چهار تکنیک، سه نمونه از ابتدا و وسط و انتهای کتاب به صورت تصادفی برگزیده و براساس فرمولها، نمودارها و جداول مختص به هر چهار تکنیک، ابتدا تجزیه و تحلیل و سپس نتایج آنها با یکدیگر مقایسه گردید. نتایج حاکی از آن است که اولا اصل توالی ساده به دشواری در مطالب کتاب رعایت نشدهاست، دوما سطح خوانایی کتاب، بسیار دشوار و بالاتر از سطح درک و توانایی دانشآموزان پایه سوم ابتدایی است.
تحلیل محتوا,سطح خوانایی,تکنیکهای فرای و گانینگ فوک و فلش و لافلین,کتاب فارسی سوم خوانداری
https://educationscience.cfu.ac.ir/article_1394.html
https://educationscience.cfu.ac.ir/article_1394_3cb2cd140219e3d4b922590597d87940.pdf
دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره
2783-154X
2717-221X
1399
12
2020
08
22
بررسی نظام تربیت معلم در فنلاند با تاکید بر دانشگاه تربیت معلم حرفه ای جمک
42
61
FA
شراره سادات
سرسرابی
استادیار رشته زبان انگلیسی، پردیس شهید هاشمی نژاد، مشهد، ایران.
dr.sarsarabi@yahoo.com
تجارب بین المللی تربیت معلم کشورهای پیشرو و روند کسب و توسعه مهارتهای حرفه ای می تواند کمک شایانی به ارتقا و بهبود برنامه ها و روش های آموزش و اجرای دوره ها در کشور نماید. به منظور دستیابی به این هدف، شیوه برنامه ریزی و اجرای واحدهای برنامه درسی دانشجو معلمان در کشورفنلاند موردبررسی قرار گرفته است. این پژوهش با رویکرد کیفی و با استفاده از روش تحلیلی توصیفی انجام شد. اطلاعات مورد نیاز از طریق مشاهده مستقیم در محیط آموزشی و دانشگاهی تربیت معلم حرفه ای جمک کشور فنلاند و مطالعه اسناد و مدارک کتابخانه ای و نیزترجمه مقالات و گزارش های پژوهشی در پایگاه های داده، جمع آوری گردیده و در بررسی منابع منتخب فن تحلیل محتوا نیز به کارگرفته شده است. نتایج بررسی نشان داد که کشور فنلاند برنامه های جامع توسعه حرفه ای دارد و همچنین دارای مدارس تجربی مرتبط با دانشگاه ها برای افزایش کیفیت کار می باشد. آموزش دانشگاهی، معلمان را برای محقق بودن و شاغل شدن آماده میکند و شامل سهم عمدهای در فعالیت بالینی در یک مدرسه مدل است که در آنجا دانشجویان میآموزند که چگونه آموزش پژوهش-محور را ارائه دهند و مبتدیها را نظارت نمایند. در پایان پیشنهاداتی به دست اندرکاران حوزه تربیت معلم مانند استاندارد سازی فضاهای آموزشی در تربیت معلم و اجرای بهینه ی دوره های آموزشی ارائه شد.
نظام تربیت معلم,برنامه درسی,دانشگاه تربیت معلم حرفه ای جمک فنلاند
https://educationscience.cfu.ac.ir/article_1395.html
https://educationscience.cfu.ac.ir/article_1395_e2b2c3580e8a02443956ecb8d7edb180.pdf
دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره
2783-154X
2717-221X
1399
12
2020
08
22
بررسی نقشمؤلفه های کیفیت زندگی کاری، جو آموزش، تعهدو فرهنگ سازمانی برابعاد توانمندسازی روان شناختی (مورد مطالعه: دانشگاه فرهنگیان بوشهر)
62
95
FA
ماشاءاله
خورشیدی
مدرس دانشگاه فرهنگیان /مسئول اموزش کارکنان صدا و سیما
mashallahkhorshidi@gmail.com
محسن
محمدی
مدرس دانشگاه فرهنگیان /پردیس علامه طباطبایی بوشهر
sayedmohsen447@gmail.com
امروزه یکی ازدغدغه های اصلی نظام آموزش عالی کشور، توانمندسازی سرمایههای انسانی خود و بکارگیری بهینه آنان جهت مزیت رقابتی، توسعه پایدار، ارتقای کمیوکیفی نظام یاددهی–یادگیری دردانشگاهها است. هدف از اجرای این پژوهش مطالعه بررسی نقش مؤلفه های کیفیت زندگی کاری ، جو آموزش، تعهدو فرهنگ سازمانی برابعاد توانمند سازی روان شناختی از دیدگاه اساتیددانشگاه فرهنگیان بوشهر بود. روش پژوهش، توصیفی- همبستگی ازنوع مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه اساتید دانشگاه فرهنگیان بوشهر به تعداد(638نفر)بوده و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران به تعداد250 آزمودنی تعیین گردید برای گردآوری داده ها از پنج پرسش نامه کیفیت زندگیکاریوالتون(1973)، جوآموزشسازمانیتریسی وتوس(2005) ، تعهدسازمانی میروآلن(1984)، فرهنگ سازمانی دنیسون (2000) و توانمند سازی روان شناختی اسپریتزر-میشرا(1996)استفاده شد. برای تعیین روایی پرسش نامه ها از تحلیل عاملی تأییدی و جهت سنجش میزان پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که به ترتیب 78، 79، 83، 78و83درصد برآورد گردید. دادهها پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزارهای آماری SPSSوLISREL تحلیل شدند.نتایج حاکی از آن است که قدرت رابطه میان مؤلفه های کیفیت زندگی کاری با ضریب (82)درصد، جو آموزشی(50) درصد ، تعهد سازمانی(99)درصد و فرهنگ سازمانی(100) درصد با متغیر توانمندسازی روانشناختی اساتید دانشگاه فرهنگیان بوشهر مورد قبول است. طبق شاخص های برازش مدل آزمون شده ، مدل نهایی از برازش نسبتاٌ مطلوبی برخوردار است.
