عوامل مؤثر بر بکارگیری ابزارهای ارتباطی ناهمزمان در دانشجویان کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان پردیس ایت الله خامنه ای گلستان

چکیده

این پژوهش کاربردی، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش تعداد 224 نفر دانشجویان شاغل به تحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب در سال تحصیلی 93 – 92 می‌باشد. در این پژوهش از پرسشنامه‌ی استاندارد فناوری اطّلاعان به‌عنوان ابزار اصلی جمع‌آوری اطلاعات استفاده‌شده است. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان، تعداد 140 نفر از دانشجویان این مقطع می‌باشد. روش نمونه‌گیری این پژوهش به‌صورت تصادفی ساده می‌باشد. برای سنجش پایایی پرسشنامه نیز از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. با توجّه به این‌که ضریب آلفای پرسشنامه، مقدار 826/0 به دست آمد، مشخص گردید که پرسشنامه موردنظر  دارای  پایایی قابل‌قبول می‌باشد. برای تحلیل نتایج پژوهش در بخش آمار توصیفی از فراوانی و فراوانی درصدی برای هر سؤال و در بخش آمــار استنباطی بـرای بررسی فـــرضیه‌های پــژوهش و نیز تحلیل داده‌هــا از آزمون کولموگروف-اسمیرنف و آزمون خی‌دو برای مقایسه سطوح مختلف گزینه‌ها استفاده‌شده است. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی، عوامل فردی، نگرشی، فنی، اقتصادی، موقعیتی و انسانی در به‌کارگیری ابزارهای ارتباطی ناهم‌زمان مؤثر می‌باشند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Influential Factors in the Use of Asynchronous Communication Tools among M.A. Students of Educational Technology

نویسنده [English]

  • Alireza Badele
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان پردیس ایت الله خامنه ای گلستان
چکیده [English]

This applied study is a descriptive survey. The statistical population consists of a total of 224 MA students of Educational Technology studying in the Faculty of Psychology in the Islamic Azad University of Tehran South Branch in the 2013-2014 academic year. In this survey, the standard IT questionnaire was applied as the data collection tool. Out of this population, according to Morgan Table, 140 students were selected as the sample size through the simple random method. Reliability of the survey was measured to be 0.826 by Cronbach’s Alpha, indicating that the questionnaire has an acceptable reliability ratio. Descriptive statistics (frequency and percentage frequency) as well as inferential statistics (Kolmogorov-Smirnov test and Chi-squared test were used to analyze the data. Results of this survey show that from the perspective of MA students in Educational Technology, individual, attitudinal, technological, economic, situational and human factors are influential in applying asynchronous communication tools.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Educational Technology
  • communication
  • asynchronous communication tools