• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
پویش در آموزش علوم تربیتی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 1396 (1396)
دوره دوره 1395 (1395)
شماره شماره 5
شماره شماره 4
شماره شماره 3
شماره شماره 2
دوره دوره 1394 (1394)
حسینی, سید کمال, بزمی, مهناز, رحمتی, شهربانو, قوامی, رویا. (1395). شناسایی و اولویت بندی نیازهای پرورشی دانش‌آموزان دوره متوسطه (شهرمشهد). پویش در آموزش علوم تربیتی, 1395(2), 4-26. doi: -
سید کمال حسینی; مهناز بزمی; شهربانو رحمتی; رویا قوامی. "شناسایی و اولویت بندی نیازهای پرورشی دانش‌آموزان دوره متوسطه (شهرمشهد)". پویش در آموزش علوم تربیتی, 1395, 2, 1395, 4-26. doi: -
حسینی, سید کمال, بزمی, مهناز, رحمتی, شهربانو, قوامی, رویا. (1395). 'شناسایی و اولویت بندی نیازهای پرورشی دانش‌آموزان دوره متوسطه (شهرمشهد)', پویش در آموزش علوم تربیتی, 1395(2), pp. 4-26. doi: -
حسینی, سید کمال, بزمی, مهناز, رحمتی, شهربانو, قوامی, رویا. شناسایی و اولویت بندی نیازهای پرورشی دانش‌آموزان دوره متوسطه (شهرمشهد). پویش در آموزش علوم تربیتی, 1395; 1395(2): 4-26. doi: -

شناسایی و اولویت بندی نیازهای پرورشی دانش‌آموزان دوره متوسطه (شهرمشهد)

مقاله 1، دوره 1395، شماره 2، بهار و تابستان 1395، صفحه 4-26  XML اصل مقاله (4124 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): -
نویسندگان
سید کمال حسینی 1؛ شهربانو رحمتی3؛ رویا قوامی3؛
1عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان و مدیر کل امور اجتماعی استانداری
2مدرس دانشگاه فرهنگیان و معاون آموزشی پژوهشی فرهنگی
3کارشناس علوم اجتماعی
چکیده
پژوهش حاضر با عنوان  شناسایی واولویت بندی نیازهای پرورشی دانش‌آموزان دوره متوسطه با هدف سنجش نیازهای پرورشی انجام شده است. روش پژوهش پیمایشی و از نظر زمانی مقطعی است. ابزار گرداوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختارمند با دانش‌آموزان، نخبگان و مربیان باتجربه در حوزه پرورشی و پرسشنامه ی محقق ساخته به منظور بررسی وضعیت موجود در زمینه فعالیتهای پرورشی در جهت ترسیم وضعیت است. روایی پژوهش صوری و با داوری متخصصان ومسئولان ذی ربط با امور دانش‌آموزان صورت گرفته است. نتایج تحقیق در دو بخش بررسی وضعیت موجود و ترسیم وضعیت مطلوب ارائه شده است. در وضعیت موجود فعالیت های 24 گانه پرورشی مدنظر قرار گرفت. که بر اساس آن فعالیت های فرهنگی وهنری با میانگین  4.10 دارای بیشترین اهمیت می باشد. پس از آن فعالیت های مذهبی با 4.07 و فعالیت های داوطلبانه با 3.81 قرار دارند. مهمترین نیاز مذهبی اذان و اقامه نماز، مهمترین نیاز فرهنگی کتابخوانی و مهمترین نیاز فعالیت آزاد مسابقات درون مدرسه ای بوده است. نیازهای دیگری همچون پاسخگویی به سؤالات اعتقادی و ریشه ای در خصوص دین همچنین سؤالات شرعی، تعمیق تربیت و آداب اسلامی، برگزاری جشنواره های محلی و بومی و آموزش های شهروندی  و ملی گرایی از اولویت های متخصصین برای دانش آموزان بوده است.  متخصصین مشکلاتی را از جمله متنوع نبودن فعالیتهای پرورشی و کمبود مربی توانمند و علاقه مند را اصلی ترین مشکلات درس پرورشی مطرح کردند. از نظر آنها بازده نامطلوب درس پرورشی به دلیل عدم هماهنگی با نیازهایدانش‌آموزان ، ساعت کم این فعالیت ها ، عدم تنوع در این درس می باشد.
کلیدواژه‌ها
نیازسنجی؛ فعالیت های پرورشی؛ اولویت بندی؛ دانش آموزان
عنوان مقاله [English]
Identifying and Prioritizing the Educational Needs of High School Students in Mashhad
نویسندگان [English]
seyed kamal hosseini1؛ Mahnaz Bazmi3؛
2مدرس دانشگاه فرهنگیان و معاون آموزشی پژوهشی فرهنگی
چکیده [English]
This study was conducted to assess the educational needs of high school students in Mashhad.
The research methodology was a cross-sectional survey. The data collection tools consisted of semi-structured interviews with students, intellectuals and educators with cultural experience as well as a self-made questionnaire to assess the status quo of the educational activities. For the status quo, twenty-four educational activities were examined based on which art and cultural activities were the most significant with an average of 4.10. Next, there were religious activities with an average of 4.07 and last, voluntary activities had the lowest average of 3.81. Students’ most important religious needs included Azan and prayers, the most important cultural needs consisted of  reading books and the major free activities involved internal school competitions. The educational experts’ priorities over students’ need were answering students’ ideological questions and strengthening their Islamic education, holding local festivals, citizenship education and nationalism. The major challenges, according to the educational experts, were their lack of variety in educational activities and lack of well-trained and enthusiastic teachers. In their opinion, the inefficiency of life skill courses is due to its inconsistency with students’ needs, few hours for these activities and its lack of variety.
کلیدواژه‌ها [English]
Need Assessment, Education and Traning, Priorize, The Students
مراجع
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 3,488
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,443
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.