دانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره2783-154X1396620170321Content Analysis of the stories in Persian second year of primary school and determining its readability level by using the indexes of Flash and Gunningتحلیل محتوای حکایت ها در کتاب فارسی سال دوم دبستان و تعیین سطح خوانایی آن با استفاده از شاخص های فلش و گانینگ214617FAسجادغفوریدانشجوی دانشگاه فرهنگیانJournal Article20170608This research was conducted with two objectives: Descriptive Criticism and Analysis of the "story" section of the Farsi Second grade of Primary School, determining its readability level with the formula of Flash and Gunning. The statistical population consisted of the “story” part of the Farsi second grade of primary school. The results of the descriptive method in the critique of the images showed that the number of images in the "cooperation" story is appropriate to the text and the variety of colors used and the images of the "good morals" story in terms of the color contrast of the images of other tales Gets better. The other result obtained from the study is the level of readability of the story section, using the Flash method, its level of readability is very simple, and using the Gunning method, its readability level is appropriate for those who have studied 4 years and 1 month (Not suitable for second year students).این پژوهش با 2هدف : نقد و تحلیل توصیفی بخش «حکایت» کتاب فارسی خوانداری سال دوم دبستان – تعیین سطح خوانایی آن با فرمول فلش و گانینگ، انجام شد. جامعه آماری شامل بخش حکایت کتاب فارسی سال دوم دبستان بود. روش تحقیق ، روش تحلیل محتوا است که با استفاده از روش توصیفی برای نقد کلی و روش کمی(سطح خوانایی) با استفاده از دو فرمول فلش و گانینگ صورت گرفت. نتایج حاصل از روش توصیفی در نقد تصاویر ، نشان داد که تصویر حکایت«همکاری»از نظر دو معیار تعداد اشکال متناسب با متن و تنوع رنگ های بکار رفته و نیز تصویر حکایت«خوش اخلاقی» از نظر معیار تضاد رنگی از تصاویر سایر حکایت ها بهتر می باشند. نتیجه دیگر حاصل شده از پژوهش ، میزان سطح خوانایی بخش حکایات است که با استفاده از روش فلش ، سطح خوانایی آن خیلی ساده است و با بهره گیری از روش گانینگ ، سطح خوانایی آن متناسب افرادیست که 4سال و 1ماه درس خوانده اند(مناسب دانش آموزان پایه دوم نیست).https://educationscience.cfu.ac.ir/article_617_90d5f08c9856bb4aad18bbb8573861c5.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره2783-154X1396620170321Comparing the effect of the communicative and traditional methods of English language teaching on language learning skills (first grade of high school students)مقایسه تاثیر سبک ارتباطی و سنتی آموزش زبان انگلیسی بر مهارت های زبان آموزی دانش آموزان پایه اول متوسطه1635618FAلطف اللهساعدموچشیآموزش و پرورش کردستانعزیزکرمیآموزش و پرورش استان کردستانJournal Article20171210The main aim of this research is Comparing the effect of the communicative and traditional styles of English language teaching on language learning skills in first grade of high school students .This research is based on the semi-experimental method with control and experimental group by using pretest- posttest patterns. The statistical population included all boy students (3200 students) in first grade of high schools of Sanandaj city in 1393-94. At first by using random sampling method, about 50 students selected as statistical sample. After the pretest and ensuring the insignificance of the differences, the experimental and control groups were formed. The data gathering instrument was researcher made exam whose content validity was determined by experts and its reliability was determined based on Cronbach Alpha 86%.After doing experiment a common post-test was done and data were analysed by descriptive statistic indices and t-test. The result of this research shows that the language learning skills mean score of the experimental group (18/42) is more than the control group (15/71) and the mean score of post-test in speaking and writing skills of experimental group were 4/17, 5. Whereas the control group score were 3/20, 4/62. The mean scores of posttest in listening and reading skills in experimental group were 4/41, 4.87 and the control group score in these skills were 3/42, 4/47. In sum, findings show that English language teaching based on the communicative style has an incredible influence upon the language learning skills of students<em>.