دانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره2783-154X13981120190923The relationship between parental personality traits and optimism and communication skills of sixth grade elementary studentsرابطه ویژگی های شخصیتی والدین با خوشبینی و مهارت ارتباطی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی2161289FAمحمدبنی اسدیکارشناس ارشد علوم تربیتیهادیپورشافعیدانشیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه بیرجند بیرجند ایرانزهرهعباسیکارشناس ارشد روانشناسیJournal Article19700101<span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-bidi-font-family: 'B Zar';">The aim of this study was to investigate the relationship between parental personality traits and optimism and communication skills of sixth grade elementary students. The research method was descriptive-correlational and the statistical population of this study included all male students of the sixth grade of elementary school in Qaen (509 people). In this study, multi-stage cluster sampling was used. Among the sixth grade students in the primary school, 200 students were randomly selected using the Karajsi and Morgan tables. Using the Schlein and Jarabak Communication Skills Questionnaire (2004), the personality traits of Neo Costa and McCra (1983) and the optimism of Shearer and Carver (1985), the necessary information was collected and multiple regression was used to analyze the data. The results showed that there was a positive and significant relationship between parents 'personality traits, optimism and students' communication skills. In addition, all the components of parental personality traits are strong predictors of students' optimism and communication skills. Therefore, in order to promote and improve family interactions and parent-child relationships, special educational programs should be organized to prevent pessimism and its side effects in adolescents.</span> <br /><span class="tlid-translation"><strong><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 107%; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">The relationship between parental personality traits and optimism and communication skills of sixth grade elementary students</span></strong></span> <br /> هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی والدین با خوشبینی و مهارت ارتباطی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی بود. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود و جامعهی آماری این پژوهش شامل کلیهی دانشآموزان پسر پایهی ششم مقطع ابتدایی شهر قاین (509 نفر) بودند. در این پژوهش، از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای استفاده شد. به این صورت که از بین دانش آموزان پایه ششم مقطع ابتدایی شاغل به تحصیل، به کمک جدول کرجسی و مورگان تعداد 200 دانشآموز بهصورت تصادفی انتخاب شدند. با استفاده از پرسشنامه مهارتهای ارتباطی شلاین و جرابک (2004)، ویژگیهای شخصیتی نئو کاستا و مک کرا (1983) و خوشبینی شییر و کارور (1985) اطلاعات لازم جمعآوری گردید و جهت تجزیه و تحلیل دادهها از رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج نشان داد بین ویژگیهای شخصیتی والدین، خوش بینی و مهارت ارتباطی دانش آموزان رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد در ضمن کلیه مؤلفههای ویژگیهای شخصیتی والدین پیشبینی کننده قوی برای خوشبینی و مهارتارتباطی دانش آموزان میباشند. بنابراین بهمنظور ارتقاء و بهبود تعاملات خانوادگی و رابطۀ والد ـ فرزند برنامههای آموزشی خاصی باید ترتیب داد و از به وجود آمدن بدبینی و اثرات جانبی آن در نوجوانان ممانعت به عمل آورد.https://educationscience.cfu.ac.ir/article_1289_b6538d46abb8a452a91fed9b71878a13.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره2783-154X13981120201001Teaching as a cultural practiceتدریس به منزله ی عملی فرهنگی17421290FAصدیقهکاظمیعضو هیات علمی و استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان ایران پردیس شهید هاشمی نژاد مشهد0000-0003-0665-1544Journal Article20200620This study conducted to understand teaching as a cultural practice. In this regard, according to the aim, the approach of research is qualitative and descriptive analytic method is used for data analysis. The research sample is the purposive sample of available resources and the method of data collection has direct search in the sources of databases including findings from the history of studies and related articles in English sources in the Google Scholar and Science Direct database (by searching for the concepts of teaching, culture, teaching and culture, teaching as culture) and searching for articles and books Related to the subject in Persian with the same