مطالعه عامل روانشناختی اضطراب و تاثیر آن در اعتیاد به اینترنت در دانشجویان ترم اول مرکز آموزش عالی شهید رجایی فرخ شهر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجو / دانشگاه فرهنگیان

2 مدرس / دانشگاه فرهنگیان

چکیده

هدف این پژوهش  مطالعه عامل روانشناختی  اضطراب و تاثیر آن در اعتیاد به اینترنت در دانشجویان ترم اول مرکز آموزش عالی شهید رجایی فرخ شهر است.روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل والدین و دانشجویان  می‌باشد.که تعدادشان(60=N) است. با استفاده از جدول مورگان و به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده به انتخاب داده‌ها می‌پردازیم. ابزار جمع‌آوری داده‌ها شامل دو پرسش‌نامه استاندارد شده که بر اساس مقیاس درجه‌بندی لیکرت تدوین‌شده است.            
     پرسش‌نامه اینترنت دارای 20 سؤال و پرسش‌نامه اضطراب دارای 38 سؤال است. ضریب پایایی و روایی به ترتیب 88% ،60% - 71% به‌وسیله آلفای کرونباخ به‌دست‌آمده است. برای تجزیه‌وتحلیل اطلاعات در مباحث آمار توصیفی با استفاده از میانگین و انحراف استاندارد و درصد فراوانی و رسم نمودار به توصیف عینی و واقعی داده‌ها پرداخته می‌شود. در مباحث آمار استنباطی (برون گروهی) با استفاده از رگرسیون چند متغیری تحلیل واریانس در گروه‌های مستقل و آزمون t.test  و با استفاده از نرم‌افزارهای spss  به تحلیل داده‌ها پرداخته می‌شود. نتایج نشان می‌دهد که بین میزان وابستگی به اینترنت و اضطراب در دانشجویان رابطه وجود دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The relationship between Epistemological Beliefs and Student Teachers’ Academic Self-efficacy

نویسندگان [English]

  • Ebrahim Mahmoudi sani 1
  • Majid ghanbari 1
  • Reza Aghili 2
1
2
چکیده [English]

The purpose of this research was to study relationship between epistemological beliefs (belief in certain knowledge, simplicity of knowledge, innate ability, quick learning) and academic self-efficacy as well as identifying the relative contribution of each of them  to prediction of academic self-efficacy among student teachers in yazd University.  during 2014-15. 300 subjects were selected based on one stage cluster method  andMorgan and Krejcie table. Epistemological beliefs’ questionnaire and academic self-efficacy students’ questionnaires were used to collect data. Data were analyzed using pearson’s correlation test and maltiple regression analysis. Results indicated that all four kinds of epistemological belief have a negative significant relationship with academic self-efficacy. Also results revealed that simplicity of knowledge and quick learning were the negative predicting of academic self-efficacy. This means that students who have crude and simplistic beliefs have low self-efficacy. The findings demonstrated that students' enhanced epistemological beliefs could improve their academic self-efficacy

کلیدواژه‌ها [English]

  • epistemological beliefs
  • Academic self-efficacy
  • Students