دانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره2783-154X1396720180220The effectiveness of group-based counseling based on schema therapy on early maladaptive schemesاثربخشی مشاوره گروهی مبتنی بر طرحواره درمانی بر طرح واره های ناسازگاراولیه214890FAفاطمهزرین کلاهکارشناسسهرابصادقیعضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان فارس0000-0002-1022-891Xمحمدرضاصالحیعضو هیات علمی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان فارسJournal Article20180628 <br /> <br /> <br />The purpose of this study was to determine the effectiveness of counseling with the schema therapy approach to change the initial maladaptive schemas of the students. For this reason, this research was conducted in a semi-experimental manner in this way, among the students of the single daughter of the Farhangian University of Shiraz, Salman Farsi Branch A sample of 30 people is selected in the available sampling form in two groups of 15, They were placed in experimental and control groups. Yang Schemes (short form) questionnaire was used as a measurement tool in pre-test and post-test. Treatment-based interventions were conducted in 16 sessions with a group counseling method. The results were analyzed using SPSS software and covariance analysis. The statistical results showed that group counseling based on schema therapy. The statistical results showed that group counseling based on the schema therapy was effective in changing 8 maladaptive schemas such as emotional deprivation, emancipation, distrust / mistreatment, social isolation / alienation, defect / shame, dependence / incompetence, obedience and emotional restraint. It can be concluded that these tutorials have led to a change in maladaptive schemas, and that training can change the maladaptive schemas.پژوهش حاضر با هدف اثر بخشی مشاوره با رویکرد طرحواره درمانی بر تغییر طرح وارههای ناسازگار اولیه دانشجویان صورت گرفته است. به همین دلیل این پژوهش با شیوه نیمه آزمایشی انجام گرفت بدین صورت که ازمیان دانشجویان دختر مجرد دانشگاه فرهنگیان شیراز واحد سلمان فارسی نمونه ای ۳۰ نفره به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و در دو گروه ۱۵ نفری به عنوان گروههای آزمایشی و کنترل جای گرفتند. پرسشنامهی «طرحواره های یانگ» (فرم کوتاه ) به عنوان ابزار اندازهگیری در پیش آزمون و پس آزمون به کار برده شد. مداخلات مبتنی برطرح واره درمانی طی ۱۶ جلسه با شیوه مشاوره گروهی انجام پذیرفت. و نتایج با نرم افزارSPSS و تحلیل کوواریانس مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نتایج آماری نشان داد که مشاوره گروهی مبتنی بر طرحواره درمانی بر تغییر ۸ طرحواره های ناسازگاراولیه یعنی محرومیت هیجانی، رهاشدگی، بی اعتمادی/بدرفتاری، انزوای اجتماعی/ بیگانگی ،نقص/شرم، وابستگی/بی کفایتی، اطاعت و بازداری هیجانی، موثر بوده است .می توان نتیجه گرفت که این آموزشها منجر به تغییر ظرحواره های ناسازگار گردیده است و با آموزش می توان طرحواره های ناسازگار را تغییر داد.دانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره2783-154X1396720180220The Relationship between Psychological Capital with Occupational Function and Organizational Commitment of Darreh Shahr Elementary School Teachersرابطه سرمایه روانشناختی با عملکرد شغلی و تعهد سازمانی معلمان دوره ابتدایی شهرستان دره شهر11542891FAمهتابعلویاموزگار0009-0004-5544-3420Journal Article20181109
The purpose of this study was to investigate the relationship between psychological capital with occupational function and organizational commitment of elementary school teachers. The present study is a practical research in terms of purpose and a correlative one in terms of method. The statistical society of this study includes all teachers of the primary school of Salas Babajani in 1396. Using cluster random sampling method, 120 subjects were selected as sample size. Descriptive statistical methods such as frequency distribution tables, charts ... were used for analyzing the data and for testing