نقش ورزش در میزان ناهنجاری رفتاری دانش اموزان پسر مقطع دوم متوسطه شهر مشهد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مشاور مدیر کل

2 استاد گروه مدیریت ورزشی دانشکده تربیت بدنی ازاد واحد مشهد

چکیده

هدف تحقیق حاضر نقش ورزش در میزان ناهنجاری های رفتاری دانش آموزان پسر مقطع دوم متوسطه شهر مشهد بود. تحقیق حاضر به لحاظ هدف کابردی و از حیث جمع آوری اطلاعات تحلیلی- مقایسه ای می باشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان مقطع دوم متوسطه شهر مشهد می باشد. با توجه به حجم و وسعت جغرافیایی جامعه این پژوهش، لذا از روش نمونه گیری خوشه ای دو مرحله ای با تخصیص مناسب حجم برای هر طبقه استفاده گردید. برای به دست آوردن اطلاعات از پرسشنامه اندازه گیری ناهنجاری رفتاری محقق ساخته که روایی آن توسط اساتید روان شناسی و مدیریت ورزشی تایید شد استفاده گردید. سطوح فعالیت ورزشی به چهار دسته تقسیم شد، و میزان ناهنجاری رفتاری در چهار سطح ورزشی بررسی شد. نتایج توصیفی نشان داد میانگین ناهنجاری های رفتاری در دانش آموزان با فعالیت ورزشی زیاد، از دانش آموزان با سطوح فعالیت ورزشی دیگر پایین تر است. به منظور سنجش نقش ورزش از آزمون تحلیل واریانس استفاده شد که نتایج نشان تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی توکی نشان داد تفاوت معنی داری بین ناهنجاری های رفتاری دانش آموزان با فعالیت ورزشی زیاد با سطوح دیگر وجود دارد. بنابراین پیشنهاد می شود در مدارس سطح فعالیت ورزشی بیشتر شود و معلمان مدارس دانش آموزان را به فعالیت ورزشی بیشتر وا بدارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The role of sport in behavioral abnormalities of male secondary school students in Mashhad

نویسندگان [English]

  • gholamreza mohammadghasemi 1
  • mohammadreza esmaeel zadeh ghandehari 2
1 management
2 Professor of Sport Management Department, Faculty of Physical Education, Azad University of Mashhad
چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the role of exercise in behavioral abnormalities in secondary school students in Mashhad. The purpose of this study is to achieve comparative and analytical-comparative information. The statistical population of this study is all secondary school students in Mashhad. Considering the size and extent of the population of this study, a two stage cluster sampling method with appropriate volume allocation for each floor was used. To obtain information, a researcher-made behavioral abnormalities questionnaire was used that its validity was confirmed by psychologists and sports management professors. Sports activities were divided into four groups, and the level of behavioral abnormalities was evaluated in four levels of sport. Descriptive results showed that the average behavioral abnormalities in students with high activity activity were lower than those with other sports activities. To analyze the role of sport, ANOVA was used. Results of analysis of variance and Tukey post hoc test showed that there is a significant difference between behavioral abnormalities of students with high activity activity with other levels. Therefore, it is suggested to increase the level of sports activity in schools, and school teachers encourage more students to work in sports.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Exercise
  • behavioral anomalies
  • male students
  • Secondary secondary school