concepts. The process of analysis was first to study the concepts of culture and teaching and then to present the findings and examples related to the subject of this study in comparative studies and analysis of research background to understand the cultural effects on the concept of teaching and learning process. Findings show that the three components of communication, motivation and cognitive strategies of teacher and learner that play a major role in the teaching and learning process are not just psychological concepts and are influenced by culture, and teaching as a cultural practice can also be considered in this case, in addition to the factors affecting teaching in terms of psychological fundamentals, it is necessary to pay attention to these factors in terms of sociological and cultural origins, which will result in a broader understanding of the concept of teaching.این مطالعه با هدف فهم تدریس به منزله عملی فرهنگی انجام شده است. در این راستا، با توجه به هدف، رویکرد مطالعه کیفی است و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات گردآوری شده، از روش تحلیلی توصیفی استفاده شده است. نمونه پژوهش، نمونه هدفمند منابع در دسترس بوده و روش گردآوری اطلاعات، جستجو در منابع پایگاه داده ها شامل یافته های حاصل از پیشینه مطالعات و مقالات مرتبط در منابع انگلیسی در پایگاه داده گوگل اسکولار و ساینس دایرکت (با جستجوی مفاهیم تدریس، فرهنگ، تدریس و فرهنگ، تدریس به مثابه فرهنگ) و جستجو در مقالات و کتب مرتبط با موضوع به زبان فارسی با همین مفاهیم بود. روند انجام تحلیل نیز ابتدا بررسی مفاهیم فرهنگ و تدریس و سپس ارائه یافته ها و مصادیق مرتبط با موضوع این مطالعه در مطالعات تطبیقی و تحلیل پیشینه پژوهش برای فهم تاثیرات فرهنگی بر مفهوم تدریس و فرایند یاددهی/ یادگیری بوده است. یافته ها نشان می دهد سه مولفه ارتباط،انگیزش و راهبردهای شناختی یاددهنده و یادگیرنده که در فرایند تدریس و یاددهی یادگیری نقش عمده ای ایفا می کنند صرفا مفاهیمی روانشناختی نبوده و متاثر از فرهنگ هستند، و تدریس را به منزله عملی فرهنگی نیز می توان در نظر گرفت که در اینصورت علاوه بر عوامل موثر بر تدریس از حیث مبانی روانشناختی، ضرورت دارد به این عوامل از حیث خاستگاه جامعه شناختی و فرهنگی نیز توجه داشت که در نتیجه سبب درک موسّع و فهم بهتر از مفهوم تدریس خواهد شد.https://educationscience.cfu.ac.ir/article_1290_787d50b3ae9ceceed5abf5cf0e90a76d.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره2783-154X13981120201001Identifying the educational basics of Shahnamehشناسایی مبانی تربیتی شاهنامه43631291FAستارهموسویدانش آموخته دکتری برنامه ریز درسی، آموزگار ابتدایی اصفهانJournal Article20200706Shahnameh, with the help of story and illustration, has considered the cultivation of moral and social virtues. The epic of moral education and individual - society can be found in ferdowsi “s shahnameh. One of the prominent features of Shahnameh is that in its stories it has referred to educational and moral teachings.According to the importance of this cultural resource of Iranian society, the purpose of this study was to explain the qualitative description of educational implications based on shahnameh. Content analysis was used for the research method. The field of research was the whole verses of Shahnameh which was sampled by the total number method. In this regard, first, the educational system of shahnameh was extracted based on categories in theoretical foundations of educational development and then the examples were identified. After achieving the basic themes, the organizing themes of level 2 were determined, which showed the educational principles from the aspects of belief, spiritual, moral, socio-political, scientific-educational and artistic. finally , the educational principles of shahnameh were obtained according to the basic principles of education , namely ontological ( belief dimensions ) , anthropological ( moral , social - political dimensions ) , epistemological knowledge ( scientific - educational dimensions ) , cognitive value ( aesthetics - artistic dimensions ) and religion Cognition was obtained. The findings show that Shahnameh, monotheism and theology focus on salvation. The educational principles of Shahnameh are in several doctrinal, moral, educational, social-political and artistic-aesthetic fields and are suitable for different educational dimensions. In this regard, it is suggested that educational courses for teachers be introduced to the educational teachings of this literary work. Shahnameh should also be considered as one of the sources in compiling textbooks and curricula.