بررسی رابطه کیفیت زندگی کاری و شادکامی با در نظر گرفتن رضایت از زندگی دبیران متوسطه ی شهرستان آزادشهر در سال تحصیلی 1393-1394

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 سازمان بهداشت

2 سازمان اموزش و پرورش

چکیده

هدف از انجام این تحقیق بررسی رابطه‌ی کیفیت زندگی کاری و شادکامی با در نظر گرفتن مقیاس رضایت از زندگی دبیران متوسطه شهرستان آزادشهر در سال تحصیلی 93-94 بود. روش تحقیق، پیمایشی و جامعه آماری، کلیه دبیران دبیرستان‌های شهرستان آزادشهر در سال تحصیلی 94-1393 به تعداد 148 نفر بود. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 102 نفر برآورد گردید و نمونه‌ها به شیوه نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه کیفیت زندگی کاری دالتون  ، پرسشنامه‌ی رضایت از زندگی Diener و پرسشنامه شادکامی(SHS) Lyubomirsky  که  پایایی آن‌ها از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب  0.91 ، 919/0 و  92/0 تعیین گردید. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش‌های آماری همچون ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t و آمار توصیفی استفاده شد. نتایج نشان داد که میزان کیفیت زندگی کاری و رضایت از زندگی کمی از سطح متوسط کمتر و میزان شادکامی کمی بیشتر از سطح متوسط می‌باشد. همچنین مشخص شد که سن ، سابقه کاری و جنسیت با کیفیت زندگی کاری و شادکامی رابطه‌ی معناداری ندارد .ولی رضایت از زندگی رابطه‌ی معناداری با سن و جنسیت دارد. همچنین تحصیلات با میزان کیفیت زندگی کاری رابطه معنی‌داری نشان داد.علاوه بر این مشخص شد که بین کیفیت زندگی کاری و شادکامی همبستگی وجود ندارد ولی بین کیفیت زندگی کاری با رضایت از زندگی و شادکامی با رضایت از زندگی همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. یعنی میزان کیفیت زندگی کاری و شادکامی می‌تواند روی میزان رضایت از زندگی تأثیر بگذارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the Relationship Between Quality of Working Life and Happiness in Terms of Life Satisfaction among High School Teachers in Azadshahr City in 1393-1394 Academic Year

چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the relationship between quality of working life and happiness in terms of life satisfaction among high school teachers in 93-94 academic year. Research methodology was a survey and the statistical population consisted of all the high school teachers in Azadshahr(N=148)  in 1393-94 academic year. A sample size of 102 people was identified based on Cochran formula. The samples were selected by simple random sampling. Data collection tools consisted of QWL Dalton, Diener life satisfaction questionnaires and Lyubomirsky Happiness Questionnaire (SHS), the Reliability of which was determined 0/91, 0/919 and 0/92 respectively through Cronbach's alpha. Data was analyzed using statistical methods including Pearson correlation coefficient, t-test. The results showed that the quality of working life and life satisfaction was slightly lower than the average and the level of happiness was a little more than the average. Also it was found that age, work experience and gender had no significant relationship with the quality of working life and happiness but age and gender had a significant relationship with life satisfaction. Also it was shown that education had a significant correlation with the quality of working life. In addition, there was no correlation between the quality of working life and happiness but there was a significant positive correlation between the quality of working life with happiness and life satisfaction. This means that the quality of working life and happiness can influence the level of life satisfaction.

کلیدواژه‌ها [English]

  • quality of working life
  • Happiness
  • life satisfaction
  • Teachers
  • gender
  • work experience