بررسی دیدگاه معلمان در مورد میزان انعکاس مفاهیم "سبک زندگی تمدن ساز اسلامی ایرانی پیشرفت" در محتوای کتابهای دوره ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، رشته برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرند

2 کارشناسی ارشد، برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرند

3 مربی، دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید رجایی ارومیه

4 استادیار مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید رجایی ارومیه

چکیده

هدف: موضوع تحقیق حاضر بررسی میزان انعکاس مفاهیم  "سبک زندگی تمدن ساز اسلامی ایرانی پیشرفت" در  محتوای کتابهای دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان دوره ابتدایی می باشد.
روش: روش تحقیق مورد استفاده توصیفی- پیمایشی در نظر گرفته شده است، جامعه‌ آماری‌ تحقیق‌ حاضر عبارت‌ از کلیة‌ معلمان دوره ابتدایی شهرستان پلدشت می­باشد. بر اساس‌ فرمول‌ تعیین‌ حجم‌ نمونه‌ کوکران‌ حجم‌ نمونه‌ آماری‌ این‌ پژوهش‌ به‌ تعداد 175 نفر در نظر گرفته شد و برای‌ انتخاب‌ واحدهای‌ مورد مطالعه‌ از روش‌ نمونه گیری طبقه­ای استفاده‌ شد. ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق در چهارچوب روش میدانی یک پرسش نامه محقق ساخته 30 سوالی بر اساس مقیاس 4 درجه ای (خیلی کم، متوسط، زیاد، خیلی زیاد) می­باشد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط اساتید و متخصصان برنامه ریزی درسی تایید گردید. پایایی تحقیق، با استفاده از ضریب‌ آلفای‌ کرانباخ‌ 87/0a= بدست آمد. سئوال های تحقیق با استفاده‌ از آزمونهای‌ معتبر تی تک نمونه و تحلیل واریانس مورد آزمون قرار گرفت. یافته ها: مفهوم اعتقادی - اخلاقی - علمی و آموزشی و سیاسی سبک زندگی تمدن ساز اسلامی ایرانی پیشرفت در کتابهای دوره ابتدائی به میزان زیادی انعکاس یافته است.- مفهوم فرهنگی و هنری- اجتماعی، زیستی و اقتصادی سبک زندگی تمدن ساز اسلامی ایرانی پیشرفت در کتابهای دوره ابتدائی به میزان کمی منعکس شده است.- بین میزان مفاهیم انعکاس یافته سبک زندگی اسلامی – ایرانی تفاوت وجود دارد. نتیجه گیری: بر اساس دیدگاه معلمان دوره ابتدایی مفاهیم فرهنگی و هنری، اجتماعی و زیستی سبک زندگی تمدن ساز اسلامی ایرانی پیشرفت در کتابهای دوره ابتدائی به میزان کمی انعکاس یافته است که باید بیش از پیش مورد توجه متخصصان امر قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Review of Teachers' Viewpoints on the Reflection of the Concepts of the "Lifestyle of the Islamic Iranian Civilizer of Progress" in the Content of Elementary School Books

نویسندگان [English]

  • mirbashir hemmatyar 1
  • Reza Norouzi 2
  • Farshid Ashrafi 3
  • Zeinolabedin Darvishi 4
  • Amin SheikhCanlaoi Milan 1
1 Mirbeshir Hemmat Yar, Ph.D. Student, Curriculum, Islamic Azad University, Marand Branch
2 MSc, Curriculum, Islamic Azad University of Marand Branch
3 Instructor, Ph.D. in Educational Management, Shahid Rajaee Campus, University of Farhangian, Urmia
4 Assistant Prof. Department of Educational Sciences, Shahid Rajaee Campus, Farhangian University, Urmia, Iran
چکیده [English]

Objective: The present study investigated the viewpoints of primary school teachers about reflection of the concepts of “The Islamic civilization ' life style” in the books of elementary school.
Method: The research method used is descriptive-survey. The statistical population of the present study is all primary school teachers in Poldasht city. According to the formula for determining the volume of the cochlear sample, the statistical sample size of this study was considered to be 175 people and the stratified sampling method was used to select the studied units. The data collection tool in this study is a 30-item questionnaire based on a 4-point scale (very low, medium, high and very high) within the field method. The formal validity and content of the questionnaire was confirmed by professors and experts in curriculum planning. The reliability of the study was obtained using Cranbach's alpha coefficient = 0.87. The research questions were tested using valid T-sample tests and analysis of variance.
Results: Based on the viewpoints of the teachers, the concept of doctrinal and ethical-scientific and educational and political lifestyle of Islamic civilization’s progress in elementary school books has been greatly reflected while the cultural concept and artistic-social, biological and economic has been slightly reflected, also there is a difference between the reflect concepts of Islamic-Iranian life style.
Conclusion: According to the views of elementary school teachers, the cultural, artistic, social and biological concepts of the life style of Iranian Islamic civilization have made little progress in elementary school textbooks, which should be given more attention by experts.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Iranian Islamic lifestyle
  • content
  • elementary school books