اثر بخشی درمان مبتنی بر توجه آگاهی بر روی مشکلات دانش آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه و بیش فعالی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دبیر آموزش و پرورش

2 گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان ، تهران ، ایران

چکیده

تجربه ی روزانه، روابط ما با خودمان و دیگران و کیفیت زندگی ما را تعیین می کند توانایی تنظیم توجه هسته ی اصلی و موضوع مشترک  اختلال نارسایی توجه و بیش فعالی و توجه آگاهی است. اختلال نارسایی توجه و بیش فعالی یکی از شایع ترین اختلالات روانپزشکی در کودکی است که اغلب تا بزرگسالی ادامه پیدا می کند لذا  پژوهش حاضر  در نظر دارد اثر بخشی درمان مبتنی بر توجه آگاهی بر روی مشکلات  دانش آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه و بیش فعالی مورد بررسی قرار دهد . روش این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از لحاظ شیوه ی جمع آوری نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون بوده است.جامعه ی این تحقیق کلیه ی دانش آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه و بیش فعالی بوده است و نمونه ی مورد نظر 30  نفر از دانش آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه و بیش فعالی بودند که از روش نمونه ی در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه درجه بندی رفتاری کارکردهای اجرایی، توسط جرارد و همکاران  میباشد. برای مقایسه ی پیش آزمون و پس آزمون از آزمون تی زوجی و یا وابسته استفاده شد که نتایج یافته ها نشان دادند می‌گردد نمره کارکردهای اجرایی دانش آموزان در پیش آزمون 60/15 بود که در پس آزمون به 90/18  افزایش یافته است و این افزایش از نظر آماری (004./0p=).نیز معنادار می‌باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Attention-Based Therapy on Problems of Students with Attention Deficit Hyperactivity Disorder

نویسندگان [English]

  • samaneh irani 1
  • mohammad azimi 2
1 Teacher in education, samaneh.irani91@gmail.com
2 Elementary Education Department, Farhangian University, Tehran, Ira
چکیده [English]

Our daily experience, our relationship with ourselves and others, and the quality of our life determines the ability to adjust the core attention and the common subject of attention deficit hyperactivity disorder and attention-aware. Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) is one of the most common psychiatric disorders in childhood, which continues until adulthood, therefore, this study intends to investigate the effectiveness of mindfulness-based therapy on problems in students with attention deficit hyperactivity disorder. The research method was applied in terms of purpose and the method of collecting semi-experimental with pretest and posttest design. The population of this study was all the students with attention deficit hyperactivity disorder and the sample consisted of 30 students with attention deficit hyperactivity disorder who were selected by available sampling method. The research instrument is behavioral grading questionnaire of executive functions, by Gerard et al. For comparison of pre-test and post-test, paired T-Test and/or dependent were used, the results of the findings showed that the students ' executive function score in pre-Test was 15.60, which increased in posttest to 18.90, and this increase was statistically significant (P = 0.004).

کلیدواژه‌ها [English]

  • efficacy
  • treatment
  • Students
  • attention deficit hyperactivity disorder