بررسی تأثیر استفاده از فناوری واقعیت افزوده بر یادگیری و یادداری دانش‌آموزان در درس زبان انگلیسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی

2 گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی

چکیده

هدف از انجام پژوهش حاظر تأثیر استفاده از فناوری واقعیت افزوده در یادگیری و یادداری دانش‌آموزان پایه هفتم در درس زبان انگلیسی می‌باشد. در این پژوهش جامعه آماری؛ کلیه دانش‌آموزان پایه هفتم شهر تهران بودند که در سال تحصیلی 98-1397در دبیرستان‌های دوره‌ی اول آموزش و پرورش شهر تهران مشغول به‌تحصیل بودند. با روش نمونه‌گیری هدفمند انجام شد. روش اجرای این پژوهش شبه‌آزمایشی، از نوع پیش‌آزمون_ پس‌آزمون با گروه کنترل بود. تعداد نمونه در این پژوهش 30 نفر انتخاب گردید که به صورت تصادفی 15 نفر آن‌ها در گروه آزمایش و 15 نفر دیگر در گروه کنترل قرار گرفتند. در این پژوهش از آزمون محقق ساخته زبان انگلیسی استفاده شد. این طرح به این صورت بود که ابتدا پیش‌آزمون یادگیری بر روی اعضای هر دو گروه آزمایش و کنترل اجرا شد. سپس گروه آزمایش در مقابل متغیر مستقل یعنی آموزش از طریق نرم‌افزار واقعیت افزوده و گروه کنترل تحت آموزش سنتی قرار گرفتند. در انتها این دو گروه در مقابل پس‌آزمون یادگیری قرار گرفتند. بعد از گذشت دو هفته از آموزش نیز ‌آزمون یادداری اجرا شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش‌های آماری در دو سطح توصیفی (شاخص‌های مرکزی و پراکندگی) و استنباطی (تحلیل کواریانس) استفاده شده است. طبق یافته‌های پژوهشی بین میانگین یادگیری، یادداری در گروه‌های شاهد و آزمایش اختلاف معنی‌داری وجود دارد. بنابراین می‌توان بیان کرد که استفاده از فناوری واقعیت افزوده در یادگیری، یادداری دانش‌آموزان پایه هفتم در درس زبان انگلیسی تأثیرگذار است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the effect of using augmented reality technology on students' learning and retention in English language course

نویسندگان [English]

  • mahsa akmali 1
  • Esmaeil Zarei Zavareki 2
  • Saeed Pourrostaei Ardakani 2
1 Department of Educational Technology, Allameh Tabatabai University
2 Department of Educational Technology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabae University
چکیده [English]

The purpose of this study is to investigate the effect of using augmented reality technology on learning and retention of seventh grade students in English language course. Statistical Society; All seventh grade students were from one of the high schools in Tehran in the academic year of 1397-98. Statistical sample was selected using available sampling method. This experimental study was a pre-test-post-test with a control group. The number of samples in this study was 30 people, 15 of whom were randomly assigned to the experimental group and the other 15 to the control group. To collect information about this research, a researcher-made questionnaire based on Heidari (2017) research was used, which included 20 questions. The validity of the questionnaire was confirmed by 12 professors and experts in the Department of Educational Sciences and the reliability coefficient of the learning and retention questionnaire was obtained using Cronbach's alpha test of 0.94 and 0.91, respectively. After collecting data using descriptive statistics (frequency, mean and standard deviation) and inferential statistics (analysis of covariance), the results were analyzed and showed that the use of augmented reality technology in learning and retention of seventh grade students in English is effective.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Augmented Reality
  • Learning
  • Memorization
  • Students
  • English