دانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره2783-154X14011620220823Surveying the challenges of the implemented curriculum of internship 1 in Corona Situation form Student Teachers Viewpointsبررسی چالش های برنامه درسی کارورزی (1) در شرایط کرونایی از دیدگاه دانشجومعلمان2232413FAانسیکرامتیدانشگاه فرهنگیانمریمحیدریدانشکده علوم تربیتی، دانش گاه فرهنگیان پردیس شهید هاشمی نژاد مشهدJournal Article20211211The purpose of this research is to survey the challenges of the implemented curriculum of internship 1 in the corona situation from the perspective of student teachers and ways to overcome them. This study was conducted via qualitative approach using phenomenological method. Participants were selected by two methods of snowball and Criterion sampling to theoretical saturation boundary, 13 student teachers who were senior at Farhangian University, Mashhad Shahid Hashemi Nejad Campus. Semi-structured interview was used for gathering data. The text of the conducted interviews was analyzed with the help of thematic analysis method. In order to ensure the credibility of the research, Lincoln and GABA criteria (especially the diagnosis test) were used. Based on the findings, the main challenges of student teachers can be categorized in the form of 2 comprehensive themes (including the challenge of intern interaction with curriculum leaders and the challenge of reflective observation of the educational situation), 6 organizing themes and 29 basic themes. Also, the student teachers had used many successful solutions to overcome the challenges of interacting with the curriculum leaders; However, when faced with the challenges related to observation of reflection in the educational situation, they often either lacked a solution or did not have a successful solution. The results of this research indicate that based on the experiences of the participants, the implemented internship curriculum (1) in the corona situation did not achieve its main goals, i.e., reflective observation of the teaching-learning situation.هدف از این پژوهش بررسی چالش های دانشجومعلمان در انجام کارورزی یک و راهکارهای غلبه بر آنها در شرایط کرونا است. این مطالعه با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی انجام شد. مشارکت کنندگان پژوهش که با استفاده از دو روش ملاک محور و زنجیره ای، انتخاب شدند تعداد 13 نفر از دانشجومعلمان سال آخر دانشگاه فرهنگیان(پردیس شهید هاشمی نژاد مشهد) بودند. از مصاحبه نیمه ساختاریافته برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد. متن مصاحبه های انجام شده با کمک روش تحلیل مضمون، تجزیه و تحلیل شدند. جهت تامین اعتبار پژوهش، معیارهای لینکلن و گابا (به ویژه آزمون تشخیص) مورد استفاده قرار گرفت. براساس یافته های به دست آمده عمده ترین چالش های دانشجومعلمان را می توان در قالب 2 مضمون فراگیر(شامل تعامل کارورز با مجریان برنامه درسی و مشاهده تاملی موقعیت آموزشی)، 6 مضمون سازمان دهنده و 29 مضمون پایه دسته بندی کرد. همچنین دانشجومعلمان برای غلبه بر چالش های حاصل از تعامل با مجریان برنامه درسی از راه حل های متعدد موفقیت آمیزی استفاده کرده بودند؛ اما درمواجه با چالش های مربوط به مشاهده تاملی در موقعیت آموزشی غالبا یا فاقد راهکار بودند یا راهکار موفقیت آمیزی نداشتند. نتایج این پژوهش بیانگر آن است که براساس تجارب مشارکت کننده ها، برنامه درسی اجرا شده کارورزی (1) در شرایط کرونایی، به اصلی ترین اهداف خود، یعنی مشاهده تاملی موقعیت یاددهی- یادگیری، دست نیافته است.https://educationscience.cfu.ac.ir/article_2413_0a2dbfe1a0f67905241f57ba80907cbd.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره2783-154X14011620220823Predicting academic achievement based on achievement motivation and self-regulated learning strategies of female high school studentsپیشبینی پیشرفت تحصیلی بر اساس انگیزه پیشرفت و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دانشآموزان دختر دبیرستانی24422414FAاکرمکاویاردانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه پیام نور دامغانحسینتربتی نژاداستادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان گلستانمهنازقندی زادهدانشجوی کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی درسی دانشگاه پیام نور دامغانJournal Article20220209Achieving progress and academic performance is one of the important issues that can be investigated at the micro and macro level of society. Because a person's progress in society depends on his success in academic performance. The present study was a correlational descriptive study that was conducted with the aim of investigating the predictability of academic progress based on motivation for progress and self-regulated learning strategies in female high school students. The statistical population included all female students of the second secondary level of Torbat Jam city in the academic year of 2010-2019. According to Morgan's table, the statistical sample consisted of 322 of these students who were selected by multi-stage cluster sampling method. In order to measure progress motivation from the Hermans Progress Motivation Questionnaire (1970), to measure self-regulated learning strategies from the DeGroth and Pintrich (1990) Motivational Strategies for Learning Questionnaire and to estimate academic progress from their GPA in the first semester of 1400- 1401 was used. The result of the multivariate regression analysis test showed that motivation to progress and self-regulated learning strategies can predict the academic progress of students (P≤0.01). Also, the result of Pearson's correlation test indicated that motivation to progress and self-regulated learning strategies (along with its components) have a direct statistical relationship with academic progress (P≤0.01). Therefore, it can be concluded that the academic progress of students can be improved with the correct interventions to strengthen the motivation to progress and self-regulated learning strategies.