بررسی دلایل عدم مشارکت معلمان راهنما در اجرای طرح کارورزی دانشجو- معلمان دانشگاه فرهنگیان: مورد رشته علوم تربیتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 معلم ابتدایی، تبادکان مشهد.

2 دانشگاه فرهنگیان

چکیده

هدف از انجام این پژوهش، بررسی عوامل موثر بر عدم پذیرش دانشجو- معلمان به عنوان کارورز در سال تحصیلی 1395-1394 از سوی معلمان و مدیران مدارس است. این پژوهش با رویکرد کیفی و به روش مطالعه موردی انجام شد. برای جمع آوری اطلاعات، علاوه بر مشاهدات پژوهشگران، از مصاحبه نیمه سازمان یافته نیز استفاده شد. جامعه مورد بررسی 55 تن شامل استادان راهنمای دانشجویان کارورزی در رشته علوم تربیتی از یک طرف و مدیران و معلمان راهنمای ایشان در مدارس، از طرف دیگر بودند که توسط روش نمونه گیری هدفمند از نوع متجانس تجارب 37 نفر از آنها مورد بررسی قرار گرفت. یافته های به دست آمده نشان داد که پنج گروه مشارکت کننده در طرح کارورزی شامل: اساتید راهنما، معلمان راهنما، مدیران مدارس، دانشجو- معلمان و نیز مسئولین دانشگاه فرهنگیان، هریک به نوعی می توانند در زمینه عدم پذیرش کارورزان در مدارس تاثیرگذار باشند. دلایل مربوط به این پنج گروه در قالب دوازده مقوله قرار داده شد. همچنین نتایج حاصل از این پژوهش بیانگر آن بود که اساتید راهنما در ایجاد یا رفع مشکل عدم پذیرش کارورزان در مدارس، دارای بیشترین سهم نسبت به چهار گروه دیگر هستند. در واقع استادان راهنما به علت توانایی اثرگذاری مستقیم و غیرمستقیم بر دیگر گروه های مشارکت کننده در طرح کارورزی، از نقش بسزایی برخوردارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A study of reasons for Non-Cooperative behavior by Mentor Teachers in implementation of Internship Course

نویسنده [English]

  • Ensi Keramati 2
1 Primary School teacher
2 farhangiyan University
چکیده [English]

The purpose of this study was to examine the main factors having impact on the rejecting of intern teachers by school principals and mentor teachers, in 2015-2016 academic year. The qualitative method used in this study was case study. Data were gathered through an unstructured interview and observation by researchers. The statistical population consisted of 55 university supervisors in Education field and also mentor teachers and school principals. A total of 37 participants including university supervisors, mentor teachers and school principals were selected via purposeful sampling. Findings revealed that each of five participant groups (university supervisors, mentor teachers, school principals, intern teachers and Farhangian University authorities) involved in internship, could have an impact on interns’ acceptance in schools. Reasons explained by participants were classified into 12 exploratory categories. Also, the findings of the study show that the university supervisors have more significant role than that of the other four groups in creating or eliminating the problem of interns’ acceptance in schools. In fact, university supervisors are able to directly or indirectly influence other participants. This means they can act as a link between Farhangian University authorities, principals, mentor teachers and intern teachers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • internship
  • Cooperation
  • Mentor Teacher
  • Education