نظارت والدین بر تکالیف درسی و اثربخشی آن بر پیشرفت تحصیلی درس املاء و ریاضی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه تهران

2 شاغل

3 شاغل در آموزش و پرورش

4 عضو هئیت علمی دانشگاه فرهنگیان

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر نظارت والدین بر تکالیف درسی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان در درس املاء و ریاضی پایه چهارم مدارس ابتدایی پسرانه شهرستان سیرجان بود.
روش: روش پژوهش ازجمله پژوهش‌های شبه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه است. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان پایه چهارم مدارس ابتدایی پسرانه شهرستان سیرجان (4321 N=) در سال تحصیلی 93-1392 بود. حجم نمونه متشکل از 60  نفر دانش‌آموزان پسر پایه چهارم ابتدایی بوده است که 30 نفر آن‌ها گروه آزمایش و 30 نفر گروه گواه بوده است و با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب‌شده است. ابزار اندازه‌گیری به‌کاررفته در این تحقیق آزمون معلم ساخته درس املا و ریاضی بود که روایی و پایایی آن‌ها مورد تائید قرارگرفته است. برای تجزیه‌وتحلیل آماری داده‌ها از روش‌های آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل کواریانس) استفاده‌شده است.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که بین میانگین نمرات پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان در گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری وجود دارد و میزان پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزانی که والدینشان بر تکالیف درسی آن‌ها نظارت دارند نسبت به دانش‌آموزانی که والدینشان بر تکالیف درسی آن‌ها نظارت ندارند در درس املا پایه چهارم ابتدایی بالاتر است. همچنین میزان پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزانی که والدینشان بر تکالیف درسی آن‌ها نظارت دارند نسبت به دانش‌آموزانی که والدینشان بر تکالیف درسی آن‌ها نظارت ندارند در درس ریاضی بالاتر است.
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های این پژوهش می‌توان گفت که نظارت والدین بر تکالیف درسی دانش‌آموزان بر میزان پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان در درس املا و ریاضی تأثیر دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of Parental Monitoring of Children’s Homework on their Academic Achievement in Mathematics and Dictation

چکیده [English]

This study aims to examine the effect of parental supervision of students’ homework on the academic achievements of fourth grade male students in spelling and mathematics in elementary schools in  Sirjan town. This is a quasi-experimental, control group study with a pre-test, post-test design. The statistical population included all 4th grade male students of Sirjan elementary schools (N=4321) within the 2013-2014 academic year. A total of 60 male students were selected through cluster random sampling method and were randomly assigned to the treatment and control groups of thirty members. Measuring instruments used in this study consisted of teacher-made spelling and math tests, the validity and reliability of which were verified. Data was analyzed through using descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (analysis of covariance). Research findings show that there is a significant difference between students’ mean scores of academic achievement in the experimental and control groups. Furthermore, students supervised by parents revealed higher academic achievement in spelling than those in the control group. According to research findings, it may be stated that parental monitoring of students’ assignments influences their spelling and math achievements.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Parental supervision on assignments
  • academic achievement
  • elementary school