مقایسه تاثیر سبک ارتباطی و سنتی آموزش زبان انگلیسی بر مهارت های زبان آموزی دانش آموزان پایه اول متوسطه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 آموزش و پرورش کردستان

2 آموزش و پرورش استان کردستان

چکیده

پژوهش حاضر با هدف مقایسه تاثیر سبک ارتباطی و سنتی آموزش زبان انگلیسی بر مهارت های زبان آموزی دانش آموزان سال اول دبیرستان انجام شده است.این مطالعه به روش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل انجام شده است.جامعه مورد مطالعه متشکل از همه‌ی دانش آموزان پسر سال اول دبیرستان‌های شهر سنندج می باشد.ابتدا به روش نمونه گیری تصادفی دو کلاس پایه اول به تعداد 50 نفر انتخاب شدند و پس از برگزاری پیش آزمون و اطمینان از عدم معنی داری تفاوت ها، گروه آزمایش و کنترل تشکیل گردید.ابزار اندازه گیری سوالات محقق ساخته است که روایی محتوایی آن با نظر متخصصان و پایایی آن براساس آلفای کرانباخ 85 % تعیین گردید.بعد از اجرای آزمایش پس آزمون مشترک به عمل آمد و داده های جمع آوری شده با کمک شاخص های آمار توصیفی و نیز آزمون tتجزیه و تحلیل شد. یافته های پژوهش حاکی از آن است که میانگین مهارت های زبان آموزی گروه آزمایش (42/18) بیشتر از میانگین مهارت های زبان آموزی گروه کنترل(71/15) است ومیانگین مهارت گفتاری ونوشتاری گروه آزمایش در پس آزمون 17/4 و5 در حالی که گروه کنترل دارای میانگین 20/3 و62/4 در این مهارت ها است.مهارت شنیداری و خواندن گروه آزمایش به ترتیب 41/4 و87/4 وگروه کنترل میانگین 42/3 و47/4 داشته است .به عبارتی دیگر با95 درصد اطمینان می توان گفت که آموزش درس زبان با سبک تدریس ارتباطی بر مهارت های زبان آموزی دانش آموزان پایه اول دبیرستان تاثیر مثبتی داشته است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparing the effect of the communicative and traditional methods of English language teaching on language learning skills (first grade of high school students)

نویسندگان [English]

  • lotfollah saedmocheshi 1
  • aziz karami 2
1 kordstan university
2 medu of kordstan
چکیده [English]

The main aim of this research is Comparing the effect of the communicative and traditional styles of English language teaching on language learning skills in first grade of high school students .This research is based on the semi-experimental method with control and experimental group by using pretest- posttest patterns. The statistical population included all boy students (3200 students) in first grade of high schools of Sanandaj city in 1393-94. At first by using random sampling method, about 50 students selected as statistical sample. After the pretest and ensuring the insignificance of the differences, the experimental and control groups were formed. The data gathering instrument was researcher made exam whose content validity was determined by experts and its reliability was determined based on Cronbach Alpha 86%.After doing experiment a common post-test was done and  data were analysed by descriptive statistic indices and t-test. The result of this research shows that the language learning skills mean score of the experimental group (18/42) is more than the control group (15/71) and the mean score of post-test in speaking and writing skills of experimental group were 4/17, 5. Whereas the control group score were 3/20, 4/62. The mean scores of posttest in listening and reading skills in experimental group were 4/41, 4.87 and the control group score in these skills were 3/42, 4/47. In sum, findings show that English language teaching based on the communicative style has an incredible influence upon the language learning skills of students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Communicative language teaching method
  • traditional teaching method
  • Language learning skills