ارزیابی تاثیر بازی های رایانه ای ملی بر رشد هوش فرهنگی و حس نوع دوستی دانش آموزان (مورد مطالعه: دانش آموزان دختر متوسطه اول شهرستان اسفراین)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 آموزگار ابتدایی شهرستان جاجرم

2 دکتری تخصصی جامعه شناسی مدرس گروه علوم اجتماعی پردیس شهید هاشمی نژادو سرپرست پردیس شهید هاشمی نژاد مشهد

چکیده

هدف از این پژوهش بررسی تأثیر بازی‌های رایانه‌ای ملی بر ارتقای هوش فرهنگی و حس نوع‌دوستی دانش آموزان بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر دبیرستان متوسطه دوره اول شهرستان اسفراین در سال تحصیلی 1398-99 بود که در یک بازه ی زمانی مشخص بازی رایانه ای انجام دادند، از میان آن‌ها 201نفر به‌عنوان نمونه پژوهش انتخاب گردید، حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان و به شیوه تصادفی طبقه ای بود ،دانش آموزان انتخاب شده کسانی بودند که در طول روز بازی‌های کامپیوتری با لپ تاب، کامپیوتر، موبایل و تبلت انجام می دادند. در این پژوهش از پرسشنامه هوش فرهنگی ارلی و پترسون و پرسشنامه نوع‌دوستی استفاده شد . پایایی آلفای کرونباخ پرسشنامه هوش فرهنگی 83/0و پرسشنامه نوعدوستی 75/0 محاسبه گردید. برای بررسی روایی از نتایج روایی مقالات دیگر و روایی محتوایی استفاده شد . نتایج حاصل از تجزیه‌وتحلیل نتایج نشان داد که بین هوش فرهنگی و حس نوع‌دوستی دانش‌آموزانی که بازی‌های رایانه‌ای انجام می‌دهند رابطه معنی دار وجود دارد (p>0/05). بر اساس ضریب رگرسیون بتا، هوش فرهنگی 27 درصد از حس نوع‌دوستی دانش آموزان را تبیین می‌کند. همچنین نتایج حاصل از مؤلفه‌های هوش فرهنگی نشان داد که ابعاد چهارگانه هوش فراشناختی، هوش شناختی، هوش رفتاری و هوش انگیزشی با حس نوع‌دوستی دانش آموزان رابطه معناداری داشت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the effect of national computer games on improving the components of cultural intelligence with a sense of altruism among female high school students of Esfrain city

نویسندگان [English]

  • Marziyeh Alipour 1
  • Mahnaz Bazmi 2
1 Elementary teacher of Jajarm city
2 PhD in Sociology Lecturer, Department of Social Sciences, Shahid Hasheminejad Campus, Head of Shahid Hasheminejad Campus, Mashhad
چکیده [English]

The purpose of this research was to investigate the effect of national computer games on improving cultural intelligence and sense of altruism of students. The statistical population included all the female students of the first period of secondary high school in Esfrain city in the academic year of 2018-2019 who played computer games in a certain period of time, 201 of them were selected as the research sample, the sample size was calculated using Morgan's table. And it was stratified randomly, the selected students were those who played computer games with laptops, computers, mobile phones and tablets during the day. In this research, Earley and Patterson's cultural intelligence questionnaire and altruism questionnaire were used. Cronbach's alpha reliability of cultural intelligence questionnaire was calculated as 0.83 and altruism questionnaire as 0.75. Validity results of other articles and content validity were used to check the validity. The results of the analysis showed that there is a significant relationship between cultural intelligence and the sense of altruism of students who play computer games (p>0.05). According to the beta regression coefficient, cultural intelligence explains 27% of students' sense of altruism. Also, the results of the components of cultural intelligence showed that the four dimensions of metacognitive intelligence, cognitive intelligence, behavioral intelligence and motivational intelligence had a significant relationship with students' sense of altruism. This significance is between metacognitive intelligence and altruism (r=0.48 and p<0/0 01); between cognitive intelligence and students' sense of altruism (r=0.269 and p<0.01); between motivational intelligence and sense of altruism (r=0.167 and p<0.01); It was between behavioral intelligence and sense of altruism (r=0.164 and p<0.05). Also, the results of the T-Tech sample showed that computer games have a significant effect on promoting cultural intelligence and altruism of students. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • cultural intelligence
  • computer games
  • sense of altruism
  • four dimensions of cultural intelligence