نیم‌رخ "گروه‌بندی" در آیینه ‌مدیریت‌کلاس درس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم تربیتی، پردیس هاشمی نژاد، دانشگاه فرهنگیان، مشهد، ایران.

2 علوم تربیتی، پردیس هاشمی نژاد، دانشگاه فرهنگیان، مشهد، ایران.

چکیده

آموزش مشارکت اجتماعی و پژوهش درباره نقش گروه در تقویت تعاملات انسانی و فرایندهای یاددهی- یادگیری در ‌مدیریت‌کلاس از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف از این مطالعه، بررسی و بهبود وضع موجود از طریق مطالعه عملکرد معلمان در نحوه تشکیل گروه‌ در مدیریت‌کلاس‌ است. این مطالعه «گذشته نگر» مبتنی بر حقایق طبیعی زندگی زیسته معلمین و شاگردانشان در داخل کلاس، طی سال‌های 1393 تا 1398 در نواحی هفت‌گانه شهر مشهد انجام‌شد. رویکرد پژوهش «کیفی»، به روش «اسنادی – تحلیلی» و در آن از تکنیک «تحلیل مضمون» استفاده‌شد. نتایج بخشی از مبانی نظری این مطالعه، موید اثبات مزایای استفاده از گروه، تعاون و همکاری در تقویت روحیه مشارکتی و افزایش فرایندهای یادگیری است، اما شواهد میدانی در فضای داخل کلاس‌های شهر مشهد همسو با نتایج بخش دیگری از مطالعات نظری نشان می‌دهد که به جز موارد کمیاب، معلم و شاگردان در تعداد زیادی از کلاس‌ها از مزایای گروه‌بندی، بهره زیادی نمی‌برند.  در همین راستا، انواع شکل‌های گروه‌بندی شناسایی و در نهایت توصیه‌هایی برای مسئولین، معلمین و پژوهشگران آتی ارائه شد. نوآوری این پژوهش در شیوه استفاده از داده‌های آن است که هیچ تحقیق مشابه در این وسعت داده اطلاعاتی، از کلاس‌های حقیقی درباره این موضوع، انجام نشده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The profile of "grouping" in the mirror of the classroom management

نویسندگان [English]

  • zohreh meshkibaf moghaddam 1
  • Mahdie Rahimi 2
1 Department of Educational Sciences, Hasheminejad Campus, Farhangian University, Mashhad, Iran.
2 Educational Sciences, Hasheminejad Campus, Farhangian University, Mashhad, Iran.
چکیده [English]

It is important to teach social participation and research about the role of the group in strengthening human interactions and the processes of teaching-learning and in classroom management. The purpose of this study is to review and improve the current situation by studying the performance of teachers in how to form a group in classroom management. This "retrospective" study based on the natural facts of the lives of teachers and their students in the classroom, was conducted during the years 1393 to 1398 in all seven areas of Mashhad. The "qualitative" research approach was "documentary-analytical" and the "content analysis" technique was used. The results of some of the theoretical foundations of this study confirm the benefits of group use, cooperation and collaboration in strengthening the sense of participation and enhancing learning processes, but field evidence in the classroom is not adapted with the results of another part of the theoretical studies that show except rare cases of teachers and students do not enjoy the benefits of grouping much in many classrooms. In this regard, various forms of grouping were identified and finally recommendations were made for future officials, teachers and researchers. The innovation of this research is in the way of using its data that no similar research has been done in this range of information data from real classes on this subject.

کلیدواژه‌ها [English]

  • grouping
  • classroom management
  • internship observations