<strong><br /></strong>شاهنامه با کمک داستان و تصویر سازی پرورش فضایل اخلاقی و اجتماعی را مورد توجه قرار داده است، حماسه تربیت اخلاقی و فرد- جامعه پیوندی نو در شاهنامه فردوسی پیدا می کنند. از ویژگیهای بارز شاهنامه این است که در داستانهای آن به آموزه های تربیتی و اخلاقی اشاره کرده است، با توجه به اهمیت این منبع فرهنگی جامعه ایرانی، هدف از تحقیق حاضر تبیین توصیف کیفی دلالتهای تربیتی بر اساس شاهنامه بود. برای روش تحقیق از تحلیل مضمون استفاده شد. حوزه پژوهش کل ابیات شاهنامه بود که به شیوه کل شمار نمونه گیری شد. در این راستا، ابتدا آموزههای تربیتی شاهنامه مبتنی بر دسته بندی موجود در مبانی نظری سند تحول آموزش و پرورش استخراج شد و سپس مصادیق و مثالهایی پایهای مشخص گردید. پس از دست یافتن به مضامین پایه ای، مضامین سازمان دهنده سطح 2 تعیین شدند که نشان دهنده اصول تربیتی از جنبه های اعتقادی، روحی، اخلاقی، اجتماعی-سیاسی، علمی-آموزشی، هنری بود. در نهایت مبانی تربیتی شاهنامه با توجه به مبانی اساسی تربیت یعنی هستی شناختی(ابعاد اعتقادی)، انسان شناختی(ابعاد اخلاقی، اجتماعی – سیاسی)، معرفت شناختی(ابعاد علمی- آموزشی)، ارزش شناختی(ابعاد زیبایی شناسی-هنری) و دین شناختی به دست آمد.یافتهها نشان داده است که شاهنامه، توحید و خداشناسی، رستگاری را در مرکزیت توجه قرار می دهد. اصول تربیتی شاهنامه در چند حوزه اعتقادی، اخلاقی، آموزشی، اجتماعی-سیاسی و هنری-زیباشناختی و متناسب با ابعاد مختلف تربیتی می باشند در این راستا پیشنهاد میشود دوره های دانش افزایی برای معلمان در زمینه آشنایی با آموزه های تربیتی این اثر ادبی برگزار شود و در ضمن شاهنامه نیز به عنوان یکی از منابع در تدوین کتب درسی و برنامه های درسی مورد توجه قرار گیرد.https://educationscience.cfu.ac.ir/article_1291_a6da9fe4cb6aaa5055d4e047f126fb6c.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره2783-154X13981120190923Comparing the extent and reasons of using cyberspace by male and female students of Farhangian university of Mashhadمقایسه میزان و دلایل استفاده از فضای مجازی در بین دانشجویان پسر و دختر دانشگاه فرهنگیان64851292FAزهرهصانعی مهریعضوهیئت علمی0000-0001-9095-7313پریرزم ازماگروه علوم تربیتی پردیس شهید هاشمی نژادJournal Article19700101The purpose of this study was to investigate and compare the extent and reasons for using virtual social networks (Telegram, Instagram, WhatsApp and Twitter and other cases such as Soroush, Facebook, ETA, etc.) by students of Shahid Beheshti Boys 'Campus and Shahid Hasheminejad Girls' Campus of Farhangian University of Mashhad. In this study, using stratified random sampling method according to the field of study, 650 of them were selected as the research sample. A questionnaire was used to collect information. The content validity of the questionnaire was confirmed by expert and its reliability was assessed using the Cronbach's alpha (0. 75) test. The mean index was used to analyze the data. According to the findings of the study, 2.35% of male students and 2.19% of female students use a large amount of virtual social networks during the day. Also, students of these two campuses use the Telegram social network more than other virtual social networks, which was achieved by 61% of male students and 54% of female students.هدف از این تحقیق بررسی و مقایسه میزان و دلایل استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی( تلگرام، اینستاگرام، واتسپ و توییتر و موارد دیگر چون سروش، فیسبوک، ایتا و .. ) توسط دانشجویان پردیس پسرانه شهید بهشتی و پردیس دخترانه شهید هاشمینژاد دانشگاه فرهنگیان مشهد بود. در این پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بر حسب نوع رشته، 650 نفر از آنها به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. به منظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه به روش نظرخواهی از صاحبنظران و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ به میزان 75/0 درصد تایید شد. جهت تحلیل دادهها از شاخص میانگین، استفادهگردید. مطابق یافتههای پژوهش حاصل، 2/35 درصد دانشجویان پسر و 2/19 درصد دانشجویان دختر به مقدار زیاد از شبکههای اجتماعی مجازی در طول شبانهروز استفاده میکنند. همچنین دانشجویان این دو پردیس از شبکه اجتماعی تلگرام نسبت به سایر شبکههای اجتماعی مجازی به میزان بیشتری استفاده میکنند که این میزان در دانشجویان پسر 61 درصد و در دانشجویان دختر 54 درصد به دستآمد.https://educationscience.cfu.ac.ir/article_1292_be5ecb496764f5689cd94183fac48ae2.