کیفیت زندگی کاری,جوآموزش,تعهد و فرهنگ سازمانی,توانمند سازی
https://educationscience.cfu.ac.ir/article_1396.html
https://educationscience.cfu.ac.ir/article_1396_3a26603e0f79f2c1ef95f59176aa1b95.pdf
دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره
2783-154X
2717-221X
1399
12
2020
08
22
تحلیل محتوای کتاب ریاضی سوم ابتدایی بر اساس برنامهریزی حل مساله به کمک آنتروپی شانون
96
114
FA
غلامحسین
عسکری رباطی
دبیر دبیرستان های آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران، ایران
askary2010@gmail.com
زری
خلیلی کلاکی
آموزگار ابتدایی آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران، ایران
zari.khalili1369@gmail.com
حل مسئله هسته اصلی برنامه درسی ریاضی محسوب میشود. هدف پژوهش حاضر، ارزیابی محتوای کتاب ریاضی پایه سوم ابتدایی براساس برنامهریزی حل مسئله میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع، توصیفی است که به شیوه تحلیل کمی محتوا صورت گرفته و واحد تحلیل پرسش، تمرین و مسائل میباشد، در تحلیل دادههای حاصل از این پژوهش از فراوانی و همچنین از آنتروپی شانون استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش کل کتاب ریاضی پایه سوم ابتدایی در سال تحصیلی 1399-1398 بوده است. برای تحلیل محتوای کتاب از سیاهه انواع مختلف مسئله ریس و همکاران استفاده شد که شامل هشت نوع مختلف مسئله میباشد که مناسب است در برنامهریزی حل مسئله مورد توجه قرار گیرد. نتایج این تحلیل نشان داد که در بخشهای مختلف محتوای کتاب، توزیع مناسب و یکنواختی از انواع مختلف مسئله استفاده نشده است.
کتاب ریاضی پایه سوم ابتدایی,تحلیل محتوا,برنامه ریزی حل مسئله,آنتروپی شانون
https://educationscience.cfu.ac.ir/article_1397.html
https://educationscience.cfu.ac.ir/article_1397_4aa9204d1d4c7f6d5572f11f42f7e733.pdf
دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره
2783-154X
2717-221X
1399
12
2020
08
22
بررسی رابطه استرس شغلی با عملکرد شغلی معلمان دوره ابتدایی
115
132
FA
محمد
جلال زاده
.
mjalalzade1361@yahoo.com
زکیه
نصیریان
معلم / آموزش پرورش طبس
zgorran202000@gmail.com
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه استرس شغلی با عملکرد شغلی معلمان دوره ابتدایی شهرستان طبس انجام شد. تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی- همبستگی و از نوع مقطعی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی شهرستان طبس در سال تحصیلی 98- 99 به تعداد 320 نفر میباشد که 175 نفر با استفاده از جدول کرجسی و مورگان به عنوان حجم نمونه به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شده است. برای تحلیل یافتهها از آزمون رگرسیون خطی ساده استفاده شد. نتایج نشان داد که اثر متغیر استرس شغلی با ضریب 454/0- بر عملکرد شغلی معنادار میباشد. همچنین، نتایج آزمون فرضیههای فرعی نشان داد که، اثرابعاد استرس شغلی به غیر از بعد کنترل بر عملکرد شغلی معلمان دوره ابتدایی شهرستان طبس معنادار میباشد. بنابراین با عنایت به اهمیت عملکرد شغلی معلمان، لزوم توجه به کاهش استرس شغلی به منظور افزایش عملکرد شغلی معلمان ضرورت مییابد. بر این اساس، برای کاهش استرس معلمان به سازمان آموزش و پرورش پیشنهاد میشود با فراهم کردن فضای لذتبخش و انرژیزا و برطرف کردن عوامل ناخوشایند و استرسزا در محیطهای تحصیلی و آموزشی، از طریق نصب تابلوها و تصاویر تجسمی و بصری روحیهبخش، فرحبخش و شاد اقدام نماید.