hypotheses, the correlative method and regression analysis were used. In order to collect information, three different questionnaires were used: the psychological capital questionnaire, the organizational commitment questionnaire, and the occupational function questionnaire. The results showed that there is a significant positive relationship between the dimensions of psychological capital with occupation commitment and organizational functions of elementary school teachers, in that the dimensions of psychological capital improve occupational commitment and organizational function of teachers. According to the results, providing an atmosphere with hope, optimism, tolerance and a sense of efficiency will improve teacher’s quality of teaching and further improve learning in elementary schools.هدف این پژوهش بررسی رابطه سرمایه روانشناختی با عملکرد شغلی و تعهد سازمانی معلمان دوره ابتدایی بود. پژوهش حاضر از نظر هدف در حیطه تحقیقات کاربردی و از نظر روش همبستگی می باشد.جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان دوره ابتدایی شهرستان دره شهر در سال 1396تشکیل داده است که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای120 نفربعنوان حجم نمونه انتخاب شده اند، برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی مانند: جداول توزیع فراوانی، نمودارها، ... و برای آزمون فرضیهها، از روش همبستگی و تحلیل رگرسیون استفاده شد، بمنظورگرداوری اطلاعات ازپرسشنامه سرمایه روانشناختی،پرسشنامه تعهدسازمانی وپرسشنامه عملکردشغلی استفاده شده است. نتایج نشان داد که بین ابعاد سرمایههای روانشناختی با تعهد شغلی و عملکرد سازمانی معلمان دوره ابتدایی رابطه معنیدار مثبتی وجود دارد، به این معنی که ابعاد سرمایههای روانشناختی موجب بهبود تعهد شغلی و عملکرد سازمانی معلمان میشود. با توجه به نتایج به دست آمده میتوان گفت، فراهم نمودن فضای همراه با امید، خوشبینی، تابآوری و احساس کارآمدی موجب بهبود تدریس معلمان و در ادامه بهبود یادگیری در مدارس دوره ابتدایی میشود.دانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره2783-154X1396720180220Analysis of content of primary and secondary school textbooks in the first and second grades in terms of consideration of the components related to Imam Reza (AS)تحلیل محتوای کتاب های درسی دوره ابتدایی و متوسطه اول و دوم از نظر توجه به مؤلفه های مرتبط با امام رضا(ع)4369892FAسیروسمحمودیاستادیار دانشگاه پیام نورشیرینعسکریآموزگار ناحیه 2 شهر شیرازJournal Article20181117The purpose of the present study is to analyze the textbooks of primary and secondary schools of the first and second grades in view of the components related to Imam Reza (AS). The research method is descriptive and content analysis type. The research community includes all of the first to twelfth grade textbooks (published in 1397), and 33 volumes textbooks were targeted in the sample. The research tool is a researcher-made content analysis checklist. Research results show that:1- In elementary school textbooks, 83 elements related to Imam Reza (AS) have been considered. The fourth grade with 53 abundances (63.9%), The sixth grade with 15 abundances (18%), The second grade with 13 abundances (15.7%) and fifth grade with 2 abundances (2.4%), More attention has been paid to the components discussed and the first and third grades have not mentioned any components related to Imam Reza (AS). 2- In the first secondary school, 75 elements related to Imam Reza (AS) are considered. The seventh grade has 65 abundances (86.7%), the ninth grade 6th frequency (8%) and the eighth grade 4th abundance (5.3%). 3- In the second secondary school, 31 items have been considered related to Imam Reza (AS). In this period, the eleventh grade of the 17th frequency (55%), the twelfth grade was 10 abundances (32%) and the tenth grade has 4 abundances (13%). چکیده<br /> هدف پژوهش حاضر، تحلیل کتاب های درسی دوره ابتدایی و متوسطه اول و دوم از نظر توجه به مؤلفه های مرتبط با امام رضا(ع) می باشد. روش پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا است.