بررسی نظام تربیت معلم در فنلاند با تاکید بر دانشگاه تربیت معلم حرفه ای جمک

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار رشته زبان انگلیسی، پردیس شهید هاشمی نژاد، مشهد، ایران.

چکیده

     تجارب بین المللی تربیت معلم کشورهای پیشرو و روند کسب و توسعه مهارتهای حرفه ای می تواند کمک شایانی به ارتقا و بهبود برنامه ها و روش های آموزش  و اجرای دوره ها در کشور نماید. به منظور دستیابی به این هدف،  شیوه  برنامه ریزی  و اجرای واحدهای برنامه درسی دانشجو معلمان در کشورفنلاند موردبررسی قرار گرفته است. این پژوهش با رویکرد کیفی و با استفاده از روش تحلیلی توصیفی انجام شد. اطلاعات مورد نیاز  از طریق مشاهده مستقیم در محیط آموزشی و دانشگاهی تربیت معلم حرفه ای جمک  کشور فنلاند و مطالعه اسناد و مدارک کتابخانه ای و نیزترجمه مقالات و گزارش های پژوهشی در پایگاه های داده، جمع آوری گردیده و در بررسی منابع منتخب فن تحلیل محتوا نیز به کارگرفته شده است. نتایج بررسی نشان داد که کشور فنلاند برنامه های جامع توسعه حرفه ای دارد و همچنین دارای مدارس تجربی مرتبط با دانشگاه ها برای افزایش کیفیت کار می باشد. آموزش دانشگاهی، معلمان را برای محقق بودن و شاغل شدن آماده می‌کند و شامل سهم عمده‌ای در فعالیت‌ بالینی در یک مدرسه مدل است که در آنجا دانشجویان می‌آموزند که چگونه آموزش پژوهش-محور را ارائه دهند و مبتدی‌ها را نظارت نمایند. در پایان پیشنهاداتی به دست اندرکاران حوزه تربیت معلم مانند استاندارد سازی فضاهای آموزشی در تربیت معلم و اجرای بهینه ی دوره های آموزشی ارائه شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The study of the teacher training in Finland (Jamk Professional Teacher Training University)

نویسنده [English]

  • Shararehsadat Sarsarabi
English Department, Shahid Hasheminezhad Campus, Mashhad, Iran.
چکیده [English]

International experiences of teacher training in developed countries and the process of acquiring and developing professional skills can help to improve the programs and methods of education and implementation of courses in our country. In order to achieve this goal, the methods of planning and implementation of student-teacher curricula in Finland are studied. This research was conducted with a qualitative approach and using a descriptive analytical method. The required information collected through direct observation of professional teacher training university in Finland and the study of library documents as well as the translation of research articles. The results showed that Finland has comprehensive professional development programs and experimental schools related to universities to increase the quality of work. University education prepares teachers for research and employment and includes a major contribution to clinical practice in a model school where students learn how to deliver research-oriented education and supervise beginners. In the end, suggestions made to those involved in teacher training to get the optimal implementation of training courses.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Teacher Training Curriculum
  • Jamk Professional Teacher Training
  • Finland