استرس شغلی,عملکرد شغلی,معلمان دوره ابتدایی,شهرستان طبس
https://educationscience.cfu.ac.ir/article_1398.html
https://educationscience.cfu.ac.ir/article_1398_3b2d7e1560cdb49c5c7426434e23e3c5.pdf
دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره
2783-154X
2717-221X
1399
12
2020
08
22
نیمرخ "گروهبندی" در آیینه مدیریتکلاس درس
133
153
FA
زهره
مشکی باف مقدم
0000-0002-8977-6467
گروه علوم تربیتی، پردیس هاشمی نژاد، دانشگاه فرهنگیان، مشهد، ایران.
z.mmoghadam@gmail.com
مهدیه
رحیمی
0000-0002-2987-4276
علوم تربیتی، پردیس هاشمی نژاد، دانشگاه فرهنگیان، مشهد، ایران.
78rahimi.m@gmail.com
آموزش مشارکت اجتماعی و پژوهش درباره نقش گروه در تقویت تعاملات انسانی و فرایندهای یاددهی- یادگیری در مدیریتکلاس از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف از این مطالعه، بررسی و بهبود وضع موجود از طریق مطالعه عملکرد معلمان در نحوه تشکیل گروه در مدیریتکلاس است. این مطالعه «گذشته نگر» مبتنی بر حقایق طبیعی زندگی زیسته معلمین و شاگردانشان در داخل کلاس، طی سالهای 1393 تا 1398 در نواحی هفتگانه شهر مشهد انجامشد. رویکرد پژوهش «کیفی»، به روش «اسنادی – تحلیلی» و در آن از تکنیک «تحلیل مضمون» استفادهشد. نتایج بخشی از مبانی نظری این مطالعه، موید اثبات مزایای استفاده از گروه، تعاون و همکاری در تقویت روحیه مشارکتی و افزایش فرایندهای یادگیری است، اما شواهد میدانی در فضای داخل کلاسهای شهر مشهد همسو با نتایج بخش دیگری از مطالعات نظری نشان میدهد که به جز موارد کمیاب، معلم و شاگردان در تعداد زیادی از کلاسها از مزایای گروهبندی، بهره زیادی نمیبرند. در همین راستا، انواع شکلهای گروهبندی شناسایی و در نهایت توصیههایی برای مسئولین، معلمین و پژوهشگران آتی ارائه شد. نوآوری این پژوهش در شیوه استفاده از دادههای آن است که هیچ تحقیق مشابه در این وسعت داده اطلاعاتی، از کلاسهای حقیقی درباره این موضوع، انجام نشده است.
«گروهبندی», «مدیریتکلاس»,«مشاهدات کارورزی»
https://educationscience.cfu.ac.ir/article_1399.html
https://educationscience.cfu.ac.ir/article_1399_539990fcae3687c2fbf73fc83b1de6ee.pdf
دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره
2783-154X
2717-221X
1399
12
2020
08
22
بررسی ویژگی های روانسنجی فرم کوتاه مقیاس خرد در دانشجو معلمان
155
174
FA
فروغ
پورطاهری
0000-0003-4777-7418
دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران
poortaheri.f@gmail.com
زهرا
آزاددیسفانی
0000-0001-8774-5088
مربی گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید هاشمی نزاد مشهد، ایران
zahra.azad47@yahoo.com
<strong>چکیده</strong><br /> پژوهش حاضر با هدف اعتباریابی فرم کوتاه مقیاس خرد آردلت ( 3D-WS-12) انجام شد. جامعه آماری شامل تمامی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان-پردیس دخترانه شهید هاشمی نژاد مشهد بودند. مطابق با جدول انتخاب حجم نمونه کرجسی و مورگان، 311 دانشجو معلم به روش نمونه گیری طبقهای نسبتی انتخاب شدند و به دو فرم کوتاه و بلند مقیاس خرد آردلت پاسخ دادند. به منظور تعیین روایی از تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از نرم افزار لیزرل و به منظور بررسی پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که ساختارعاملی مقیاس، برای اندازه گیری سه عامل شناختی، عاطفی و تأملی مناسب و برازنده داده هاست. همبستگی این مقیاس با فرم بلند مقیاس خرد نشان داد که هر سه عامل فرم کوتاه با عوامل فرم بلند، همبستگی مثبت و معناداری داشته و هر دو مقیاس سازه های یکسانی را اندازه می گیرند. ضریب پایایی آزمون 72/0به دست آمد. بر این اساس، فرم کوتاه مقیاس خرد از ویژگی های روانسنجی مناسبی برخوردار بوده و می تواند برای سنجش سازه خرد در دانشجو معلمان و نیز به عنوان یک ابزار پژوهشی مورد استفاده قرار گیرد.
مقیاس خرد,روایی عاملی,تحلیل عاملی تأییدی,پایایی,همسانی درونی
https://educationscience.cfu.ac.ir/article_1400.html
https://educationscience.cfu.ac.ir/article_1400_49ca69af1c78bfa6e4c8781d46c6f118.pdf