رابطه کانون کنترل و مسئولیت‌پذیری اجتماعی با میانجی‌گری اخلاق حرفه‌ای در بین معلمان ابتدایی شهرری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه تهران

چکیده

پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه کانون کنترل و مسئولیت ‌پذیری اجتماعی با میانجی‌گری اخلاق حرفه‌ای انجام‌شده ‌‌است. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و از نوع مدل‌یابی معادلات ساختاری بوده است. جامعه پژوهش شامل کلیه معلمان ابتدایی ناحیه یک و دو شهرری (1160 نفر) بوده است. حجم نمونه از طریق فرمول کوکران، 218 نفر تعیین شد. روش نمونه‌گیری طبقه‌ای متناسب می‌باشد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌ کانون کنترل با پایایی (84/0=α)، اخلاق حرفه‌ای با پایایی(96/0=α) و مسئولیت‌پذیری اجتماعی(91/0=α) استفاده شد که روایی محتوایی آنها با استفاده از نظرات متخصصان بررسی و تایید گردید. همچنین روایی سازه پرسشنامه‌ها نیز با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی بررسی و تأیید گردید. یافته‌ها نشان داد، از میان مؤلفه‌های اخلاق حرفه‌ای، مولفه عدالت و مولفه مسئولیت‌پذیری قابلیت پیش‌بینی مسئولیت‌پذیری اجتماعی را داشته ‌است. مدل‌یابی معادلات ساختاری نیز حاکی از تأثیر کانون کنترل بر اخلاق حرفه‌ای(50/0=γ) و مسئولیت‌پذیری اجتماعی(14/0=β) بوده است. هم‌چنین اخلاق حرفه‌ای به‌طور مستقیم بر مسئولیت‌پذیری اجتماعی(54/0=β) تأثیرگذار بوده است. نهایتاً، کانون کنترل، با میانجی‌گری اخلاق حرفه‌ای بر مسئولیت‌پذیری اجتماعی(06/0=γ) تأثیرگذار بوده است. نتایج نشان داد، مسئولیت‌پذیری اجتماعی معلمان ریشه در حاکمیت اخلاق حرفه‌ای بر بینش، منش و کنش آنان که خود ناشی از وضعیت کانون کنترل (درونی یا بیرونی) افراد دارد. بنابراین اگر معلمان مسئولیت اعمال خود را بپذیرند و موفقیت‌ها و شکست‌ها را به عوامل درونی نسبت دهند، در مسیر اخلاق حرفه‌ای حرکت کرده و نه تنها ملبس به اخلاق در بعد الهی و فردی خواهند بود، بلکه نسبت به دیگران و محیط پیرامون خود احساس مسئولیت خواهند کرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The relationship between the Locus of control and social responsibility with the mediation of professional ethics among elementary school teachers in Shahr-e-Rey

نویسندگان [English]

  • Zahra Ghamooshi
  • Seyed mohammad Mirkamali
  • Zahra Ehtesham
University of tehran
چکیده [English]

The present study aims to investigate the relationship between the locus of control and social responsibility with the mediation of professional ethics among elementary school teachers in Shahr-e-Rey. The research method was descriptive-correlation and structural equation modeling. The research population included all elementary school teachers of the first and second districts of Shahr-e-Rey (1160 people). The sample size was determined by Cochran's formula, 218 people. The stratified sampling method is proportional. To collect data, the control locus questionnaire with reliability (α = 0.84), professional ethics with reliability (α = 0.96) and social responsibility (α = 0.91) was used, whose content validity was checked using experts' opinions. And it was confirmed. Also, the construct validity of the questionnaires was checked and verified using confirmatory factor analysis. The findings showed that among the components of professional ethics, the component of justice and the component of responsibility had the ability to predict social responsibility. Structural equation modeling has also indicated the effect of locus of control on professional ethics (γ=0.50) and social responsibility (β=0.14). Also, professional ethics have directly influenced social responsibility (β=0.54). Finally, locus of control has been influential on social responsibility (γ=0.06) through the mediation of professional ethics. The results showed that the social responsibility of teachers is rooted in the rule of professional ethics on their vision, behavior and action, which itself is caused by the situation of the locus of control (internal or external) of people. Therefore, if teachers accept responsibility for their actions and attribute successes and failures to internal factors, they will move in the direction of professional ethics and will not only be clothed with ethics in the divine and personal dimension, but also towards others and They will feel responsible for their surroundings.

کلیدواژه‌ها [English]

  • professional ethics
  • education
  • locus of control
  • social responsibility
  • teachers