جامعه پژوهشی شامل تمام کتاب های درسی پایه اول تا دوازدهم(چاپ سال1397) می باشد و 33جلد از کتاب های درسی به صورت هدفمند در نمونه قرار گرفت. ابزار پژوهش، چک لیست تحلیل محتوای محقق ساخته بوده است.یافته های پژوهش نشان داد که:1- در کتاب های درسی دوره ابتدایی، 83 مرتبه به مؤلفه های مرتبط با امام رضا(ع) توجه شده است. پایه چهارم با 53فراوانی(9/63 درصد)، پایه ششم با 15 فراوانی(18درصد)، پایه دوم با 13 فراوانی(7/15 درصد) و پایه پنجم با 2 فراوانی(4/2درصد)، توجه بیشتری به مؤلفه های مورد بحث داشته اند و پایه های اول و سوم، هیچ اشاره ای به مؤلفه های مرتبط با امام رضا(ع) نداشته اند. 2- در دوره متوسطه اول، 75 مرتبه به مؤلفه های مرتبط با امام رضا(ع) توجه شده است. پایه هفتم دارای 65 فراوانی(7/86درصد)، پایه نهم 6 فراوانی(8درصد) و پایه هشتم 4 فراوانی(3/5 درصد) بوده است.3-در دوره متوسطه دوم، 31 مرتبه به مؤلفه های مرتبط با امام رضا(ع) توجه شده است. در این دوره به ترتیب پایه یازدهم 17 فراوانی(55 درصد)، پایه دوازدهم 10 فراوانی(32درصد) و پایه دهم 4 فراوانی(13 درصد) داشته است.دانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره2783-154X1396720180220Teacher Autonomy as a Pest of Thinking in Students: An Ethnic Studyاقتدار طلبی معلمان به عنوان آفت تفکر در دانش آموزان: یک مطالعه قوم نگارانه7088893FAرقیه ساداتناصریپردیس شهید هاشمی نژاد.دانشگاه فرهنگیان.دانشجو کارشناسی ترم ۷Journal Article20181121
<strong><span> </span></strong>
<span>In the era of innocent imams, and in particular Imam Reza, much emphasis has been placed on thinking and Education has an effective role in this field since childhood, Therefore, the purpose of this research is to investigate the factors influencing the students in the classroom to be thinker.</span><span>This research was carried out with qualitative approach and ethnographic method.</span><span>The sample of study is the first grade students in one of the girls' primary schools located in Mashhad that The researcher spent three months attending one of the classrooms and observed the class events and student behaviors.</span><span>Findings obtained after inductive encoding Led to the formation of effective categories in the student's lack of thinking.</span><span>These categories include teacher authority, low self-confidence and low self-esteem of students, lack of cooperation of students in training activities,</span><span>lack of adequate time to think,</span><span>Students' frustration,</span><span>Students fear of thinking,</span><span>Teacher Assignment, Teacher Evaluation.</span><span>The results indicate that teachers' authority is important in the formation of other categories and It causes students to not think about thinking and not to get used to it.</span>در سیره امامان معصوم و به ویژه امام رضا تاکید زیادی بر تفکر شده است و آموزش و پرورش از سنین کودکی نقش موثری در این زمینه دارد؛ از این رو هدف از این پژوهش بررسی عوامل تاثیرگذار در فکور کردن دانش اموزان در کلاس درس است. این پژوهش با رویکرد کیفی و با روش قوم نگاری انجام شد. نمونه مورد بررسی دانش آموزان پایه اول یکی از دبستانهای دخترانه واقع در شهر مشهد هستند که پژوهشگر به مدت 3 ماه در یکی از کلاسهای درس آنجا حضور داشت و به مشاهده اتفاقات کلاسی و رفتارهای دانش آموزان آن پرداخت. یافته های به دست آمده پس از کدگذاری به شیوه استقرایی منجر به شکل گیری مقولههای موثر در عدم تفکر دانش آموزان شد. این مقولهها عبارتند از: اقتدار طلبی معلم، اعتمادبه نفس و عزت نفس پایین دانش اموزان، عدم همکاری دانش اموزان در فعالیت های اموزشی، عدم اختصاص دادن زمان کافی برای تفکر، بی حوصلگی دانش آموزان، ترس دانش آموزان از تفکر کردن، تکلیف دهی معلم، ارزشیابی معلم. نتایج به دست آمده بیانگر آن است که مقوله اقتدار طلبی معلمان نقش مهمی در شکل گیری سایر مقولات دارد و موجب میشود که دانش اموزان لزوم تفکر کردن را درنیافته و به آن عادت نکنند.دانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره2783-154X1396720180220Predicting Job Satisfaction Based on Organizational Trust and Justice among the employees of Hormozgan Province Education Departmentپیشبینی رضایت شغلی بر اساس اعتماد و عدالت سازمانی در بین کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان هرمزگان89106894FAمرتضیرئیسی حسن لنگیدانشجوی دکتری رشته روان شناسی پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهرانJournal Article20190114