</em>پژوهش حاضر با هدف مقایسه تاثیر سبک ارتباطی و سنتی آموزش زبان انگلیسی بر مهارت های زبان آموزی دانش آموزان سال اول دبیرستان انجام شده است.این مطالعه به روش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل انجام شده است.جامعه مورد مطالعه متشکل از همهی دانش آموزان پسر سال اول دبیرستانهای شهر سنندج می باشد.ابتدا به روش نمونه گیری تصادفی دو کلاس پایه اول به تعداد 50 نفر انتخاب شدند و پس از برگزاری پیش آزمون و اطمینان از عدم معنی داری تفاوت ها، گروه آزمایش و کنترل تشکیل گردید.ابزار اندازه گیری سوالات محقق ساخته است که روایی محتوایی آن با نظر متخصصان و پایایی آن براساس آلفای کرانباخ 85 % تعیین گردید.بعد از اجرای آزمایش پس آزمون مشترک به عمل آمد و داده های جمع آوری شده با کمک شاخص های آمار توصیفی و نیز آزمون tتجزیه و تحلیل شد. یافته های پژوهش حاکی از آن است که میانگین مهارت های زبان آموزی گروه آزمایش (42/18) بیشتر از میانگین مهارت های زبان آموزی گروه کنترل(71/15) است ومیانگین مهارت گفتاری ونوشتاری گروه آزمایش در پس آزمون 17/4 و5 در حالی که گروه کنترل دارای میانگین 20/3 و62/4 در این مهارت ها است.مهارت شنیداری و خواندن گروه آزمایش به ترتیب 41/4 و87/4 وگروه کنترل میانگین 42/3 و47/4 داشته است .به عبارتی دیگر با95 درصد اطمینان می توان گفت که آموزش درس زبان با سبک تدریس ارتباطی بر مهارت های زبان آموزی دانش آموزان پایه اول دبیرستان تاثیر مثبتی داشته است.https://educationscience.cfu.ac.ir/article_618_1c4a1fe3da894edfd1fb05d44336f6ae.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره2783-154X1396620170321The Study of Comparison of Students' Learning Quality before and After making the smart Schools from the Viewpoint of Primary Teachers in Yasujبررسی مقایسه کیفیت یادگیری دانش آموزان قبل و بعد از هوشمندسازی مدارس از دیدگاه معلمان ابتدایی شهر یاسوج3659619FAمصطفیباقریان فرشاغل در آموزش و پرورشحامدآذربوشاغل در آموزش و پرورشمحمدامینجعفریکارشناس ارشدبهنامبهزادیانشاغل در آموزش و پرورشعلیدانشی جوآموزش و پرورشقدرت الهجهانبخشآموزش و پرورشJournal Article20171028This study has been aimed to A Study on the Comparison of Students' Learning Quality before and After Intelligence of Schools from the Viewpoint of Primary Teachers in Yasuj The research methodology was descriptive-survey and statistic populations of the study were considered all primary teachers in Yasouj who has been thought in schools during the 1393- 94 academic year. 140 members of primary teachers selected based on Morgan table, Krejcy and Cochran formula and by using of stratified random sampling, eventually was distributed self-made questionnaire of learning quality among them. It was used Cronbach's alpha in order to determine the questionnaire validity from content validity and also its reliability. The obtained information in this study was analyzed by using descriptive statistics (frequency, compiling table, standard deviation and mean) and also inferential statistics (paired t-test). The results indicated smart schools have positive and significant effects on the all dimensions of learning quality.مطالعهی حاضر با هدف بررسی مقایسه کیفیت یادگیری دانش آموزان قبل و بعد از هوشمندسازی مدارس از دیدگاه معلمان ابتدایی شهر یاسوج صورت گرفته است. روش این پژوهش از نوع توصیفی- زمینهیابی است و جامعه آماری پژوهش را تمامی معلمان ابتدایی شهر یاسوج که در سال تحصیلی 94 – 1393 در مدارس هوشمند مشغول به تدریس بوده را تشکیل میدادند. تعداد 140 نفر از معلمان ابتدایی طبق جدول مورگان و کرجسی و فرمول کوکران به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی انتخاب و پرسشنامه محقق ساخته کیفیت یادگیری میان آنان توزیع گردید. جهت تعیین روایی پرسشنامه از روایی محتوا و پایایی آن از روش آلفای کرونباخ استفاده گردید. اطلاعات بدست آمده در این پژوهش با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی نسبی، تدوین جدول، انحراف استاندارد و میانگین) و آمار استنباطی (آزمون t همبسته) تجزیهوتحلیل گردید. نتایج پژوهش نشان میدهد هوشمندسازی مدارس بر تمامی ابعاد کیفیت یادگیری تأثیر مثبت و معناداری دارد. <br /> . . .https://educationscience.cfu.ac.ir/article_619_ef6ae2acc7518803c184f09d2abde745.