دستیابی به پیشرفت و عملکرد تحصیلی از موضوعات مهم و قابل بررسی در سطح خرد و کلان جامعه میباشد. چرا که پیشرفت فرد در جامعه، به میزان موفقیت وی در عملکرد تحصیلی بستگی دارد. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود که با هدف بررسی پیشبینیپذیری پیشرفت تحصیلی بر اساس انگیزه پیشرفت و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی در دانشآموزان دختر دبیرستانی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهرستان تربت جام در سال تحصیلی 1399- 1400 بود. نمونه آماری مطابق با جدول مورگان متشکل بود از 322 نفر از این دانشآموزان که با روش نمونهگیری خوشه-ای چندمرحلهای انتخاب شدند. جهت اندازهگیری انگیزه پیشرفت از پرسشنامه انگیزش پیشرفت هرمنس (1970)، برای سنجش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی از پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری دیگروث و پینتریچ (1990) و بهمنظور برآورد پیشرفت تحصیلی از معدل آنها در نیمسال اول تحصیلی 1400- 1401 استفاده شد. نتیجه آزمون تحلیل رگرسیون چندمتغیره نشان داد که انگیزه پیشرفت و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی توان پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان را دارد (P≤0/01). همچنین نتیجه آزمون همبستگی پیرسون حاکی از آن بود که انگیزه پیشرفت و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی (به همراه مؤلفههای آن) با پیشرفت تحصیلی رابطه مستقیم آماری دارد (P≤0/01). بنابراین میتوان نتیجه گرفت که با مداخلات صحیح در جهت تقویت انگیزه پیشرفت و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی میتواند پیشرفت تحصیلی دانشآموزان را ارتقاء بخشید.https://educationscience.cfu.ac.ir/article_2414_ee74b1f94985777dadb6ec2b91b57542.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره2783-154X14011620220823Investigating the effect of national computer games on improving the components of cultural intelligence with a sense of altruism among female high school students of Esfrain cityارزیابی تاثیر بازی های رایانه ای ملی بر رشد هوش فرهنگی و حس نوع دوستی دانش آموزان (مورد مطالعه: دانش آموزان دختر متوسطه اول شهرستان اسفراین)43682415FAمرضیهعلی پورآموزگار ابتدایی شهرستان جاجرممهنازبزمیدکتری تخصصی جامعه شناسی مدرس گروه علوم اجتماعی پردیس شهید هاشمی نژادو سرپرست پردیس شهید هاشمی نژاد مشهدJournal Article20220224The purpose of this research was to investigate the effect of national computer games on improving cultural intelligence and sense of altruism of students. The statistical population included all the female students of the first period of secondary high school in Esfrain city in the academic year of 2018-2019 who played computer games in a certain period of time, 201 of them were selected as the research sample, the sample size was calculated using Morgan's table. And it was stratified randomly, the selected students were those who played computer games with laptops, computers, mobile phones and tablets during the day. In this research, Earley and Patterson's cultural intelligence questionnaire and altruism questionnaire were used. Cronbach's alpha reliability of cultural intelligence questionnaire was calculated as 0.83 and altruism questionnaire as 0.75. Validity results of other articles and content validity were used to check the validity. The results of the analysis showed that there is a significant relationship between cultural intelligence and the sense of altruism of students who play computer games (p>0.05). According to the beta regression coefficient, cultural intelligence explains 27% of students' sense of altruism. Also, the results of the components of cultural intelligence showed that the four dimensions of metacognitive intelligence, cognitive intelligence, behavioral intelligence and motivational intelligence had a significant relationship with students' sense of altruism. This significance is between metacognitive intelligence and altruism (r=0.48 and p<0/0 01); between cognitive intelligence and students' sense of altruism (r=0.269 and p<0.01); between motivational intelligence and sense of altruism (r=0.167 and p<0.01); It was between behavioral intelligence and sense of altruism (r=0.164 and p<0.05). Also, the results of the T-Tech sample showed that computer games have a significant effect on promoting cultural intelligence and altruism of students. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر بازیهای رایانهای ملی بر ارتقای هوش فرهنگی و حس نوعدوستی دانش آموزان بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر دبیرستان متوسطه دوره اول شهرستان اسفراین در سال تحصیلی 1398-99 بود که در یک بازه ی زمانی مشخص بازی رایانه ای انجام دادند، از میان آنها 201نفر بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب گردید، حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان و به شیوه تصادفی طبقه ای بود ،دانش آموزان انتخاب شده کسانی بودند که در طول روز بازیهای کامپیوتری با لپ تاب، کامپیوتر، موبایل و تبلت انجام می دادند. در این پژوهش از پرسشنامه هوش فرهنگی ارلی و پترسون و پرسشنامه نوعدوستی استفاده شد . پایایی آلفای کرونباخ پرسشنامه هوش فرهنگی 83/0و پرسشنامه نوعدوستی 75/0 محاسبه گردید. برای بررسی روایی از نتایج روایی مقالات دیگر و روایی محتوایی استفاده شد . نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل نتایج نشان داد که بین هوش فرهنگی و حس نوعدوستی دانشآموزانی که بازیهای رایانهای انجام میدهند رابطه معنی دار وجود دارد (p>0/05). بر اساس ضریب رگرسیون بتا، هوش فرهنگی 27 درصد از حس نوعدوستی دانش آموزان را تبیین میکند. همچنین نتایج حاصل از مؤلفههای هوش فرهنگی نشان داد که ابعاد چهارگانه هوش فراشناختی، هوش شناختی، هوش رفتاری و هوش انگیزشی با حس نوعدوستی دانش آموزان رابطه معناداری داشت.https://educationscience.cfu.ac.ir/article_2415_513bf6ed4ab705f9349996b5b22ae946.