طراحی ، اجرا و ارزشیابی بازی آموزشی برای مبحث جدول تناوبی در درس شیمی پایه ی دهم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 هیئت علمی علوم تربیتی دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت دبیر رجایی تهران

2 هیئت علمی شیمی دانشکده علوم پایه دانشگاه تربیت دبیر رجایی تهران

3 کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی تهران

چکیده

چکیده

هدف از این پژوهش ساخت بازی آموزشی موبایلی براساس نظریه های یادگیری ،برای مبحث جدول تناوبی و میزان تاثیری گذاری این روش بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در درس شیمی پایه ی دهم دبیرستان بود. جامعه آماری این پژوهش شامل، کلیه دانش آموزان دختر محصل در رشته های ریاضی و تجربی پایه ی دهم دبیرستان شهرستان ری در سال تحصیلی 1398-1399 ،بود . برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای استفاده شد دو گروه ریاضی و تجربی در هرکدام از این مدارس بودند، بصورت تصادفی یک مدرسه بعنوان گروه کنترل و مدرسه ی دیگر به عنوان گروه آزمایش در نظر گرفته شد . دو گروه 20 نفره تشکیل شد ، در یک گروه بازی آموزشی طراحی شده(سکه 79)، به آن ها ارائه شد و برای گروه دیگر جلسات پرسش و پاسخ بصورت آنلاین انجام گرفت و در نهایت به علت ریزش آزمودنی 39 نفر در ده جلسه مورد آزمایش قرارگرفتند. در این پژوهش جهت بررسی داده های آماری از آزمون تی همبسته و برای تحلیل کنترل اثر پیش آزمون بر پس آزمون سکه79 از آزمون ANOVA یک متغیره استفاده شده است، و از نرم افزار SPSS جهت تجریه و تحلیل داده های آماری بکارگرفته شد. نتایج اثربخشی بازی (سکه 79) را بیشتر از گروه کنترل نشان داد و اثربخشی این بازی را تایید می کند .

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Design, implementation and evaluation of educational game for the topic of the periodic table in the tenth grade chemistry lesson

نویسندگان [English]

  • shima zabihifar 1
  • alireza karami gazafi 2
  • shima zabihifar 3
1 Faculty of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Tarbiat Dabir Rajaei University, Tehran
2 Faculty of Chemistry, Faculty of Basic Sciences, Tarbiat Dabir Rajaei University, Tehran
3 Master of Educational Psychology, Tarbiat Dabir Shahid Rajaei University, Tehran
چکیده [English]

The purpose of this study was to build a mobile educational game based on learning theories for the topic of the periodic table and the effect of this method on students' academic achievement in the tenth grade of high school chemistry. The statistical population of this study included all female students in the tenth grade of mathematics and experimental high school in Rey city in the academic year 1398-1399. Multi-stage cluster sampling method was used to select the sample. There were two groups of mathematics and experiment in each of these schools, one school was randomly considered as the control group and the other school as the experimental group. Two groups of 20 people were formed, in one group, a designed educational game (coin 79) was presented to them, and for the other group, question and answer sessions were conducted online, and finally, due to the dropout of 39 subjects in ten sessions, were located. In this study, univariate t-test was used to analyze statistical data and univariate ANOVA test was used to analyze the effect of pre-test on coin 79 post-test, and SPSS software was used to analyze statistical data. The results showed the effectiveness of the game (coin 79) more than the control group and confirms the effectiveness of this game

کلیدواژه‌ها [English]

  • Chemistry
  • Educational game
  • Academic achievement
  • Periodic table