بررسی رابطه نقش شغلی با تنش شغلی معلمان کودکان با نیازهای ویژه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نیشابور، ایران.

2 استادیار گروه علوم تربیتی و عضو هیئت‌علمی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران

3 کارشناس ارشد روانشناسی

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه نقش شغلی با  تنش شغلی معلمان کودکان با نیازهای ویژه  بود. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود و جامعه آماری این پژوهش 1200 نفر بودند که 291 نفر از معلمان با استفاده از  نمونه گیری تصادفی طبقه­ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. گردآوری داده­ها با استفاده از پرسشنامه فیلیپ رایس(1992) و پرسشنامه اسپیو(1987) صورت گرفت.  جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون­های آماری ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون، تحلیل واریانس یک عاملی و t مستقل استفاده شد.­ بر اساس نتایج به دست آمده بین نقش شغلی( بار کاری ، بی کفایتی، دوگانگی نقش، محدوده نقش، مسئولیت و محیط فیزیکی) با تنش شغلی(روابط بین فردی، وضعیت جسمانی و علایق شغلی) معلمان کودکان با نیازهای ویژه رابطه وجود دارد. بر اساس یافته­های دیگر پژوهش، بین نقش شغلی و تنش شغلی معلمان کودکان با نیازهای ویژه به لحاظ سابقه خدمت، مدرک تحصیلی و جنسیت تفاوت معناداری وجود نداشت. مساله تنش شغلی در همه مشاغل مطرح است  اما در ارتباط با شغل معلم معنای خاصی پیدا می‌کند چون یک معلم  علاوه بر مسائل و مشکلاتی که در همه افراد مطرح  است، با برخی مسائل و مشکلاتی که صرفا ناشی از نوع شغل وی است نیز مواجه می‌شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the relationship between job role and job stress of children's teachers with special needs

نویسندگان [English]

  • azam abbasi 1
  • hasan nodehi 2
  • zohreh abbasi 3
1 PhD Student of Educational Management, Islamic Azad University, Neyshabour Branch, Iran.
2 Assistant Professor, Dept. of Educational Sciences, Faculty of Education, Sabzevari Hakim University, Sabzevar, Iran
3 Master of Science in Psychology
چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the relationship between job role and job stress of children's teachers with special needs. The research method was descriptive correlational and the statistical population of this study was 1200 people, of which 291 teachers were selected using stratified random sampling. Data were collected using Philip Rice's (1992) questionnaire and Spio's (1987) questionnaire. Pearson correlation coefficient, regression analysis, one-factor and independent t-analysis of variance were used to analyze the data. Based on the results obtained,  there is a relationship between job roles (workload, inadequacy, role duality, role range, Responsibility and the physical environment) and job stress (interpersonal relationships, physical condition, and job interests) of children's teachers with special needs. According to other research findings, there was no significant difference between the job role and job stress of children's teachers with special needs in terms of work experience, degree and gender. Job stress is a problem in all jobs, but it has a special meaning in relation to the job of a teacher, because a teacher, in addition to the issues and problems that are raised in all people, also faces some issues and problems that are only due to his job.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Job Role
  • job stress
  • Teachers of Children with Special Needs