اثربخشی قصه‌گویی بر میزان هوش اخلاقی و گنجینه لغات دانش‌آموزان پایه دوم دبستان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان گلستان

2 دانشجوی کارشناسی ارششدبرنامه ریزی درسی دانشگاه پیام نور دامغان

3 دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه پیام نور دامغان

چکیده

قصه و قصه‌گویی به قدمت تاریخ بشر ریشه دارد به گونه‌ای که بشر زندگی خود را در چهارچوب قصه‌ها به تصویر کشیده است و قصه‌ها نیز زندگی بشر را شکل داده، دگرگون ساخته و متحول نموده اند. پژوهش حاضر از نوع پیش-آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود که با هدف بررسی تأثیر قصه‌گویی بر میزان هوش اخلاقی و گنجینه لغات دانش‌آموزان پایه دوم دبستان انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دختر پایه دوم دبستان ناحیه 2 شهر شیراز در سال تحصیلی 1399- 1400 بود. نمونه آماری متشکل از 52 نفر از این دانش‌آموزان بود که با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب شدند. جهت اندازه‌گیری هوش اخلاقی از پرسشنامه هوش اخلاقی علی‌اکبری دهکردی، گلپایگانی و محتشمی (1394) و برای سنجش گنجینه لغات از مقیاس تجدیدنظر شده هوشی وکسلر کودکان استفاده شد. نتیجه آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که قصه‌گویی هوش اخلاقی و گنجینه لغات دانش‌آموزان را ارتقاء می‌بخشد (P≤0/01). بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که هوش اخلاقی و کلامی کودکان قابل پرورش است و می-توان با استفاده از روش‌های مناسب در جهت ارتقاء آن کوشید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of storytelling on the level of moral intelligence and vocabulary of second grade students

نویسندگان [English]

  • Hossein torbatinezgad 1
  • Safyeh ghasempoor 2
  • samira tahooneban gol khatmi 3
1 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Golestan Farhangian University
2 Master student of curriculum planning, Payame Noor University of Damghan
3 Master student of curriculum planning, Payame Noor University of Damghan
چکیده [English]

Story and Storytelling is as old as human history in such a way that human beings have portrayed their lives within the framework of stories, and stories have shaped, transformed and changed human life. The present study was a pre-test-post-test with the control group that aimed to investigate the effect of storytelling on moral intelligence and vocabulary treasure of second grade elementary school students. The statistical population included all female students in the second grade of primary school in District 2 of Shiraz in the academic year 1399-1400. The statistical sample consisted of 52 students who were selected by random cluster sampling. The moral intelligence questionnaire of Ali Akbari Dehkordi, Golpayegani and Mohtashami (2015) was used to measure moral intelligence and the revised Wechsler children's intelligence scale was used to measure vocabulary. The results of multivariate analysis of covariance showed that storytelling promotes students' moral intelligence and vocabulary (P≤0.01). Therefore, it can be concluded that children's moral and verbal intelligence can be developed and can be tried to improve it by using appropriate methods.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Storytelling
  • Moral Intelligence and Vocabulary