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره2783-154X14011620220823The relationship between the Locus of control and social responsibility with the mediation of professional ethics among elementary school teachers in Shahr-e-Reyرابطه کانون کنترل و مسئولیتپذیری اجتماعی با میانجیگری اخلاق حرفهای در بین معلمان ابتدایی شهرری69912416FAزهراقموشیدانشگاه تهرانسید محمدمیرکمالیدانشگاه تهرانزهرااحتشامدانشگاه تهرانJournal Article20220416The present study aims to investigate the relationship between the locus of control and social responsibility with the mediation of professional ethics<strong> </strong>among elementary school teachers in Shahr-e-Rey. The research method was descriptive-correlation and structural equation modeling. The research population included all elementary school teachers of the first and second districts of Shahr-e-Rey (1160 people). The sample size was determined by Cochran's formula, 218 people. The stratified sampling method is proportional. To collect data, the control locus questionnaire with reliability (α = 0.84), professional ethics with reliability (α = 0.96) and social responsibility (α = 0.91) was used, whose content validity was checked using experts' opinions. And it was confirmed. Also, the construct validity of the questionnaires was checked and verified using confirmatory factor analysis. The findings showed that among the components of professional ethics, the component of justice and the component of responsibility had the ability to predict social responsibility. Structural equation modeling has also indicated the effect of locus of control on professional ethics (γ=0.50) and social responsibility (β=0.14). Also, professional ethics have directly influenced social responsibility (β=0.54). Finally, locus of control has been influential on social responsibility (γ=0.06) through the mediation of professional ethics. The results showed that the social responsibility of teachers is rooted in the rule of professional ethics on their vision, behavior and action, which itself is caused by the situation of the locus of control (internal or external) of people. Therefore, if teachers accept responsibility for their actions and attribute successes and failures to internal factors, they will move in the direction of professional ethics and will not only be clothed with ethics in the divine and personal dimension, but also towards others and They will feel responsible for their surroundings.پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه کانون کنترل و مسئولیت پذیری اجتماعی با میانجیگری اخلاق حرفهای انجامشده است. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بوده است. جامعه پژوهش شامل کلیه معلمان ابتدایی ناحیه یک و دو شهرری (1160 نفر) بوده است. حجم نمونه از طریق فرمول کوکران، 218 نفر تعیین شد. روش نمونهگیری طبقهای متناسب میباشد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه کانون کنترل با پایایی (84/0=α)، اخلاق حرفهای با پایایی(96/0=α) و مسئولیتپذیری اجتماعی(91/0=α) استفاده شد که روایی محتوایی آنها با استفاده از نظرات متخصصان بررسی و تایید گردید. همچنین روایی سازه پرسشنامهها نیز با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی بررسی و تأیید گردید. یافتهها نشان داد، از میان مؤلفههای اخلاق حرفهای، مولفه عدالت و مولفه مسئولیتپذیری قابلیت پیشبینی مسئولیتپذیری اجتماعی را داشته است. مدلیابی معادلات ساختاری نیز حاکی از تأثیر کانون کنترل بر اخلاق حرفهای(50/0=γ) و مسئولیتپذیری اجتماعی(14/0=β) بوده است. همچنین اخلاق حرفهای بهطور مستقیم بر مسئولیتپذیری اجتماعی(54/0=β) تأثیرگذار بوده است. نهایتاً، کانون کنترل، با میانجیگری اخلاق حرفهای بر مسئولیتپذیری اجتماعی(06/0=γ) تأثیرگذار بوده است. نتایج نشان داد، مسئولیتپذیری اجتماعی معلمان ریشه در حاکمیت اخلاق حرفهای بر بینش، منش و کنش آنان که خود ناشی از وضعیت کانون کنترل (درونی یا بیرونی) افراد دارد. بنابراین اگر معلمان مسئولیت اعمال خود را بپذیرند و موفقیتها و شکستها را به عوامل درونی نسبت دهند، در مسیر اخلاق حرفهای حرکت کرده و نه تنها ملبس به اخلاق در بعد الهی و فردی خواهند بود، بلکه نسبت به دیگران و محیط پیرامون خود احساس مسئولیت خواهند کرد.https://educationscience.cfu.ac.ir/article_2416_7a4723229eb07a3c4544f3d0be4d9281.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره2783-154X14011620220823Comparing the effectiveness of group play therapy based on cognitive-behavioral approach and story therapy on physical, relational and verbal aggression of Educable mentally retarded studentsمقایسه اثربخشی بازی درمانی گروهی مبتنی بر رویکرد شناختی-رفتاری و قصه درمانی بر پرخاشگری جسمانی، رابطه ای و کلامی دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر921122417FAانیسهجباری دانشوردانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی دانشگاه آزادتبریز0000000265812021سیدداوودحسینی نسباستاد دانشگاه آزاد تبریزمعصومهآزمودهاستاددانشگاه آزادتبریزJournal Article20220601The present study was conducted with the aim of comparing the effectiveness of cognitive-behavioral game therapy and story therapy on physical, relational and verbal aggression of mentally retarded students. This research was a semi-experimental study with a pre-test, post-test and control group design. The statistical population of this research includes all students with intellectual disabilities who were studying in Golestan Exceptional Primary School in Tabriz. The available sampling method was used to select the sample. Therefore, the statistical sample consisted of 45 elementary school boys who