رابطه‌ی بین باورهای معرفت‌شناختی و خودکارآمدی تحصیلی دانشجو- معلمان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مربی / دانشگاه تربیت معلم پاکنژاد یزد

2 استاد / دانشگاه فرهنگیان یزد

چکیده

هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین رابطه ­ی ابعاد باورهای معرفت‌شناختی (باور به قطعیت دانش، ساده دانستن فرایند یادگیری،  توانایی ذاتی یادگیری، سریع دانستن فرایند یادگیری) و خودکارآمدی تحصیلی و تعیین سهم هرکدام از آن‌ها در پیش ­بینی خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان یزد بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان یزد در سال تحصیلی 94-1393 تشکیل می‌دهند که 300 نفر از این افراد به روش نمونه­ گیری خوشه ­ای یک مرحله­ ای و بر اساس جدول مورگان و کرجسی به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع ­آوری داده­ ها از پرسشنامه باورهای معرفت‌شناختی (بالیس، 2009) و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی (اون و فرامن، 1998) استفاده شد. به‌منظور تعیین پایایی ابزارهای پژوهش از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. داده­ ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. یافته ­ها نشان داد که هر چهار باور معرفت‌شناختی با خودکارآمدی تحصیلی رابطه منفی معنادار دارند. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد، باور یادگیری سریع (01/0>p،  24/0- =β) و سادگی دانش (05/0>p، 14/0- =β) به‌صورت منفی خودکارآمدی تحصیلی را پیش‌بینی می­کنند. به این معنی که دانشجویانی که باورهای خام و ساده‌انگارانه دارند از خودکارآمدی پایینی برخوردارند. نتایج پژوهش حاضر نشان می­ دهد که تقویت باورهای معرفت‌شناختی می ­تواند خودکارآمدی تحصیلی دانشجو- معلمان را افزایش دهد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The relationship between Epistemological Beliefs and Student Teachers’ Academic Self-efficacy

نویسندگان [English]

  • mahdi Barzegar 1
  • Mahdi Rahimi 2
  • Kezem Barzegar 2
چکیده [English]

The purpose of this research was to study relationship between epistemological beliefs (belief in certain knowledge, simplicity of knowledge, innate ability, quick learning) and academic self-efficacy as well as identifying the relative contribution of each of them  to prediction of academic self-efficacy among student teachers in yazd University.  during 2014-15. 300 subjects were selected based on one stage cluster method[M1]   andMorgan and Krejcie table. Epistemological beliefs’ questionnaire and academic self-efficacy students’ questionnaires were used to collect data. Data were analyzed using pearson’s correlation test and maltiple regression analysis. Results indicated that all four kinds of epistemological belief have a negative significant relationship with academic self-efficacy. Also results revealed that simplicity of knowledge and quick learning were the negative predicting[M2]  of academic self-efficacy. This means that students who have crude and simplistic beliefs have low self-efficacy. The findings demonstrated that students' enhanced epistemological beliefs could improve their academic self-efficacy.



 [M1]sampling




 [M2]pridictors

کلیدواژه‌ها [English]

  • epistemological beliefs
  • Academic self-efficacy
  • Students