تأثیر تکرار فعالیت‏ های گفتاری زبان انگلیسی با استفاده از تکنیک 4/3/2 بر روانی و صحت گفتار دانش‏ آموزان تیزهوش خراسان ‏جنوبی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران و دبیر آموزش و پرورش

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر تکرار فعالیت‏ های گفتاری زبان انگلیسی با استفاده از تکنیک 4/3/2 بر روانی و صحت گفتار دانش ‏آموزان تیزهوش بود. دانش ‏آموزان دختر مشغول به تحصیل در پایه هشتم مدارس تیزهوشان استان خراسان‏ جنوبی در سال تحصیلی 1401-1400 جامعه آماری این پژوهش را تشکیل دادند. از این میان تعداد 22 دانش ‏آموز دختر با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. دانش آموزان در کلاس زبان انگلیسی خود طی 12 جلسه در معرض تکرار فعالیت های گفتاری منطبق با کتاب درسی به صورت زمان‏ دار با استفاده از تکنیک 4/3/2 قرار گرفتند. مقیاس سنجش روانی گفتار تعداد واژه بیان شده در هر دقیقه و تعداد مکث اتفاق افتاده در هر 100 کلمه بود و برای سنجش صحت کلام از شمارش تعداد خطاهای واژگانی و دستوری اتفاق افتاده در هر 100 کلمه استفاده شد. نتایج نشان داد که تکرار فعالیت‏ های گفتاری با استفاده از تکنیک 4/3/2 بر روانی گفتار دانش آموزان تأثیر مثبت و معنی‏ داری داشته است، این در حالی است که صحت گفتار آنان از این مداخله تأثیر نپذیرفته است و تغییر معنی‏ داری در آن روی نداده است. نتایج پژوهش حاضر می‏تواند راه‏ گشای طراحان دوره‏ ها و محتوای آموزشی، معلمان و مدرسان زبان انگلیسی در راستای انتخاب و استفاده هوشمندانه از تکنیک 4/3/2 برای پرورش هر چه بیش‏تر روانی کلام زبان‏ آموزان باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effect of repeating English-speaking activities using the 2/3/4 technique on the fluency and accuracy of speech of talented students in South Khorasan

نویسنده [English]

  • Farnaz Imanpoor
MA in ELT, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran
چکیده [English]

 The purpose of this study was to investigate the effect of repeating English-speaking activities using the 2/3/4 technique on the fluency and correctness of speech of talented students. Female students studying in the eighth grade of talented schools in South Khorasan Province in the academic year of 1400-1401 formed the statistical population of this research. Among these, 22 female students were selected using available sampling method. During 12 sessions, the students in their English class were exposed to repeating speaking activities according to the textbook in a timed manner using the 2/3/4 technique. The scale of speech fluency was the number of words spoken per minute and the number of pauses per 100 words, and the number of lexical and grammatical errors per 100 words was used to measure speech accuracy. The results showed that the repetition of speaking activities using the 2.3.4 technique had a positive and significant effect on the fluency of students' speech (p<0.01), while the correctness of their speech improved from this intervention. It has not been affected and there has been no significant change in it. The results of the present research can open the way for designers of courses and educational content, teachers and instructors of English language in order to choose and use the 2/3/4 technique intelligently to develop the language fluency of language learners as much as possible..

کلیدواژه‌ها [English]

  • repetition
  • speaking activities
  • 2/3/4 technique
  • fluency of speech
  • accuracy of speech