were randomly selected (15 students per group) with random replacement in experimental and control groups. In order to collect data, the aggression scale of Shahim primary school children (1387) was used. One of the experimental groups received the game therapy educational program (8 sessions of 45-minute cognitive-behavioral game therapy), the next group did not receive the educational program of story therapy (8 sessions of 45 minutes of story therapy) and the control group did not receive the educational program. The results of covariance analysis showed that there is a significant difference between cognitive-behavioral game therapy and story therapy with the control group in aggression components (0.001). Also, story therapy was more effective than cognitive-behavioral game therapy in reducing aggression with an effectiveness factor of 76%. Based on this, it can be concluded that story therapy and cognitive-behavioral game therapy can be used as complementary interventions to reduce and improve the psychological problems of mentally challenged students.
پژوهش حاضر با هدف مقایسه میزان اثربخشی بازی درمانی شناختی –رفتاری و قصه درمانی بر پرخاشگری دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر صورت گرفت. این پژوهش، مطالعه ای نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر که در مدارس ابتدایی استثنایی شهر تبریز مشغول تحصیل بودند. از روش نمونهگیری در دسترس برای انتخاب نمونه استفاده شد. لذا، نمونه آماری شامل 45 دانش آموز پسر ابتدایی بود که (15نفرهرگروه) با جایگزینی تصادفی درگروههای آزمایش وکنترل انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها، مقیاس پرخاشگری کودکان دبستانی شهیم (1387) مورد استفاده قرارگرفت. یکی از گروههای آزمایش برنامه آموزشی بازی درمانی (8 جلسه 45دقیقه ای بازی درمانی شناختی-رفتاری)، گروه بعدی برنامه آموزشی قصه درمانی (8 جلسه 45دقیقه ای قصه درمانی) و گروه کنترل برنامه آموزشی دریافت نکردند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که بین بازی درمانی شناختی-رفتاری و قصه درمانی با گروه کنترل در پرخاشگری تفاوت معناداری وجود دارد(001/0). همچنین قصه درمانی نسبت به بازی درمانی شناختی-رفتاری در کاهش پرخاشگری با ضریب تاثیر 69% موثرتر بود. بر این اساس میتوان نتیجه گرفت که قصه درمانی و بازی درمانی شناختی- رفتاری میتوانند به عنوان مداخلات تکمیلی در جهت کاهش و بهبود مشکلات روانشناختی دانش آموزان کم توان ذهنی به کار گرفته شوند.https://educationscience.cfu.ac.ir/article_2417_f43c0b665be478b0bfbdd662f0d7f556.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره2783-154X14011620220823Investigating the relationship between hidden curriculum and students' academic engagement and communication skillsبررسی رابطه برنامه درسی پنهان با درگیری تحصیلی و مهارت های ارتباطی دانش آموزان1131332418FAصدیقهیاسمیدانشگاه خوارزمیفاطمهخالوندیشهید تربیت دبیررجاییمحسنزارعیمرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نورتهرانJournal Article20220627<strong>Objective:</strong> The present research was conducted with the aim of investigating the relationship between hidden curriculum and students' academic engagement and communication skills. <strong>Methods</strong>: This research is applied in terms of purpose and descriptive-correlation in terms of data collection method. The sample of the study includes 230 female students of 2nd grade high school, selected from a population of 550 students, at the city of Iven-e Gharb and was chosen by stratified random sampling according to Morgan table. The data collection tools are the researcher's questionnaire made by Pashazadeh's hidden curriculum, Jarbak's communication skills questionnaire, Pintrich's and De Groot's academic self-regulation learning strategies questionnaires, along with Dupyright's and Marin's questionnaire to measure the level of academic engagement. <strong>Findings:</strong> The findings of the focal correlation test indicate the confirmation of a significant relationship between the hidden curriculum and students' academic engagement and no significant relationship with their communication skills. Also, in examining the contribution of each hidden curriculum component in predicting academic engagement and communication skills, based on the results of step-by-step regression analysis, interaction (student-teacher) is the only predictive component of the hidden curriculum. It was related with 10% of explanatory power to students' academic engagement and in the same way, the components of interaction and organizational structure of the hidden curriculum, equally with 4% of explanatory power (8% in total) with knowledge communication skills.پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه برنامه درسی پنهان با درگیری تحصیلی و مهارت های ارتباطی دانش آموزان انجام شد. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ روش گردآوری داده ها، از نوع توصیفی- همبستگی است. نمونه پژوهش شامل 230 نفر از دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم شهرستان ایوان غرب، از جامعه آماری 550 نفر، است که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و براساس جدول مورگان انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسش نامه ی محقق ساخته برنامه درسی پنهان پاشازاده، پرسشنامه مهارت های ارتباطی جرابک، و پرسشنامه های راهبردهای یادگیری خود تنظیمی تحصیلی پینتریچ و دی گروت به همراه پرسشنامه دوپی رایت و مارین برای سنجش میزان درگیری تحصیلی، می باشند. یافته های حاصل از آزمون همبستگی کانونی حاکی از تأیید رابطه معنادار بین برنامه ی درسی پنهان با درگیری تحصیلی دانش آموزان و عدم رابطه معنادار با مهارت های ارتباطی آنان است. همچنین، در بررسی سهم هر یک از مؤلفه های برنامه درسی پنهان در پیش بینی درگیری تحصیلی و مهارت های ارتباطی، بر اساس نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون گام به گام، کنش متقابل (دانش آموز - معلم) تنها مؤلفه پیش بین از برنامه درسی پنهان بود که با 10 درصد قدرت تبیین با درگیری تحصیلی دانش آموزان رابطه دارد و به همین شیوه، مؤلفه های کنش متقابل و ساختار سازمانی از برنامه درسی پنهان، به یک اندازه، با 4 درصد قدرت تبیین ( 8 درصد در مجموع) با مهارت های ارتباطی دانش آموزان رابطه دارند.https://educationscience.cfu.ac.ir/article_2418_55e13a2d5e22dbddb86bf7c35c763da8.