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره2783-154X13981120201001Descriptive content analysis of the picturess in elementary school textbooks based on gender justice criteriaتحلیل محتوای توصیفی تصاویرکتب علوم تجربی دوره ابتدایی براساس معیار عدالت جنسیتی861041293FAفائزهکندریعلوم تربیتی، پردیس شهید هاشمی نژاد دانشگاه فرهنگیان مشهد، ایراناعظمقادری روسنگدانشجوی کارشناسی، رشته علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان شهید هاشمی نژاد مشهدJournal Article20200822In recent years, significant changes have been made in compilation of textbooks and their contents have been reviewed. the present study focuses on the representation of gender justice in the textbooks of the first to sixth grade science textbooks (1398-99), and the amount of attention to gender justice has been studied on the basis of equality of the number of picturess with girls and boys and also the equality of girls and boys in total picturess of primary school science books. The method of the present study is descriptive content analysis. The method of data collection was quantitative. The statistical population includes pictures with students in the mentioned books. The statistical sample is considered equal to the statistical population. The research tool is a form of descriptive content analysis of picturess. The data of the research indicate that the pictures of the mentioned books deal with the gender of girls and boys almost equally and no significant gender discrimination was observed. The results of this study are different from the results of the background; therefore, gender justice has been observed more in the six-grade experimental science textbooks in elementary school in 1398-99.در سالیان اخیر تغییراتی مهم در تدوین کتب درسی صورتگرفته و محتوای آنها بازنگری شدهاست. پژوهش حاضر هدف خود را بر بازنمایی عدالت جنسیتی در کتب درسی علوم تجربی پایه اول تا ششم ابتدایی (99-98) متمرکز کردهاست و به بررسی میزان توجه به عدالت جنسیتی به تفکیک هردو جنسیت براساس برابری تعداد تصاویر دارای دختر و پسر و نیز برابری تعداد دختران و پسران در مجموع تصاویر کتب علوم دوره ابتدایی، پرداخته است. روش پژوهش حاضر تحلیل محتوای توصیفی است. روش جمعآوری دادهها به صورت کمی بودهاست. جامعه آماری شامل تصاویر دارای دانشآموز در کتب مذکوراست. نمونه آماری برابر با جامعه آماری در نظر گرفتهشده است. ابزار پژوهش فرم تحلیل محتوای توصیفی تصاویر است. دادههای پژوهش حاکی از آن است که تصاویرکتب مذکور به طور تقریبا یکسان به جنسیت دختر و پسر پرداختهاست و تبعیض جنسیتی قابل توجهی مشاهده نشد. نتایج این پژوهش متفاوت از نتایج پیشینه است؛ بنابراین عدالت جنسیتی در کتب علوم تجربی شش پایه دوره ابتدایی در سال99-98 بیشتر رعایت شدهاست.https://educationscience.cfu.ac.ir/article_1293_0d324eeb0644ccefdf738d6c8dea4955.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره2783-154X13981120201001Comparison of social adjustment and perception of the environment among elementary school students in multi-grade and ordinary classes in Firoozabad cityمقایسه سازگاری اجتماعی و ادراک از محیط در بین دانشآموزان ابتدایی کلاسهای چندپایه و عادی در شهرستان فیروزآباد1051241294FAفرهادمددیگروه علوم تربیتی، کارشناسی ارشد آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، شیراز، ایران.حسینافلاکی فرداستادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، شیراز، ایرانمجیدکوثریگروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، شیراز، ایران.Journal Article20200824The aim of this study was to compare elementary students in multi-grade and ordinary classes in terms of social adjustment and perception of the environment. The present research is applied in terms of purpose, comparative in terms of method and post-event in terms of research design. The statistical population of the study included all students of multi-grade and ordinary classes studying in schools of Firoozabad city in the academic year of 1397-98. 300 male and female students were selected by convenience sampling method, of which 150 were in multi-grade classes and 150 of them were in ordinary classes. The instruments used in this study were the Sinha and Singh social adjustment questionnaire and the perception of class or learning environment were Fraser, Fisher and Macrobi. Reliability calculation by Cronbach's alpha method and its content validity were confirmed by experts and technicians. Descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (multivariate analysis of variance and independent t-test) were used to analyze the data. Findings showed that there is a significant difference between the two groups of students in multigrade and ordinary class in general scale social adjustment and dimensions of social adjustment, emotional adjustment and academic adjustment as well as perception of environment and dimensions of correlation, study and research and goal orientation. There is no significant difference between the two groups of students in multi-grade and ordinary classes in teacher support, mental conflict, cooperation, and justice and fairness. Therefore, students studying in ordinary classes were in a better position than students studying in multi-grade classes, both in terms of social adjustment and its dimensions, as well as in terms of perception of the environment and dimensions of correlation, study and research, and goal orientation.