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره2783-154X1396620170321The role and place of Fabel in teaching children aged 6 to 12 years (Looking at Farsi reading textbooks 3rd and 4th grade)نقش و جایگاه فابل در آموزش کودکان 6 تا 12 سال(با نگاهی به فارسی خوانداری سوم وچهارم ابتدایی)6077620FAشیدااچرشدانشجوی دانشگاه ف هنگیانJournal Article20170609 Breeding the minds of children, and helping to create intellectual and spiritual transformation in their minds and beliefs, it’s provides for the transformation of society. Ethical and social teachings are very influential if they are expressed in an indirect way in the form of a story for children. Animal story is known as a kind of pedigree and allegorical story. Animal characters are very influential in attracting children to these kinds of stories and transferring moral and educational concepts, and they have a new effect and a certain ability. For this reason, Fables has been instrumental in providing children and adolescent education books and getting in to primary textbooks. The purpose of this study was to investigate the role and place of the Persian-reading book fables, with respect to age and development characteristics. This article is of a qualitative content analysis type. The research community is the reading Farsi books 3dr and 4rd grade and the sample are entire fables of the Farsi book of reading, the third and fourth bases, which consist of six fables from the third base and eight fables from the forth base. Also, the research method has a good reliability. In this article, the history of fable, it’s definition and it’s features are discussed first, then the role and place of the whole fables in education are discussed. The fables of this two books correspond almost to the growth and age characteristics of the students of these two bases, but their application rate is low compared to their impact on trainingپرورش ذهن و فکر کودکان و کمک در جهت ایجاد تحول فکری و معنوی در ذهن و باورهای آنان، موجبات تحول و بالندگی جامعه را فراهم می سازد. تعالیم اخلاقی و اجتماعی اگر به شیوه غیر مستقیم، در قالب داستان برای کودکان بیان شوند، بسیار تأثیرگذار می باشند. داستان حیوانات، به عنوان یک نوع داستان تعلیمی و تمثیلی شناخته شده است. شخصیت های حیوانی در جذب کودکان به این نوع داستان ها و انتقال مفاهیم اخلاقی و تعلیمی بسیار تأثیرگذار بوده و تازگی و توانایی خاصی به اثر می بخشد. به همین دلیل باعث شده فابل ها برای تهیه ی کتاب های آموزشی کودکان و نوجوانان کاربرد داشته باشند و در کتاب های درسی ابتدایی راه بیایند. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش و جایگاه فابل در آموزش فارسی خوانداری، با توجه به ویژگی های سنی و رشدی دانش آموزان پایه سوم و چهارم ابتدایی می باشد. این مقاله، به روش کتابخانه ای و جمع آوری اطلاعات انجام شده و ابتدا تاریخچه فابل، تعریف و ویژگی ها ی آن مورد بررسی قرار می گیرد و سپس به نقش و جایگاه کل فابل های موجود ، در آموزش می پردازیم. فابل های موجود در این دو کتاب تقریبا با ویژگی های رشدی و سنی دانش آموزان این دو پایه تطابق داشته اما میزان میزان کاربرد آن ها کم می باشد.https://educationscience.cfu.ac.ir/article_620_017017d9cb82ce536f2942b8d8da8473.