مقایسه سازگاری اجتماعی و ادراک از محیط در بین دانش‌آموزان ابتدایی کلاس‌های چند‌پایه و عادی در شهرستان فیروزآباد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم تربیتی، کارشناسی ارشد آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، شیراز، ایران.

2 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، شیراز، ایران

3 گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، شیراز، ایران.

چکیده

این پژوهش با هدف مقایسه دانش‌آموزان ابتدایی کلاس‌های چند‌پایه و عادی از نظر سازگاری اجتماعی و ادراک از محیط انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی، از لحاظ روش از نوع علی مقایسه‌ای و از جهت طرح تحقیق از نوع پس‌رویدادی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‏آموزان کلاس‌های چندپایه و عادی مشغول به تحصیل مدارس شهر فیروزآباد در سال تحصیلی 98- 97 بود. 300 دانش‌آموز دختر و پسر به شیوه نمونه‌گیری در دسترس که 150 نفر آن‌ها در کلاس‌های چندپایه و 150 نفر از آن‌ها در کلاس‌های عادی بودند، به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه‌های‌ سازگاری اجتماعی سینها و سینگ و ادراک از کلاس یا محیط یادگیری فراسر، فیشر و مکروبی بود. محاسبه‌ی پایایی با روش آلفای کرونباخ و روایی محتوایی آن توسط خبرگان و اهل فن مورد تأیید قرار گرفت. برای تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (تحلیل واریانس چند متغیره و آزمون تی گروه‌های مستقل) استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که بین دو گروه دانش‌آموزان کلاس چندپایه و عادی، در سازگاری اجتماعی در مقیاس کلی و ابعاد سازگاری اجتماعی، سازگاری هیجانی و سازگاری تحصیلی و همچنین ادراک از محیط و ابعاد همبستگی، مطالعه و پژوهش و جهت‌گیری هدفی تفاوت معنادار وجود دارد. بین دو گروه دانش‌آموزان کلاس چندپایه و عادی، در حمایت معلم، درگیری ذهنی، همکاری و عدالت و انصاف تفاوت معنادار وجود ندارد. بنابراین دانش‌آموزانی که در کلاس‌های عادی تحصیل می‌کنند، هم از لحاظ سازگاری اجتماعی و ابعاد آن و هم از لحاظ ادراک از محیط و ابعاد همبستگی، مطالعه و پژوهش و جهت‌گیری هدفی وضع بهتری نسبت به دانش‌آموزانی که در کلاس‌های چندپایه تحصیل می‌کنند، داشتند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparison of social adjustment and perception of the environment among elementary school students in multi-grade and ordinary classes in Firoozabad city

نویسندگان [English]

  • farhad madadi 1
  • Hosein Aflakifard 2
  • Majid Kowsari 3
1 Department of Educational Sciences, Master of elementary Education, Farhangian University, Shiraz, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Shiraz, Iran
3 Department of Educational Sciences, Farhangian University, Shiraz, Iran.
چکیده [English]

The aim of this study was to compare elementary students in multi-grade and ordinary classes in terms of social adjustment and perception of the environment. The present research is applied in terms of purpose, comparative in terms of method and post-event in terms of research design. The statistical population of the study included all students of multi-grade and ordinary classes studying in schools of Firoozabad city in the academic year of 1397-98. 300 male and female students were selected by convenience sampling method, of which 150 were in multi-grade classes and 150 of them were in ordinary classes. The instruments used in this study were the Sinha and Singh social adjustment questionnaire and the perception of class or learning environment were Fraser, Fisher and Macrobi. Reliability calculation by Cronbach's alpha method and its content validity were confirmed by experts and technicians. Descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (multivariate analysis of variance and independent t-test) were used to analyze the data. Findings showed that there is a significant difference between the two groups of students in multigrade and ordinary class in general scale social adjustment and dimensions of social adjustment, emotional adjustment and academic adjustment as well as perception of environment and dimensions of correlation, study and research and goal orientation. There is no significant difference between the two groups of students in multi-grade and ordinary classes in teacher support, mental conflict, cooperation, and justice and fairness. Therefore, students studying in ordinary classes were in a better position than students studying in multi-grade classes, both in terms of social adjustment and its dimensions, as well as in terms of perception of the environment and dimensions of correlation, study and research, and goal orientation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Perception of the environment
  • Social adjustment
  • multiple class
  • ordinary class