اثربخشی آموزش مهارت های حل مسئله بر هیجان های تحصیلی مثبت و منفی دانش آموزان پایه ششم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه آزاد اسلامی خوی

2 دانشگاه آزاد خوی

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارت های حل مسئله بر هیجان های تحصیلی مثبت و منفیدانش آموزان پایه ششم انجام شد. این پژوهش از نوع مطالعات نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر پایه ششم مدارس ابتدایی شهر ماکو به تعداد 1760 نفر در سال تحصیلی 98-1397 بود. از این جامعه، نمونه ای به حجم 30 نفر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات در مراحل پیش آزمون و پس آزمون پرسشنامه هیجان های تحصیلی دانش آموز (AEQ) بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس در برنامه SPSS انجام شد. یافته های پژوهش نشان داد که آموزش مهارت های حل مسئله تاثیر معنی داری بر هیجان‌های تحصیلی مثبت به میزان 35 درصد و بر هیجان های تحصیلی منفی به میزان 54 درصد داشته است (05/0p<). با توجه به نتایج می‌توان مطرح کرد آموزش مهارت های حل مسئله تاثیر معنی داری بر افزایش هیجان های تحصیلی مثبت و کاهش هیجان های تحصیلی منفی دانش آموزان پایه ششم داشته است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of problem solving skills training on positive and negative educational emotions of sixth grade students

نویسندگان [English]

  • bagher sardary 1
  • pouya gorbanzadeh 2
1 azad university of khoy
2 azad university of khoy
چکیده [English]

The present study was conducted with the aim of determining the effectiveness of problem solving skills training on positive and negative educational emotions of sixth grade students. This research was semi - experimental with pre - test - post - test and control group. The statistical population consisted of all the sixth graders of elementary schools in the city of Maku to the number of 1760 people in the academic year of 1389 - 1390. From this population, a sample of 30 people was selected by purposive sampling method and randomly replaced in two experimental and control groups. The data collection tool in the pre - test and post - test phases was questionnaire (AEQ). The data analysis was carried out using the covariance analysis in the SPSS program. The research findings showed that the training of problem - solving skills had a significant impact on positive educational emotions by 35 % and had a rate of 54 % for negative academic (p<0/05). According to the results, it can be suggested that teaching solving skills has a significant effect on increasing positive educational emotions and decreasing negative educational emotions in sixth grade students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • teaching problem solving skills
  • positive and negative academic emotions
  • sixth grade students