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره2783-154X1396620170321Investigating the role of personality traits in anticipating stress coping styles in male studentsبررسی نقش ویژگی های شخصیتی در پیش بینی سبک های مقابله با استرس در دانشجویان پسر7893621FAمسعوداخگردانشجوی کارشناسی ارشد رشته مشاوره و راهنمایی دانشگاه آزاد اسلامی خمینی شهرمعصومهخلیلیاداره کل آموزش و پرورش استان اصفهانJournal Article20160213The aim of this study is to investigate the role of personality traits in predicting stresscoping styles among male students in Isfahan Farhangian University. This research method is descriptive and correlational. The statistical population were all male students of Farhangian University of Isfahan province in school year 1394-1393, 120 of them were selected by multi-stage cluster sampling. The data collected coping styles Parker and Endler (1961) and personality traits of NEO (Costa and McCrae) respectively. For data analysis, Pearson correlation coefficient and regression analysis were used. The results showed that there is a meaningful relationship between problem-oriented coping style and aggression, depression, collectivism, activity, beliefs, values, clarity, kindness and perseverance. As well as between the coping style of the excitement of the anxiety traits, depression, vulnerability, warmth, decisiveness, aesthetics, emotions, values, trust, clarity, companion, order, and perseverance show a significant relationship. Additionally, there is a meaningful relationship between the avoidant coping style with the anxiety, aggression, vulnerability, warmth, decisiveness, activity, aesthetics, emotions, beliefs, values, clarity, altruism, companionship, order, and perseverance. (p<0.05)هدف پژوهش حاضر،بررسی نقش ویژگی های شخصیتی درپیش بینی سبک های مقابله بااسترس دردانشجویان پسردانشگاه فرهنگیان شهر اصفهان بوده است. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری کلیه دانشجویان پسردانشگاه فرهنگیان استان اصفهان درسال تحصیلی1394- 1393بوده اندکه از میان آنها120نفر به صورت تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند.ابزارجمع آوری داده ها پرسشنامه های سبک های مقابله بااسترس پارکرواندلر(1961)و ویژگی های شخصیتی نئو (کاستا و مک کری) بوده است.برای تحلیل داده هاازضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج نشان داد که بین سبک مقابله ای مسئله دار با صفات پرخاشگری، افسردگی، جمع گرایی، فعالیت، عقاید، ارزش ها، صراحت، نوع دوستی و پشتکار رابطه معنا داری وجود دارد.همچنین بین سبک مقابله ای هیجان مدارصفات اضطراب،افسردگی،آسیب پذیری،گرمی، قاطعیت، زیباشناختی، احساسات،ارزشها،اعتماد،صراحت، همراهی، نظم و ترتیب و پشتکار رابطه معنا داری نشان می دهد. علاوه براین بین سبک مقابله ای اجتنابی با صفات اضطراب، پرخاشگری، آسیب پذیری، گرمی، قاطعیت، فعالیت، زیباشناختی، احساسات، عقاید، ارزش ها، صراحت، نوع دوستی، همراهی، نظم و ترتیب و پشتکار رابطه معنا داری وجود دارد(05/0p<).https://educationscience.cfu.ac.ir/article_621_19413d53829d85c25505059c4e99d28c.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره2783-154X1396620170321A content analysis of the relationship between images and text sixth grade elementary science textbookتحلیل محتوای ارتباط بین تصاویر و متن نوشتاری کتاب درسی علوم تجربی پایه ششم ابتدایی94112622FAرضاحبیبی بردبریدانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه آزاد شهرکرد،آموزگارشهرستان لردگانعلی زمانمحمدیراهبر اموزشی و تربیتی اداره اموزش و پرورش منطقه خانمیرزااحمدرییسیدانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه آزاد شهرکرد،آموزگارشهرستان لردگانJournal Article20170311Introduction: This study analyzes the relationship between images and text content of the the empirical sciences of the sixth grade elementary school in the academic year of 2016-2017 in Iran.
Method: This descriptive study is content analysis. The statistical population of this study includes empirical images of the sixth grade in the academic year of 2016-2017. Sample size is equal to community size. The research tool was the form of content analysis between images and text, and qualitative analysis software tool was maxqda.
Findings: In reviewing the images of the experimental science of the sixth grade of the elementary school, it is seen that out of a total of 104 images in the entire book, 72 images were consistent with the text, and 32 other images were inconsistent with the written text, of which 15 were identified without emphasis, and 17 were shown with emphasis.