<span>The present study was conducted to investigate the relationship between job satisfaction with trust and organizational justice</span><span lang="FA" dir="RTL">.</span><span> This research was applied in terms of purpose, practical and in terms of nature and methodology, of the type of correlation and its statistical population, including all employees of Hormozgan Province Education Office in the year 1</span><span lang="FA" dir="RTL">397</span><span> with a total of 283 people from this statistical population based on the table</span><span>Krejcie and Morgan (1970), a sample of 163 people was selected by stratified random sampling<strong>. </strong>For data gathering, three Job Satisfaction Questionnaires (JDI) Smith, Kendall and Hyulin (1969), Elonen et al. (2008) Organizational Confidence Questionnaire, and Nihof & Morman (1993) Organizational Justice Questionnaire were used. In order to analyze the data, pearson correlation coefficient and multiple regression were used</span><span lang="FA" dir="RTL">.</span><span> The results showed that there is a significant relationship between job satisfaction and organizational trust and organizational justice. All components of job satisfaction had meaningful correlation and among these components, the only variable in the nature of the job was able to predict organizational trust. In addition, all aspects of job satisfaction with organizational justice had meaningful correlation and were able to predict organizational justice between the components of the job and the rights and benefits.</span>
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه رضایت شغلی با اعتماد و عدالت سازمانی انجام شد. این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، از نوع همبستگی و جامعه آماری آن شامل تمامی کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان هرمزگان در سال 1397 بود که تعداد آنها برابر با 283 نفر و از این جامعه آماری بر اساس جدول کرجسی و مورگان (1970)، نمونه ای به حجم 163 نفر به صورت تصادفی طبقهای انتخاب شد. به منظور گردآوری دادهها از سه پرسش نامه رضایت شغلی JDI اسمیت، کندال و هیولین (1969)، اعتمادسازمانی الونن و همکاران (2008) و عدالت سازمانی نیهوف و مورمن (1993) استفاده شده است. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. در نهایت نتایج حاصل از آن نشان داد: بین رضایتشغلی با اعتمادسازمانی و عدالتسازمانی رابطه معنیداری وجود دارد. تمامی مولفههای رضایت شغلی با اعتماد سازمانی همبستگی معنادار دارند و از بین این مولفهها، تنها متغیر ماهیت کار قادر به پیش بینی اعتماد سازمانی بود. همچنین تمامی ابعاد رضایت شغلی با عدالت سازمانی همبستگی معنادار داشتند و از آن بین مولفههای ماهیت کار و حقوق و مزایا قادر به پیش بینی عدالت سازمانی بودند.دانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره2783-154X1396720180220Studying the tendency to critical thinking in secondary school studentsبررسی گرایش به تفکر انتقادی در دانشآموزان دوره دوم متوسطه107130895FAصدیقهیاسمیدانشگاه خوارزمیکیوانصالحیدانشگاه تهرانمحسنزارعیتربیت دبیر رجاییJournal Article20190215<span><span>One of the main goals of education is to foster critical thinking. Therefore, the present study was conducted to investigate the tendency toward critical thinking in secondary school students of Kermanshah province. The method of this study was descriptive survey. The statistical population consisted of all boys in secondary school in grade 2 of Shahed and Nemoneh high schools of Kermanshah in the academic year 1394-1395.The method is multi-stage cluster sampling that 230 students were selected randomly. To collect data, Rickets' Thought