بررسی رابطه بین سواد رسانه ای وقربانی سایبری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

مشاور

چکیده

مقدمه: در سال های اخیرقلدری ـ قربانی سایبری به عنوان بعد جدیدی از رفتارهای انحرافی معرفی شده است و یک راهبرد رفتاری برای تسلط یافتن بر افراد است. معمولا وقتی تاثیرات نامناسب انواع رسانه ها مانند برنامه های رسانه ای صحبت به میان می آید، به راه های درمانی اندیشیده می شود. در حالی که بهتر است این گروه را به ابزار نیرومندتری به نام سواد رسانه مجهز سازیم.
اهداف: این پژوهش در پی آن است که رابطه بین سواد رسانه ای وقربانی سایبری دانش آموزان ایرانی دختر و پسر متوسطه اول و دوم را در شهر دوحه قطر شناسایی کند.
روش : پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. این پژوهش به بررسی رابطه بین سواد رسانه ای وقربانی سایبری می پردازد. جامعه آماری مورد مطالعه،  شامل تمامی دانش آموزان دختر و پسر ایرانی متوسطه اول و دوم دبیرستان های شهر دوحه قطر در ســال تحصیلی 98 ـ 97 هستند.
یافته ها: نتایج به دست آمده از تحلیل داده های این پژوهش نشانگر آن بودند که سواد رسانه دانش آموزان دختر بیشتر از سواد رسانه دانش آموزان پسر است و همچنین قربانی سایبری دانش آموزان پسر بیشتر ازقربانی سایبری دانش آموزان دختر است. و همچنین نشان می دهد که بین سواد رسانه دختران و پسران رابطه معنا داری وجود دارد .واینکه بین قربانی سایبری دختران و پسران رابطه معنا داری وجود ندارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the Relationship between Media Literacy and Victim bullying

نویسنده [English]

  • Abdollah Khaksar azghandi
councler
چکیده [English]

Introduction: In recent years, victim bullying has been introduced as a new dimension of deviant behaviors and is a behavioral strategy to dominate individuals. Usually when there are inappropriate effects of different types of media, such as media programs, they are thought of as remedies. While it is better to equip this group with a more powerful tool called media literacy.
Aims: This study seeks to identify the relationship between media literacy and victim bullying among Iranian female and male secondary and high school students in Doha, Qatar.
Method: This research is a correlational study. This study examines the relationship between media literacy and victim bullying. The statistical population included all Iranian male and female high school students in Doha Qatar high school in 97-98.
Results: The results of data analysis showed that media literacy of female students is more than media literacy of male students and also victim bullying of male students is more than victim bullying of female students.
It also shows that there is a meaningful relationship between boys and girls media literacy. There is no meaningful relationship between girls 'and boys' victim bullying.

کلیدواژه‌ها [English]

  • literacy
  • media literacy
  • victim bullying