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره2783-154X14011620220823Meta-analysis of the studies conducted around The role of the family institution in children's delinquency, crime and drug addictionفراتحلیل مطالعات انجام شده پیرامونِ نقش نهاد خانواده در بزهکاری، جرم و اعتیاد به مواد مخدر فرزندان1341582419FAفرزادپرهودهدانشجوی دکتری جامعه شناسی مسائل اجتماعی،دانشگاه بوعلی سینا همدان،دبیر جامعه شناسی،کرمانشاه،ایران0000-0002-3600-8317Journal Article20220630<strong>Introduction</strong>: Considering the different results of the studies conducted in the field of the relationship between the family institution and social delinquencies and children's crime and the variability of the effect sizes in them, this study aims to; The meta-analysis of the studies conducted in the field of the role of the family institution (environment, incompatibilities, tensions, their behavior and actions) in children's delinquency, crime and addiction has been done. <strong>The research method</strong> of the present study; It has been meta-analysis. Meta-analysis follows the analysis of analyses. In this way, the results of the studies conducted by the researchers are collected, combined, analyzed and finally a coherent result is reached from all the studies using analytical methods and tests. The statistical population of the current research was all the studies that were conducted in the field of crime, delinquency and addiction during the years 1390-1401, and finally, using the purposeful sampling method, 10 of the studies that were relevant to the subject of analysis and suitable for entering the meta-analysis were selected. "CMA2" software is used to compile the output of the results and analysis. <strong>findings and conclusions</strong>; According to the output findings of Cochran's Q index and the significance level (0.000) and rejection of the null hypothesis (H0), the heterogeneity of the studies was confirmed and the random effect model was used to continue the analysis process. The total effect size in the random effect model was (0.656), which according to the cut points of Cohen's index, this value is estimated at a favorable and large level. Therefore, the role of the family in children's delinquency, crime and addiction is confirmed by the correlation coefficient or total effect size (0.65) in the minimum (0.52) and maximum (0.75) confidence interval and according to the significance level (0.000) with confidence (0.99). Also, according to the Egger regression index values and the related P value as the most important index of meta-analysis bias and the funnel plot, the symmetry of dispersion and lack of publication bias of the studied studies has been confirmed with levels of the lowest standard deviation at a relative level.مطالعۀ حاضربا هدفِ؛ فراتحلیل مطالعات انجام شده در زمینۀ نقش نهاد خانواده(محیط، ناسازگاریها، تنشها، رفتار واعمال آنها) در بزهکاری، جرم و اعتیاد فرزندان صورت گرفته است. <br />روش تحقیق مطالعۀ حاضر؛ روش تحقیق پژوهش حاضر فراتحلیل بوده است.جامعۀ آماری پژوهش حاضر تمامی مطالعاتی بوده است که در زمینۀ جرم، بزهکاری و اعتیاد طی سالهای 1401-1390 انجام شده بود و درنهایت با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند، 10 مورد از مطالعاتی که منطبق با موضوع مورد تحلیل و متناسب برای ورود به فراتحلیل بودند، انتخاب شدند. به منظور تدوین خروجی نتایج و تحلیل از نرم افزار 'CMA2'استفاده است. <br />یافتهها و نتیجه گیری؛ با توجه به یافتههای خروجیِ شاخص Q کوکران و سطح معناداری (0.000) و رد فرض صفر (H0) ناهمگنی مطالعات تأیید و برای ادامۀ فرایند تحلیل از مدل اثر تصادفی استفاده شده است. میزان اندازۀ اثر کل در مدل اثر تصادفی (0.656)بوده است که با توجه به نقاط بُرش شاخص کوهن این مقدار در سطحی مطلوب و بزرگ برآورد شده است. بنابراین نقش خانواده در بزهکاری، جرم و اعتیاد فرزندان با ضریب همبستگی یا اندازه اثر کل (0.65) در فاصله اطمینان حداقل (0.52)و حداکثر(0.75) و با توجه به سطح معناداری(0.000)با اطمینان (0.99) تأیید میشود. همچنین با توجه به مقادیر شاخص رگرسیون اِگر و مقدار Pمرتبط به عنوان مهمترین شاخص سوگیری فراتحیل و نمودار قیفی، تقارن پراکندگی و عدم سوگیری انتشارِمطالعات مورد بررسی، با سطوحی از کمترین انحراف استاندارد در سطحی نسبی تأیید شده است.https://educationscience.cfu.ac.ir/article_2419_89ce693bc63c921d0f9f16a3874f3072.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره2783-154X14011620220823The effectiveness of compassion-focused therapy on stress coping styles, self-criticism and emotion regulation of teachers of students with special needs during the Corona epidemicاثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر سبک های مقابله با استرس، خودانتقادی و تنظیم هیجان معلمان دانش آموزان با نیازهای ویژه در زمان همه گیری کرونا1591822420FAحمیدهپاک مهردکترای برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه بین المللی امام رضا (ع). مشهد. ایرانمرضیهکاظمیدانشگاه آزاد بافق، بافق ایرانJournal Article20220706The purpose of the present study was to investigate the effectiveness of compassion-focused therapy on stress coping styles, self-criticism and emotion regulation of teachers of students with special needs during the Corona epidemic. The current research was