Thinking Questionnaire (2003) was used. Its reliability was 0.72 using Cronbach's alpha. The results showed that among students, the rate of tendency to critical thinking and its components (except for growth) was higher than average. There was no significant difference between students' performance in critical thinking and its components in their grade and field of study. Father's correlation coefficient with commitment component and with tendency towards critical thinking was significant. Also, there was a positive and significant relationship between mother's education and commitment component.</span></span>یکی از اهداف مهم و اصلی تعلیم و تربیت تقویت و پرورش تفکر انتقادی است. لذا، پژوهش حاضر با هدف بررسی گرایش به تفکر انتقادی در دانشآموزان دوره دوم متوسطه استان کرمانشاه انجام گردید. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه مدارس شاهد و نمونه شهرستان کرمانشاه در سال تحصیلی 95-1394 بود. روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای است که تعداد 230 دانشآموز به چند مرحله ای تصادفی انتخاب شد. به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی ریکتس (2003) استفاده شد. پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 72/0 بود. نتایج نشانداد که در بین دانشآموزان جامعه آماری، میزان گرایش به تفکر انتقادی و مولفههای آن (به جز بالندگی) بالاتر از حد متوسط است. بین عملکرد دانشآموزان در تفکر انتقادی و مولفههای آن به تفکیک پایه و رشته تحصیلی تفاوت معناداری وجود نداشت. ضریب همبستگی تحصیلات پدر با مولفه تعهد و با گرایش به تفکر انتقادی معنادار بود. همچنین، رابطه مثبت و معناداری بین تحصیلات مادر با مولفه تعهد وجود داشت.دانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره2783-154X1396720180220Investigating the Impact of Technology Adoption on the Problem Solving Levels of First High School Students in Damghanبررسی تاثیر پذیرش فناوری برمیزان حل مساله دانشآموزان متوسطه اول شهرستان دامغان131149896FAمحمدمهدیمظهریدانشجومعلم/ دانشگاه فرهنگیان - پردیس شهید رجایی سمنانزهرامظهریدانشآموز/ دبیرستان ایمانJournal Article20190527
The purpose of this study was to investigate the relationship between technology acceptance and problem solving and some other fields related to the first secondary school in Damghan in the academic year of 1977-98. A sample of 283 high school students in the city of Damghan was selected by two-stage cluster random sampling and two questionnaires were completed by Hepner PSI problem solving questionnaire and TAM technology acceptance questionnaire. The research method was applied in terms of purpose and in nature of correlation. Pearson correlation, regression correlation and t-test were used for data analysis. The results showed that technology acceptance and problem solving had a positive relationship and there was also a positive relationship between educational attainment and technology problem solving but no significant difference was found between girls and boys in technology acceptance and problem solving. The two components were identical.
هدف: هدف این مطالعه، بررسی رابطهی بین پذیرش فناوری و مهارت حل مساله افراد و برخی دیگر از زمینههای مرتبط دانشآموزان دورهی اول متوسطه شهرستان دامغان در سال تحصیلی 1397-98 میباشد. روش بررسی:نمونه آماری شامل283 نفراز دانشآموزان دورهی اول متوسطه شهرستان دامغان با روش نمونه گیری تصادفی خوشهای دو مرحلهای انتخاب شدند، و دو پرسشنامه پرسشنامه حل مسئله هپنر PSI و پرسشنامه پذیرش فناوری TAM را تکمیل نمودند. روش تحقیق این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت همبستگی بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از همبستگی ساده پیرسون، همبستگی رگرسیون و آزمونt استفاده شد . یافته ها و نتیجه: نتایج تحقیق نشان داد که پذیرش فناوری و حل مساله رابطهی مثبت معنی دارد و همچنین بین پایه تحصیلی و پذیرش فناوری و حل مساله هم رابطه مثبت وجود دارد اما تفاوت معنیداری بین دختران و پسران نمونه در پذیرش فناوری و حل مساله مشاهده نشد و هر دو گروه در این دو مولفه یکسان بودند.