تحلیل محتوای کتاب ریاضی سوم ابتدایی بر اساس برنامه‌ریزی حل مساله به کمک آنتروپی شانون

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دبیر دبیرستان های آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران، ایران

2 آموزگار ابتدایی آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران، ایران

چکیده

حل مسئله هسته اصلی برنامه درسی ریاضی محسوب می‌شود. هدف پژوهش حاضر، ارزیابی محتوای کتاب ریاضی پایه سوم ابتدایی براساس برنامه‌ریزی حل مسئله می‌باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع، توصیفی است که به شیوه تحلیل کمی محتوا صورت گرفته و واحد تحلیل پرسش، تمرین و مسائل می‌باشد، در تحلیل داده‌های حاصل از این پژوهش از فراوانی و همچنین از آنتروپی شانون استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش کل کتاب ریاضی پایه سوم ابتدایی در سال تحصیلی 1399-1398 بوده است. برای تحلیل محتوای کتاب از سیاهه انواع مختلف مسئله ریس و همکاران استفاده شد که شامل هشت نوع مختلف مسئله می‌باشد که مناسب است در برنامه‌ریزی حل مسئله مورد توجه قرار گیرد. نتایج این تحلیل نشان داد که در بخش‌های مختلف محتوای کتاب، توزیع مناسب و یکنواختی از انواع مختلف مسئله استفاده نشده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Content analysis of the third elementary math book based on problem solving planning With the help of Shannon entropy

نویسندگان [English]

  • gholam Hosein askarirobati 1
  • Zari khalili Kelaki 2
1 Secretary of Mathematics, Education of Tehran Province, Tehran, Iran.
2 Elementary Teacher, Education of Tehran Province, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Problem solving is the core of the math curriculum. The purpose of this study is to evaluate the content of the third-grade elementary math textbook based on problem solving planning. The present study is applied in terms of purpose and descriptive in terms of type, which is done by quantitative content analysis and is a unit of analysis of questions, exercises and problems. In analyzing the data obtained from this study, frequency and Shannon entropy were used. The statistical population of this research was the whole third grade elementary mathematics textbook in the academic year 1398-1399. To analyze the content of the book, a list of different types of problems was used by Reese et al., Which includes eight different types of problems that should be considered in problem solving planning. The results of this analysis showed that in different parts of the content of the book, proper distribution and uniformity of different types of problems have not been used.

کلیدواژه‌ها [English]

  • : third grade elementary math textbook
  • content analysis
  • problem solving planning
  • Shannon entropy