experimental research with a single-subject design in terms of its practical purpose and method. The statistical population of the present study was made up of all the teachers of children with special needs in Bafaq city in the year 1400 in the number of 14 people, out of which 4 people were selected by available sampling method, who were divided into two experimental groups (2 people) and control ( 2 people), the people of the experimental group received 8 sessions of 90-minute compassion-focused therapy virtually (using WhatsApp). All of these individuals, during baseline, sessions 3, 6, and 8 (final session of the intervention), completed Coping Inventory for Stressful Situation of Andler and Parker (1991) Gross and John Emotion Strategies Questionnaire (2003), and self-critical questionnaire of Gilbert et al. (2004). Data analysis was done using percentage recovery index and graphical review of figures. The results showed that the subjects of the experimental group experienced an improvement of over 50% and a significant increase in the problem-oriented style and cognitive re-evaluation from the baseline stage to the end of the treatment. Also, the people of the experimental group experienced an improvement percentage of over 50 and a significant decrease in the emotion-oriented style, avoidance style, self-criticism and neuroscience. While the subjects of the control group did not have a significant increase or decrease in score during this period. Based on the results of the current research, it can be seen that the treatment focused on compassion is effective on the styles of coping with stress, self-criticism and emotion regulation of teachers of students with special needs during the corona epidemic and should be considered by counselors and psychologists in rehabilitation programs.هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر سبک های مقابله با استرس، خودانتقادی و تنظیم هیجان معلمان دانش آموزان با نیازهای ویژه در زمان همه گیری کرونا بود. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش، جز تحقیقات تجربی با طرح تک آزمودنی بود.جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه معلمان کودکان با نیازهای ویژه شهرستان بافق در سال 1400 سال به تعداد 14 نفر تشکیل داد که از بین آنها به روش نمونه گیری در دسترس تعداد 4 نفر انتخاب شد که در دو گروه آزمایش (2 نفر) و کنترل (2 نفر) قرار گرفتند، افراد گروه آزمایش به صورت مجازی (با استفاده از برنامه وات ساپ) 8 جلسه 90 دقیقهای درمان متمرکز بر شفقت را دریافت کردند. همه این چهار نفر در زمان خط پایه، جلسه سوم، ششم و هشتم (جلسه آخر مداخله)پرسشنامه سبکهای مقابله با موقعیتهای استرسزا اندلر و پارکر (1991)، پرسشنامه راهبردهای تنظیم هیجان گروس و جان(2003) و پرسشنامه خودانتقادی گیلبرت و همکاران(2004) را تکمیل کردند. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از شاخص درصد بهبودی و بازبینی گرافیکی شکلها انجام شد. نتایج نشان داد که آزمودنیهای گروه آزمایش از مرحله خط پایه تا آخر درمان درصد بهبود بالای 50 و افزایش نمره معنی داری در سبک مساله مدار و ارزیابی مجدد شناختی تجربه کردند. همچنین افراد گروه آزمایش درصد بهبود بالای 50 و کاهش نمره معنی داری در سبک هیجان مدار، سبک اجتنابی، خود انتقادی و فرونشناسی تجربه کردند. در حالی که آزمودنیهای گروه کنترل طی این مدت افزایش یا کاهش نمره قابل ملاحظطه ای نداشتندhttps://educationscience.cfu.ac.ir/article_2420_f6924b81c9acc4f58a59438c611256cf.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره2783-154X14011620220823Comparison of social skills and academic self-efficacy of students of multi-level and single-level classes of the second elementary school in Divandareh cityمقایسه مهارتهای اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان کلاسهای چندپایه و تکپایه دوره دوم ابتدایی شهرستان دیواندره1832012421FAپریساکریمی1. کارشناسی ارشد علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی سقز، مدرس آموزش ابتدایی آموزش و پرورشجلالغریبیدکتری تخصصی فلسفه تعلیم و تربیت، مدرس گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، کردستانJournal Article20220729The present study was conducted with the aim of comparing the social skills and academic self-efficacy of the students of multi-grade and single-grade classes of the second elementary school in Divandareh city. The statistical population included the students of the second year of elementary school in Divandareh city. 348 people were selected as the sample size of the research (simple stratified random). The measurement tools included questionnaires of social skills and academic self-efficacy. The tests used in this research were one-sample t, independent t and two independent groups t. The findings showed that there is a significant difference between the amount of talent, context and effort components of the academic self-efficacy variable of single-grade and multi-grade students in favor of multi-grade students. There is a significant difference between the amount of appropriate social skills, antisocial behaviors, aggression and impulsive behaviors, superiority, high self-confidence, and relationship with peers from the variable of social skills of single-grade and multi-grade students in favor of single-grade students.