بررسی ارتباط عملکرد خانواده با مسئولیت پذیری اجتماعی در دانشجویان دختر دانشگاه قم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 اداره آموزش و پرورش ناحیه سه قم

2 دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

پژوهش حاضر، با هدف بررسی پیش بینی مسئولیت پذیری اجتماعی بر اساس عملکرد خانواده در دانشجویان دختردانشگاه قم انجام گرفته است. این پژوهش از نظر اهداف، کاربردی و به لحاظ شیوه گردآوری اطلاعات، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل 4687 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه قم بود که 354 نفر از آنها به روش نمونه گیری تصادفی- طبقه ای از طریق جدول مورگان انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استاندارد مسئولیت پذیری اجتماعی اسکایت، اسمیت و بکرز (2004) و عملکرد خانواده اپشتاین، بالدوین و بیشاب (1950) استفاده شد که پایایی آنها براساس آلفای کرونباخ به ترتیب 0/734و 0/914 بدست آمد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه ها در پژوهش های مختلف تأیید شده است. برای تحلیل داده ها علاوه بر آمار توصیفی، از آزمون های استنباطی کولموگروف- اسمیرنوف، همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. یافته ها نشان داد7/7 درصد از واریانس مسئولیت پذیری اجتماعی از طریق عملکرد خانواده قابل تبیین است. همچنین بر اساس بررسی ها عملکرد خانواده پیش بینی کننده مسئولیت پذیری اجتماعی در دانشجویان دختر دانشگاه قم است. بدین ترتیب به نظر می رسد جهت دستیابی به مزایای مسئولیت پذیری در سطح جامعه، توجه به عملکرد خانواده دانشجویان که از عوامل موثر بر توسعه ملی هستند، ضروری می باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the relationship between family performance and social responsibility in female students of Qom University

نویسندگان [English]

  • hakimeh sadat hosseini mehrabadi 1
  • Malihe Asghari 2
1 Education Department of Seh Qom District
2
چکیده [English]

The present study aimed to investigate the prediction of social responsibility based on family performance in female students of Qom University. This research is applied in terms of objectives and descriptive in terms of data collection method. The statistical population included 4687 female students of Qom University, 354 of whom were selected by stratified random sampling through Morgan table. Data were collected using the standard Skate, Smith and Bakers (2004) Social Responsibility Questionnaire and the Epstein, Baldwin and Bishab (1950) family performance questionnaires, whose reliability was 0.734 and 0.914 based on Cronbach's alpha, respectively. The face and content validity of the questionnaires have been confirmed in various studies. In addition to descriptive statistics, Kolmogorov-Smirnov inferential tests, Pearson correlation and regression tests were used to analyze the data. Findings showed that 7.7% of the variance of social responsibility can be explained by family performance. Also, according to studies, family performance predicts social responsibility in female students of Qom University. Thus, in order to achieve the benefits of responsibility at the community level, it seems necessary to pay attention to the performance of students' families, which are effective factors in national development.
Keywords

کلیدواژه‌ها [English]

  • social responsibility
  • family performance
  • female students of Qom University