این پژوهش با هدف مقایسه دانشآموزان ابتدایی کلاسهای چندپایه و عادی از نظر سازگاری اجتماعی و ادراک از محیط انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی، از لحاظ روش از نوع علی مقایسهای و از جهت طرح تحقیق از نوع پسرویدادی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان کلاسهای چندپایه و عادی مشغول به تحصیل مدارس شهر فیروزآباد در سال تحصیلی 98- 97 بود. 300 دانشآموز دختر و پسر به شیوه نمونهگیری در دسترس که 150 نفر آنها در کلاسهای چندپایه و 150 نفر از آنها در کلاسهای عادی بودند، به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامههای سازگاری اجتماعی سینها و سینگ و ادراک از کلاس یا محیط یادگیری فراسر، فیشر و مکروبی بود. محاسبهی پایایی با روش آلفای کرونباخ و روایی محتوایی آن توسط خبرگان و اهل فن مورد تأیید قرار گرفت. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (تحلیل واریانس چند متغیره و آزمون تی گروههای مستقل) استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین دو گروه دانشآموزان کلاس چندپایه و عادی، در سازگاری اجتماعی در مقیاس کلی و ابعاد سازگاری اجتماعی، سازگاری هیجانی و سازگاری تحصیلی و همچنین ادراک از محیط و ابعاد همبستگی، مطالعه و پژوهش و جهتگیری هدفی تفاوت معنادار وجود دارد. بین دو گروه دانشآموزان کلاس چندپایه و عادی، در حمایت معلم، درگیری ذهنی، همکاری و عدالت و انصاف تفاوت معنادار وجود ندارد. بنابراین دانشآموزانی که در کلاسهای عادی تحصیل میکنند، هم از لحاظ سازگاری اجتماعی و ابعاد آن و هم از لحاظ ادراک از محیط و ابعاد همبستگی، مطالعه و پژوهش و جهتگیری هدفی وضع بهتری نسبت به دانشآموزانی که در کلاسهای چندپایه تحصیل میکنند، داشتند.https://educationscience.cfu.ac.ir/article_1294_eca72fe5797cec5d9a58c6d15aa90b11.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره2783-154X13981120201001The effectiveness of problem solving skills training on positive and negative educational emotions of sixth grade studentsاثربخشی آموزش مهارت های حل مسئله بر هیجان های تحصیلی مثبت و منفی دانش آموزان پایه ششم1251441295FAباقرسرداریدانشگاه آزاد اسلامی خویپویاقربانزادهدانشگاه آزاد خویJournal Article20200826The present study was conducted with the aim of determining the effectiveness of problem solving skills training on positive and negative educational emotions of sixth grade students. This research was semi - experimental with pre - test - post - test and control group. The statistical population consisted of all the sixth graders of elementary schools in the city of Maku to the number of 1760 people in the academic year of 1389 - 1390. From this population, a sample of 30 people was selected by purposive sampling method and randomly replaced in two experimental and control groups. The data collection tool in the pre - test and post - test phases was questionnaire (AEQ). The data analysis was carried out using the covariance analysis in the SPSS program. The research findings showed that the training of problem - solving skills had a significant impact on positive educational emotions by 35 % and had a rate of 54 % for negative academic (p<0/05). According to the results, it can be suggested that teaching solving skills has a significant effect on increasing positive educational emotions and decreasing negative educational emotions in sixth grade students.پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارت های حل مسئله بر هیجان های تحصیلی مثبت و منفیدانش آموزان پایه ششم انجام شد. این پژوهش از نوع مطالعات نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر پایه ششم مدارس ابتدایی شهر ماکو به تعداد 1760 نفر در سال تحصیلی 98-1397 بود. از این جامعه، نمونه ای به حجم 30 نفر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات در مراحل پیش آزمون و پس آزمون پرسشنامه هیجان های تحصیلی دانش آموز (AEQ) بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس در برنامه SPSS انجام شد. یافته های پژوهش نشان داد که آموزش مهارت های حل مسئله تاثیر معنی داری بر هیجانهای تحصیلی مثبت به میزان 35 درصد و بر هیجان های تحصیلی منفی به میزان 54 درصد داشته است (05/0p<). با توجه به نتایج میتوان مطرح کرد آموزش مهارت های حل مسئله تاثیر معنی داری بر افزایش هیجان های تحصیلی مثبت و کاهش هیجان های تحصیلی منفی دانش آموزان پایه ششم داشته است.https://educationscience.cfu.ac.ir/article_1295_b817709c6df9b857ce61b2f0b4729445.pdf