پژوهش حاضر با هدف مقایسه مهارتهای اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان کلاسهای چندپایه و تکپایه دوره دوم ابتدایی شهرستان دیواندره انجام شد. جامعه آماری شامل دانشآموزان دوره دوم مقطع ابتدایی شهرستان دیواندره بودند. که تعداد 348 نفر بهعنوان حجم نمونه تحقیق (تصادفی طبقهای ساده) انتخاب گردید. ابزار سنجش شامل پرسشنامههای مهارتهای اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی بود. آزمونهای مورد استفاده در این تحقیق تی تکنمونهای، تی مستقل و تی دو گروه مستقل بود. یافتهها نشان داد که بین میزان مؤلفههای استعداد، بافت و کوشش از متغیر خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان تکپایه و چند پایه به نفع دانشآموزان چندپایه تفاوت معنیداری وجود دارد. بین میزان مؤلفههای مهارتهای اجتماعی مناسب، رفتارهای غیر اجتماعی، پرخاشگری و رفتارهای تکانشی، برتری طلبی، اطمینان زیاد به خود داشتن و رابطه با همسالان از متغیر مهارتهای اجتماعی دانشآموزان تکپایه و چند پایه به نفع دانشآموزان تکپایه تفاوت معنیداری وجود دارد.اجتماعی دانشآموزان تکپایه و چند پایه به نفع دانشآموزان تکپایه تفاوت معنیداری وجود دارد.https://educationscience.cfu.ac.ir/article_2421_3c16ff0a0d5ab897922875485fa1bbf9.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره2783-154X14011620220823Phenomenology of lack of moral role model from the teacher: the lived experience of multi-national students in Mashhad cityپدیدار شناسی عدم الگوپذیری اخلاقی از معلم: تجربه زیسته دانشآموزان چند ملیت در شهر مشهد2022222422FAابوبکرثالثوگروه روان شناسی مشاوره و تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد. مشهد ایرانسید امیرامین یزدیگروه روان شناسی مشاوره و تربیتی،دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی، مشهد ایرانJournal Article20220804The current research has sought to identify the obstacles of ethical modeling in the relationship between teachers and students. To answer the research questions, descriptive phenomenology was used, in which an interview was conducted with 14 students of different nationalities who reside in Mashhad. The participants are from 8 nationalities (India, Afghanistan, China, Pakistan, Nigeria, Gambia, Lebanon and Guinea) and among them, 7 male and 7 female students and their age is between 12 and 17 years (and the average is 13.6). In this research, the validation of the achievements was done according to Maguire's point of view and with the help of a person with qualitative research experience as an observer in all stages of the research, as well as the themes and sub-themes obtained were presented to the participants and their opinions were applied, and the final report, along with Quotations from the participants are given. After analyzing the data, four themes and twelve sub-themes were obtained and items such as student's attitudes towards the teacher, student's perception towards the teacher-student relationship, student's attitude towards himself and the influence of others were introduced as factors that influence the student's imitation of the teacher. They have a role and influence. The sum of the attitudes related to the cases, if negative, play a significant role in the student's imitation of the teacher. The research findings were supported by bandura’s social cognitive theory, Greenspan’s developmental, individual differences and relationship-based model (DIR) and intrinsic motivational theories. Research findings have suggested emphasis on maintaining positive relationship between teacher and student, underlying positive emotional experiences in educational process and guiding student to choose appropriate peers in order to have effective moral educational process.تحقیق حاضر، دنبال شناسایی موانع الگوپذیری اخلاقی در روابط میان معلم و دانشآموز بوده است. برای پاسخ به سؤالات تحقیق از پدیدارشناسی توصیفی استفاده شده که در آن مصاحبهای با 14 دانشآموز از ملیتهای مختلفی که در شهر مشهد اقامت دارند انجام شده است. مشارکت کنندگان از 8 ملیت (هندوستان، افغانستان، چین، پاکستان، نیجریه، گامبیا، لبنان و گینه) هستند و از بین آنها، 7 دانشآموز پسر و 7 دختر و سن آنها بین 12 تا 17 سال (و میانگین 13.6) است. در این پژوهش اعتبار بخشی دست آوردها طبق دیدگاه مگوئیر صورت گرفته و با کمک فردی دارای تجربه تحقیق کیفی به عنوان ناظر در کلیه مراحل تحقیق و همچنین مضامین و زیر مضامین به دست آمده به شرکتکنندگان ارائه شده و نظرات آنها اعمالشده است وگزارش نهائی، همراه با ذکر نقل قولی از شرکتکنندگان آورده شده است. پس از تحلیل دادهها، چهار مضمون و دوازده زیر مضمون بهدستآمده و مواردی از قبیل نگرشهای دانشآموز نسبت به معلم، ادراک دانشآموز نسبت به رابطه معلم-دانشآموز، نگرش دانشآموز نسبت به خود و تأثیر دیگران ازجمله عواملی معرفی شدند که در الگوپذیری دانشآموز از معلم، نقش و تأثیر دارند. مجموع نگرشهای مربوط به موارد، در صورت منفی بودن، نقش قابل توجهی در الگوپذیری دانش آموز از معلم بازی میکنند. یافتههای پژوهش با نظریه شناختی اجتماعی بندورا و بخشی از نظریه تحولی-تفاوتهای فردی مبتنی بر ارتباط همسو بوده. دست آوردهای پژوهشی، توجه به هیجانات مثبت در فرایند آموزشی و انعطاف پدیری در تعامل معلم-دانش آموز را پیشنهاد می کند.https://educationscience.cfu.ac.ir/article_2422_4e3d170cf0ad8d204846774740586ac4.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره2783-154X14011620220823The effect of repeating English-speaking activities using the 2/3/4 technique on the fluency and accuracy of speech of talented students in South Khorasanتأثیر تکرار فعالیت های گفتاری زبان انگلیسی با استفاده از تکنیک 4/3/2 بر روانی و صحت گفتار دانش آموزان تیزهوش خراسان جنوبی2232392423FAفرنازایمانپورکارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران و دبیر آموزش و پرورشJournal Article20220823 The purpose of this study was to investigate the effect of repeating English-speaking activities using the 2/3/4 technique on the fluency and correctness of speech of talented students. Female students studying in the eighth grade of talented schools in South Khorasan Province in the academic year of 1400-1401 formed the statistical population of this research. Among these, 22 female students were selected using available sampling method. During 12 sessions, the students in their English class were exposed to repeating speaking