بررسی ومقایسه مولفه های اصلی آموزش محیط زیست در کتاب های درسی علوم تجربی دوره ی ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

لطفا مقابل سمت/سازمان سمت / سازمان گروه آموزش شیمی، دانشکده علوم پایه،دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران واردکنید

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی میزان توجه به مولفه های اصلی آموزش محیط زیست در محتوای کتب درسی علوم تجربی پایه های چهارم و پنجم مقطع ابتدایی صورت گرفت ، سپس نتایج حاصل با یکدیگر مقایسه شدند. پژوهش حاضر توصیفی – کاربردی است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش آنتروپی شانون استفاده شده است.  جامعه ی آماری در این تحقیق کل محتوای کتاب های علوم تجربی دو پایه چهارم و پنجم ابتدایی اعم از متن، تصاویر، فکر کنید، جمع آوری اطلاعات و... بود که براساس مولفه ها ی آب، هوا ، خاک ، گیاهان و جانوران ، آلودگی های صوتی و طبیعی و انرژی، مورد بررسی و کد گذاری قرار گرفت. یافته های این پژوهش نشان داد، کتاب علوم پنجم در مقایسه با کتاب علوم چهارم به نشانگرهای زیست محیطی توجه کمتری داشته است. در هر دو کتاب مولفه ی گیاهان و جانوران بیشترین ضریب اهمیت را نسبت به دیگر مولفه ها دارد و در مقابل مولفه ی آلودگی های طبیعی و صوت پایین ترین درجه اهمیت را نشان داد.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating and Comparing the Main Components of Environmental Education in Elementary School textbooks of sciences

نویسنده [English]

  • Elham Manouchehrizadeh
Please reply to the meeting / organization Faculty / Department of Chemistry, Faculty of Basic Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The aim of this study was to investigate the level of attention to the main components of environmental education in the content of textbooks of experimental sciences in the fourth and fifth grades of primary school, then the results were compared with each other. The present study is descriptive-applied. The Shannon entropy method was used to analyze the data. The present study is descriptive-applied. The Shannon entropy method was used to analyze the data. The statistical population in this study was the total content of experimental science books in the fourth and fifth grades of elementary school, including text, images, think, data collection, etc., which are based on the components of water, air, soil, plants and animals. Noise, natural and energy pollution were investigated and coded. The findings of this study showed that the fifth science book paid less attention to environmental markers than the fourth science book. In both books, the component of plants and animals has the highest coefficient of importance compared to other components, and in contrast to the component of natural and noise pollution, it showed the lowest degree of importance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Science
  • Content Analysis
  • Shannon Entropy
  • elementary school