رابطه بین اخلاق حرفه ای و تعهد سازمانی با نقش میانجی فرهنگ سازمانی در مدارس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 آموزش و پرورش

2 دکترا

چکیده

پرداختن به اخلاق حرفه ای در تمام برنامه های مدارس دارای اولویت خاصی است و غفلت از آن آثار زیان بـار فراوانـی بـه بـار مـی‌آورد. مدارس برای نهادینه سازی اخلاق در فرهنگ سازمانی خود محتاج ترویج مستمر و اثربخش اخلاق حرفه ای در همۀ ارکان خود مـی‌باشـد. با توجه به اهمیتی که اخلاق حرفه ای در تصمیم گیری‌های معلمان و ارتقای تعهد و فرهنگ در ارائه کیفیت خدمات در مدارس دارد، لذا هدف این پژوهش بررسی نقش اخلاق حرفه ای بر تعهد سازمانی با توجه به اثر میانجی‌گر فرهنگ سازمانی شکل گرفت. شیوة انجام پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعۀ آماری آن، معلمان مدارس استان اصفهان می‌باشد. حجم نمونه با اسـتفاده از جدول مورگان مشتمل بر 384 نفر است که به شیوة نمونه گیری تصادفی طبقه بندی انتخاب شده است. ابزار مورد استفاده پرسش‌نامه استاندارد بوده است. برای اطمینان از کسب محتوای روایی از نظر اساتید و صاحب‌نظران و برای اطمینان از پایایی ابزار اندازه‌گیری، از روش‌های آلفای کرونباخ و بازآزمایی استفاده شد. جهت توصیف داده‌ها از آمار توصیفی و به منظور ارزیابی روابط، داده ها با استفاده از مدل معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که اخلاق حرفه ای با تعهد سازمانی و فرهنگ سازمانی دارای رابطة مثبت و معنی دار است. همچنین نتایج نشان داد که بر اساس تجزیه و تحلیل داده‌ها، مدل معادلات ساختاری روابط بین اخلاق حرفه ای و تعهد سازمانی با نقش میانجی فرهنگ سازمانی ارائه شده در جامعه مورد مطالعه با توجه به شاخص‌های برازش دارای برازش مناسب است. لذا قابلیت به کارگیری را در جامعه موردنظر دارا است

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Relationship between Professional Ethics and Organizational Commitment Mediated by Organizational culture in schools

نویسندگان [English]

  • fateme moradi 1
  • Esmaeil tavassoli 2
1 Isfahan
2 PHD
چکیده [English]

Professional ethics has a high priority in all school programs, and neglecting it has many detrimental effects. In order to institutionalize ethics in their organizational culture, schools need continuous and effective promotion of professional ethics in all its pillars. Because of the importance of professional ethics in teacher decision-making and promoting commitment and culture in providing quality services in schools, the purpose of this study was to investigate the role of professional ethics on organizational commitment with regard to the mediating effect of organizational culture.The research method is descriptive correlational and its statistical population is Isfahan school teachers. The sample size was 384 persons using Morgan table, which was selected by stratified random sampling.The tool used was standard questionnaire. To ensure the validity of the content, professors and experts and for reliability of the measuring tool, Cronbach's alpha and test-retest methods were used. Data were analyzed using structural equation modeling in order to evaluate the relationships. The results showed that professional ethics has a positive and significant relationship with organizational commitment and organizational culture. The results also showed that based on the data analysis, the structural equation modeling of the relationship between professional ethics and organizational commitment with the mediating role of organizational culture presented in the study population, despite the fit indices, has a good fit. Therefore, it has the capability to be used in society.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Professional ethics
  • Organizational commitment
  • Organizational culture