Conclusion: According to the findings obtained can be stated that the relationship between images with text, relative to the total picture, is that about 69% of the book's illustrations with text consistent, and less can create educational creativity in learning effective . Then, teachers should identify the main messages for students by identifying inconsistent imagesمقدمه : پژوهش حاضر به تحلیل محتوای ارتباط بین تصاویر و متن کتاب درسی علوم تجربی پایه ششم ابتدایی در سال تحصیلی96- 95 در ایران پرداخته است. <br /> روش : روش پژوهش توصیفی از نوع تحلیل محتوا می باشد. جامعه ی آماری این پژوهش شامل تصاویر کتاب علوم تجربی پایه ششم در سال تحصیلی 96-95 می باشد. حجم نمونه برابر با حجم جامعه انتخاب گردید. ابزار پژوهش نیز فرم تحلیل محتوای ارتباط بین تصاویر و متن و ابزار تحلیل کیفی نرم افزار maxqda بود. <br /> یافته ها : در بررسی تصاویر کتاب علوم تجربی پایه ششم ابتدایی، ملاحظه می شود که از مجموع 104 تصویر در کل کتاب، 72 تصویر نسبت به متن هماهنگ، و 32 تصویر دیگر ، با متن نوشتاری ناهماهنگ بوده است، که از این تعداد 15 تصویر، بدون فن تاکید، و 17 تصویردیگر ،با فن تاکید، تشخیص داده شده است.<br /> نتیجه گیری: با توجه به یافته های به دست آمده می توان بیان کرد که میزان ارتباط تصاویر با متن، نسبت به کل تصاویر، زیاد است که در حدود69 درصد کل تصاویر کتاب با متن هماهنگ می باشد، وکمتر می تواند در ایجاد وپرورش خلاقیت در یادگیرندگان مؤثر باشد.پس معلمان باید با شناسایی تصاویر ناهماهنگ، پیام اصلی آنها را برای دانش آموزان مشخص نمایند.https://educationscience.cfu.ac.ir/article_622_120e36e2a19e7308f53d94311f765ac0.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره2783-154X1396620170321Prioritizing the effective Factors of Job-motivation of Educational Sciences Students at Farhangian University of Shahid Hasheminejad Campus in Mashhad Based on Herzberg's Theoryاولویت بندی عوامل موثربرانگیزش شغلی دانشجویان رشته ی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید هاشمی نژاد مشهد بر اساس نظریه هرزبرگ114133623FAعطیهتمجیدفرپردیس شهید هاشمی نژاد مشهدمحمدغبدیاندانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20171218Knowing the factors affecting teachers' job motivation is effective in ncreasing the efficiency and academic achievement of students. The purpose of the research is to prioritize the factors affecting the job motivation of students at Shahid Hasheminejad University of Mashhad. In this research, the job motivation questionnaire was used based on the Herzberg Health Motivation Theory. The statistical population of this research is about 250 undergraduate students of science education (entrance 92)in Shahid Hasheminejad campus.
This study was conducted using descriptive research method (surveying) and field design. By examining questionnaires distributed randomly among 100 sample students, external factors were considered as more effective in student job motivation. Among the external factors, the improvement of teachers' relations with an average of 54.4, increased attention to the characteristics of managers with a mean of 4.19 and the right to teachers for teachers with a mean of 4/08 in order of priority for students in this university are the most important factors in increasing their job motivation. Among the internal factors, there are 88. 3 growth opportunities and then the nature of working with an average of 3.82 have a greater impact on their job motivation.
In general, the most important factor on enhancing the student’s job motivation is the sense of being helpful to the society by teaching. The next is the manager's ability to address teachers' issues and then the appropriateness of the rights they receive are important to their life's needs. And the last one is how much teachers' salary meets their needs.شناخت عوامل موثر برانگیزش شغلی معلمان، در افزایش کارایی وپیشرفت تحصیلی دانش اموزان موثر است.هدف پژوهش اولویت بندی عوامل موثر برانگیزش شغلی دانشجویان رشته علوم تربیتی دانشگاه شهید هاشمی نژاد مشهد است.دراین تحقیق،از پرسشنامه انگیزش شغلی براساس تئوری انگیزش_بهداشت هرزبرگ استفاده شده.جامعه ی اماری تحقیق 250دانشجوی دختر در رشته ی علوم تربیتی مقطع کارشناسی(ورودی92) پردیس شهید هاشمی نژاد است.با برسی پرسشنامه های توزیع شده میان نمونه 100نفری دانشجویان ،عوامل بیرونی برمیزان انگیزش شغلی دانشجویان موثر تر تلقی شد.از میان عوامل بیرونی،بهبود روابط میان معلمان ،توجه بیشتر به ویژگی مدیران ودر نظر گرفتن حقوق مناسب برای معلمان به ترتیب اولویت برای دانشجویان این دانشگاه مهم ترین عوامل در افزایش انگیزش شغلی انها میباشد.از میان عوامل درونی وجود فرصت های رشد وسپس ماهیت کاربر انگیزش شغلی انها تاثیر بیشتری داشته. در کل مهم ترین عامل موثر بر افزایش انگیزه شغلی دانشجویان این دانشگاه برخورداری از حس خدمت به جامعه از طریق حرفه ی معلمی می باشد .پس از این عامل توانا بودن مدیر در مسائل مربوط به معلمان وسپس متناسب بودن حقوق دریافتی با نیازهای زندگی ان ها مهم ترین عوامل تلقی شده اند.https://educationscience.cfu.ac.ir/article_623_4ab8b55aad2b09e3f61a8f988e0c23f8.pdf