چالش‌ها و مشکلات مربیان پیش دبستانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای رشته مدیریت آموزش عالی، دانشگاه خوارزمی

2 دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان پردیس امام خمینی گرگان، ایران

3 کارشناس آموزش، آموزش و پرورش، گلستان، ایران.

چکیده

هدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی چالش‌ها و مشکلات مربیان پیش از دبستان و ارائه راهکارهای جهت اصلاح و بهبود آنها می‌باشد. روش پژوهش، کاربردی از نوع ­ترکیبی (کمی­و­کیفی) و جامعه­ی­آماری پژوهش در بخش کیفی، شامل کلیه­ی مربیان پیش‌دبستانی شهرستان آق‌قلا است. در بخش­کیفی از نمونه‌گیری گلوله­برفی استفاده شد که بر این اساس 15 نفر که شامل خبرگان این حوزه در زمینه‌ی برنامه‌درسی و اجرای دوره‌ پیش‌دبستانی و دارای تجربه بلند مدت در زمینه تدریس دوره‌ی پیش‌دبستانی بودند، انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل مصاحبه‌های نیمه‌ساختار یافته جهت دستیابی به مشکلات و چالش‌های مربیان دوره پیش‌دبستانی بود. سپس به منظور سنجش متغیرهای پژوهش، پرسشنامه­ی محقق ساخته بر اساس یافته‌های حاصل از نظریه برخاسته از داده‌ها و از طرح نوخاسته گلیزر بر اساس طیف لیکرت 7 درجه‌ای طراحی شد که مشتمل بر 5، 2 و 3 سوال در زمینه دانش، مهارت و آموزش بود. سپس به منظور بررسی سوالات پژوهش از رویکرد دو مرحله‌ای استفاده شد و از نظرکمی به­ کمک 12 نفر از اساتید ضریب­ روایی­محتوا (CVR) و شاخص ­روایی­محتوا (CVI) بررسی و تأیید شد. همچنین پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای­کرنباخ به طور میانگین 87/0 بدست­آمد و درنهایت برازندگی آن با تحلیل عاملی تأییدی، موردپذیرش قرارگرفت. براساس نتایج بدست­آمده 3 مؤلفه‌ی دانش، مهارت و آموزش به عنوان مؤلفه‌های مؤثر بر کیفیت اجرای دوره‌ی پیش دبستانی شناخته شدند و وضعیت مؤلفه‌های مذکور که در ارتقای کیفیت اجرای کارورزی مؤثر بودند، از دیدگاه خبرگان این حوزه در زمینه‌ی برنامه‌درسی و دارای تجربه بلند مدت در زمینه تدریس دوره‌ی پیش‌دبستانی بودند ارزیابی گردید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Challenges and Problems of Preschool Teachers

نویسندگان [English]

  • zahra razzaqian 1
  • Shirin Pourghaz 2
  • abdoljalal toomaj 3
1 PhD student in Higher Education Management, Kharazmi University
2 Undergraduate Student of Educational Sciences, Imam Khomeini Campus, Farhangian University of Gorgan, Iran
3 Bachelor of Education, Education, Golestan, Iran.
چکیده [English]

The main purpose of this study is to identify challenges and problems of pre - school teachers and provide solutions to improve them. The research method is a combination of applied (quantitative and qualitative) and statistical population of research in the qualitative section, including all preschool teachers in Aqqala city. In the qualitative section, the snowball sampling was used, according to which 15 people were selected who included experts in this field of preschool curriculum and implementation and had long-term experience in teaching preschool. The research tools included semi-structured interviews to address the problems and challenges of preschool educators. Then, in order to measure the research variables, the researcher-made questionnaire was designed based on the findings of the theory derived from the data and the newly developed Glaser design based on the 7-point Likert scale, which included 5, 2 and 3 questions in knowledge, skills and education. Then, two-step approach was used to investigate the research questions and with the help of 12 professors, the content validity coefficient (CVR) and the content validity index (CVI) were reviewed and approved. Also, the reliability of the questionnaire was obtained using Cronbach's alpha with an average of 0.87 and finally its suitability was confirmed by confirmatory factor analysis. Based on the results, 3 components of knowledge, skills and education were recognized as components affecting the quality of pre-school implementation and the status of these components were effective in enhancing the quality of internship performance, from the experts' point of view in the field of curriculum and with long-term experience in the field. Areas of pre-school teaching were assessed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Problems
  • Challenges
  • Instructors
  • Preschool
  • Strategies