activities according to the textbook in a timed manner using the 2/3/4 technique. The scale of speech fluency was the number of words spoken per minute and the number of pauses per 100 words, and the number of lexical and grammatical errors per 100 words was used to measure speech accuracy. The results showed that the repetition of speaking activities using the 2.3.4 technique had a positive and significant effect on the fluency of students' speech (p<0.01), while the correctness of their speech improved from this intervention. It has not been affected and there has been no significant change in it. The results of the present research can open the way for designers of courses and educational content, teachers and instructors of English language in order to choose and use the 2/3/4 technique intelligently to develop the language fluency of language learners as much as possible..هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر تکرار فعالیت های گفتاری زبان انگلیسی با استفاده از تکنیک 4/3/2 بر روانی و صحت گفتار دانش آموزان تیزهوش بود. دانش آموزان دختر مشغول به تحصیل در پایه هشتم مدارس تیزهوشان استان خراسان جنوبی در سال تحصیلی 1401-1400 جامعه آماری این پژوهش را تشکیل دادند. از این میان تعداد 22 دانش آموز دختر با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. دانش آموزان در کلاس زبان انگلیسی خود طی 12 جلسه در معرض تکرار فعالیت های گفتاری منطبق با کتاب درسی به صورت زمان دار با استفاده از تکنیک 4/3/2 قرار گرفتند. مقیاس سنجش روانی گفتار تعداد واژه بیان شده در هر دقیقه و تعداد مکث اتفاق افتاده در هر 100 کلمه بود و برای سنجش صحت کلام از شمارش تعداد خطاهای واژگانی و دستوری اتفاق افتاده در هر 100 کلمه استفاده شد. نتایج نشان داد که تکرار فعالیت های گفتاری با استفاده از تکنیک 4/3/2 بر روانی گفتار دانش آموزان تأثیر مثبت و معنی داری داشته است، این در حالی است که صحت گفتار آنان از این مداخله تأثیر نپذیرفته است و تغییر معنی داری در آن روی نداده است. نتایج پژوهش حاضر میتواند راه گشای طراحان دوره ها و محتوای آموزشی، معلمان و مدرسان زبان انگلیسی در راستای انتخاب و استفاده هوشمندانه از تکنیک 4/3/2 برای پرورش هر چه بیشتر روانی کلام زبان آموزان باشد.https://educationscience.cfu.ac.ir/article_2423_4b72291ef4da109652e3d3792deb34dd.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره2783-154X14011620220823The effectiveness of group therapy based on acceptance and commitment on exam anxiety and self-efficacy of secondary school studentsاثربخشی گروهدرمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب امتحان و خودکارآمدی دانش آموزان پایه دوم متوسطه2402562424FAمحمدرضاحسین پوراداره آموزش و پرورش ناحیه 5 تبریزلالهسمیعیاداره آموزش و پرورش استان لرستانحبیبشجاع نهندمرکز مشاوره دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تبریزرامینفرجزادهاداره آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقیJournal Article20220907The present study was conducted with the aim of effectiveness of group therapy based on acceptance and commitment on exam anxiety and self-efficacy of second grade high school students. The current research design was a quasi-experimental type of pre-test, post-test and with experimental and control groups. The statistical population included female students of the first secondary level of Aligudarz city in the academic year of 1401-1400. The sampling method was random cluster sampling. The research sample included 30 students who were selected from among 100 students who answered the questionnaires of test anxiety and self-efficacy and were randomly replaced in two groups of 15 people, experimental and control. The experimental group received 8 sessions of acceptance-based treatment, and the control group was placed on the waiting list, and after two weeks of completing the treatment, a post-test and a follow-up test were conducted for both groups after two months. To analyze the data, analysis of covariance was used using SPSS version 20 software. The results showed that group therapy training based on acceptance and commitment had a significant effect on students' test anxiety and self-efficacy. According to the results of this research, the use of treatment based on acceptance and commitment is suggested in order to reduce anxiety and increase students' self-efficacy and also increase their performance in the exam.پژوهش حاضر باهدف اثربخشی گروهدرمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب امتحانی و خودکارآمدی دانش آموزان پایه دوم متوسطه انجام گردید. طرح پژوهشی حاضر از شبه تجربی از نوع پیشآزمون، پسآزمون و با گروه آزمایش و گواه بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهرستان الیگودرز در سال تحصیلی 1401-1400 بود. روش نمونهگیری بهصورت نمونهگیری خوشهای تصادفی بود. نمونه پژوهش شامل 30 دانشآموز بود که از بین 100 نفر از دانش آموزان که به پرسشنامههای اضطراب امتحان و خودکارآمدی پاسخ دادند، انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه درمان مبتنی بر پذیرش دریافت کردند و گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفتند و بعد از دو هفته از اتمام درمان، پسآزمون و پس از دو ماه آزمون پیگیری برای هر دو گروه اجرا شد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها نیز از روش تجزیهوتحلیل کوواریانس بهوسیله نرمافزار SPSS نسخه 20 استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش گروهدرمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب امتحانی و خودکارآمدی دانش آموزان اثر معنیدار وجود داشت. با توجه به نتایج این تحقیق، استفاده از درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بهمنظور کاهش اضطراب و افزایش خودکارآمدی دانش آموزان و نیز افزایش عملکرد آنها در امتحان پیشنهاد میگردد.https://educationscience.cfu.ac.ir/article_2424_07ec8762ba4eede3347dca4da6a87610.pdf