سنجش و مقایسه سطح خوانایی کتاب فارسی خوانداری پایه سوم ابتدایی براساس تکنیک‌های خوانایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

علوم تربیتی، پردیس شهید هاشمی نژاد دانشگاه فرهنگیان مشهد، ایران

چکیده

    پژوهش حاضر هدف خود را بر سنجش و مقایسه سطح خوانایی کتاب فارسی پایه سوم ابتدایی سال تحصیلی 1399-1400 براساس چهار تکنییک سنجش سطح خوانایی فلش،گانینگ فوک، فرای و لافلین، ازلحاظ میزان تناسب متون  با سطح سنی و میزان درک دانش‌آموزان و نیز دسترسی به میزان پایبندی مطالب آن به رعایت اصول برنامه‌ریزی از جمله اصل توالی ساده به دشواری در تنظیم ساختار متمرکز کرده‌است. روش پژوهش از نوع تحلیل محتوای کمی و روش آماری توصیفی است. براساس حساسیت کتب فارسی دوره اول ابتدایی به دلیل نقش زیرسازی سوادآموزی رسمی کشور و اهمیت پایه‌ی سوم به جهت آموزش سطح پیشرفته‌ی چهار مهارت اصلی زبان، که منجر به تعمیق درک و تفکر و خلاقیت در سایر دروس می‌گردد، جامعه آماری پژوهش، کتاب فارسی خوانداری جدیدالتالیف پایه سوم ابتدایی در نظر گرفته‌ شد. برای هر چهار تکنیک، سه نمونه از ابتدا و وسط و انتهای کتاب به صورت تصادفی برگزیده و  براساس فرمول‌ها، نمودارها و جداول مختص به هر چهار تکنیک، ابتدا تجزیه و تحلیل و سپس نتایج آن‌ها با یکدیگر مقایسه گردید. نتایج حاکی از آن است که اولا  اصل توالی ساده به دشواری در مطالب کتاب رعایت نشده‌است، دوما سطح خوانایی کتاب،  بسیار دشوار و بالاتر از سطح درک و توانایی دانش‌آموزان پایه سوم ابتدایی است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Assessing and comparing the readability level of Farsi reading books in the third grade of elementary school based on reading techniques

نویسنده [English]

  • Faezeh Kondori
Undergraduate student , Science Education , Farhangian University of Shahid Hashemi nejad , Mashhad , Iran
چکیده [English]

The aim of this study was to measure and compare the level of readability of Farsi books in the third grade of elementary in the academic year 1399-1400 based on four techniques of Flash, Gunning Fock, Fry and Laflin to measure the level of readability in terms of proportion between texts with age and understanding of students as well as access to the degree of adherence to the principles of planning such as simple sequence principle , it has focused on the difficulty of structuring. The research method is quantitative content analysis and descriptive statistical method. Based on the sensitivity of Farsi books in the first elementary school due to the role of the country's formal literacy infrastructure and the importance of the third grade for teaching advanced levels of the four main language skills, which leads to deepening comprehension and thinking and creativity in other subjects. The statistical population of the study was considered to be the newly reading Farsi textbook of the third grade of elementary school. For all four techniques, three samples from the beginning, middle and end of the book were randomly selected and based on formulas, diagrams and tables specific to all four techniques, first analyzed and then compared with each other. The results indicate that, firstly, the principle of simple sequence is not observed in the contents of the book, secondly, the level of readability of the book is very difficult and higher than the level of comprehension and ability of third grade elementary students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Content Analysis
  • Readability Level
  • Fry
  • Veganing
  • Fock
  • Flash and Laughlin Techniques
  • Third Farsi Book of Reading