بررسی رابطه‌ی بین سلامت سازمانی مدارس و رضایت شغلی معلمان مقطع ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 آموزش و پرورش

2 استادیار/ دانشگاه مازندران

3 استادیار / دانشگاه مازندران

چکیده

      هدف این پژوهش بررسی رابطه بین سلامت سازمانی مدارس و رضایت شغلی معلمان به شیوه پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی معلمان مقطع ابتدایی شهرستان بابلسر به تعداد 365 نفر می‌شود که حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان 181 نفر تعیین و به شیوه نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی انتخاب گردیدند. برای گردآوری داده‌ها از دو پرسش‌نامه سلامت سازمانی ] [OHI [1]و رضایت شغلی [JDI] [2] استفاده‌شده است که پرسش‌نامه سلامت سازمانی به دلیل مبتنی بودن بر نظریه سلامت سازمانی هوی وفلدمن، نظریه سیستم اجتماعی تالکوت پارسونز و استفاده از آن در تحقیقات داخلی و خارجی از روایی محتوایی برخوردار است. همچنین همسانی درونی پرسش‌نامه رضایت شغلی توسط کندال وهالین از 89/0 تا92/0 و در مطالعه غنی در سال 1373، 46/0 گزارش‌شده است. علاوه بر این پایایی پرسش‌نامه‌ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید که میزان آن به ترتیب 86/0 و 94/0 به‌دست‌آمده است. داده‌های گردآوری‌شده با استفاده از ضریب همبستگی و تحلیل چند متغیری مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که بین ابعاد سلامت سازمانی و رضایت شغلی معلمان رابطه معناداری وجود دارد که ضریب همبستگی آن 504/0 است. این تفاوت معنادار بین مدارس دولتی و غیردولتی ازلحاظ ابعاد سلامت سازمانی نیز دیده می‌شود. هم‌چنین بین رضایت شغلی معلمان مدارس دولتی و غیردولتی تفاوت معناداری وجود داشت. اما بین رضایت شغلی معلمان مدارس دخترانه و پسرانه این تفاوت معنادار مشاهده نشد



[1] . organizational health  Inventory


[2] . job description index

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The relationship between organizational health of Schools and Babolsar primary school Teachers’ job Satisfaction

نویسندگان [English]

  • Hosein Alinejad 1
  • Hakime Sharifzade 2
  • Soheyla Hashemi 3
چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the relationship between teachers’ job satisfaction and organizational health of schools .The population consisted of  365 primary school teachers  in BABOLSAR city,  The subjects were selected based on a sample size of 181  using Morgan table by stratified random sampling method. Data obtained  from both job satisfaction and organizational health questionnaire were analyzed by multivariate analysis of correlation coefficients. The results showed a positive relationship between job satisfaction and organizational aspects of health Vmnadary there. The significant difference was found between public and private schools in terms of the dimensions of organizational health. Also, there was a significant difference in job satisfaction among public and private school teachers  as well as urban and rural school teachers in  terms of their gender, but this difference was not significant. In addition,  the results indicate that there was no significant difference between boys schools and job satisfaction The post hoc test for comparison between groups shows that male teachers have the highest rates of job satisfaction and female  teachers in mixed-gender  schools have high job satisfaction

کلیدواژه‌ها [English]

  • Organization
  • Organizational Health
  • Education
  • job satisfaction