بررسی رابطه استرس شغلی با عملکرد شغلی معلمان دوره ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 .

2 معلم / آموزش پرورش طبس

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه استرس شغلی با عملکرد شغلی معلمان دوره ابتدایی شهرستان طبس انجام شد. تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی- همبستگی و از نوع مقطعی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی شهرستان طبس در سال تحصیلی 98- 99 به تعداد 320 نفر می­باشد که 175 نفر با استفاده از جدول کرجسی و مورگان به عنوان حجم نمونه به روش نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب شده است. برای تحلیل یافته­ها از آزمون رگرسیون خطی ساده استفاده شد. نتایج نشان داد که اثر متغیر استرس شغلی با ضریب 454/0- بر عملکرد شغلی معنادار می­باشد. همچنین، نتایج آزمون فرضیه­های فرعی نشان داد که، اثرابعاد استرس شغلی به غیر از بعد کنترل بر عملکرد شغلی معلمان دوره ابتدایی شهرستان طبس معنادار می­باشد. بنابراین با عنایت به اهمیت عملکرد شغلی معلمان، لزوم توجه به کاهش استرس شغلی به منظور افزایش عملکرد شغلی معلمان ضرورت می­یابد. بر این اساس، برای کاهش استرس معلمان به سازمان آموزش و پرورش پیشنهاد می­شود با فراهم کردن فضای لذت­بخش و انرژی­زا و برطرف کردن عوامل ناخوشایند و استرس­زا در محیط­های تحصیلی و آموزشی، از طریق نصب تابلوها و تصاویر تجسمی و بصری روحیه­بخش، فرح­بخش و شاد اقدام نماید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the relationship between job stress and job performance of primary school teachers

نویسندگان [English]

  • Mohamad Jalalzadeh 1
  • zakiyeh nasirian 2
1 Education tabas
2 teacher / education tabas
چکیده [English]

The aim of this study was to investigate the relationship between job stress and job performance of primary school teachers in Tabas. the purpose of this study is practical and in terms of method is descriptive - correlation and cross – sectional. The statistical population of the study includes all primary school teachers in Tabas city in the academic year of 1998-99, numbering 320. 175 people were selected using Krejcie and Morgan table as a sample size by simple random sampling. Simple linear regression test was used to analyze the results. The results showed that the effect of job stress variable with a coefficient of -0.454 on job performance is significant. Also, the results of the sub-hypothesis test showed that the effect of job stress dimensions, except for the control dimension, on the job performance of primary school teachers in Tabas city is significant. Therefore, considering the importance of teachers 'job performance, it is necessary to pay attention to reducing job stress in order to increase teachers' job performance. it is suggested to the educational organization to provide pleasurable and energetic spaces and eliminate unpleasant and stressful factors in instructional environments through the installation of  joyful visual boards and bracing images.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Job stress
  • Job performance
  • Elementary school teachers
  • Tabas city