چالش های ارزشیابی کیفی درحوزه اجرا و آموزش

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

عضوهیئت علمی

چکیده

نظام ارزشیابی توصیفی در دوره ابتدایی در ایران در سال تحصیلی 83-82 باهدف ایجاد تغییرات بنیادی در نظام موجود ارزشیابی و با عنایت به رویکردهای نوین درفرایندیاددهی-یادگیری و شیوه‌های اثربخش ارزشیابی دانش آموزان، در تعدادی از مدارس دوره ابتدایی اجرا شد. اجرای این طرح در حال حاضر تا پایه پنجم ابتدایی گسترش‌یافته است. این نوآوری علیرغم استقبال خوب مانند هر نوآوری دیگر با چالش‌هایی در حوزه آموزش و اجرا مواجه بوده است. این تحقیق باهدف بررسی چالش‌های فراروی ارزشیابی کیفی انجام‌شده است. پس از مطالعه منابع موجود به‌ویژه تحقیقات صورت گرفته در سازمان‌های آموزش‌وپرورش استان‌ها ، به‌منظور بررسی این چالش‌ها پرسشنامه‌ای محقق ساخته تهیه شدوپس از تعیین اعتبار و روایی، بر روی 83 نفر از دانشجو معلمان آموزش ابتدایی مراکز تربیت‌معلم شهید هاشمی نژاد و شهید بهشتی مشهد اجرا گردید. علاوه بر آن مصاحبه‌ای نیمه ساختاریافته از برخی اساتید مرکز تربیت‌معلم که سابقه تدریس در ارزشیابی کیفی داشتند به عمل آمد. اطلاعات پرسشنامه با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی، درصد فراوانی، رسم نمودار) استخراج شد. نهایتاً چالش‌ها در 5 گروه اصلی دسته‌بندی شد که نامناسب بودن شرایط فیزیکی بالاترین و ضعف انگیزه در اجرا کمترین فراوانی را ازنظر دانشجو معلمان شرکت‌کننده در پژوهش داشت. این نتایج با نتایج سایر تحقیقات نیز هم‌خوانی داشت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Challenges of qualitative evaluation in performance and education and the ways to improve the existing situation

نویسنده [English]

  • zahra azaddisfani
چکیده [English]

During the 82-83 school year the descriptive evaluation system in Iran was implemented in some primary schools with the aim of creating fundamental changes in the existing evaluationsystem, with regard to the modern approaches in teaching- learning processes. This project is being extended to grade 5 in primary schools. This innovation in the field of education inspite of wide acclaim, face challenges.. After reviewing the available resources for research including the studies conducted in provincial education organizations, in order to evaluate these challenges, a questionnaire was prepared by the researcher. After examination of validity and reliability, the research was conducted on 83  primary education trainees in Shahid Hashemi Nejad  and Shahid Beheshti  training centres in Mashhad.  In addition, a semi-structured interview was performed with some teaching assistants at the training center with teaching experience in descriptive evaluation. Data were extracted from the questionnaire using descriptive statistics (frequency, frequency percentage, figures and plots). Finally, challenges were categorised  into five main groups, with inappropriate physical conditions and motivation weaknesses in implementation being the most and the  least frequent motive for participating in this research, respectively. The results were in accordance  with the ones reported previously.

کلیدواژه‌ها [English]

  • qualitative evaluation
  • evaluation challenges
  • descriptive evaluation