بررسی رابطه بین خلاقیت و اعتماد به نفس با پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی دانش آموزان مقطع متوسطه اول

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه حکیم سبزواری

2 دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار

چکیده

در دنیای کنونی هدف تعلیم و تربیت از خواندن و نوشتن به اهداف مهمتری چون تفکر خلاق، حل مسئله، یادگیری مادام العمر، سواد اطلاعاتی و آشنایی با فناوری اطلاعات وارتباطات سوق  یافته است. هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین خلاقیت و اعتماد به نفس با پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی دانش آموزان مقطع متوسطه اول بود. این تحقیق به صورت توصیفی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهرستان سبزوار (10807 نفر) بود که از این تعداد 5564 نفرمقطع متوسطه اول پسرانه و 5243 نفرمقطع متوسطه اول دخترانه بودند. برای تحقیق حاضر از روش نمونه گیری طبقه ای استفاده شد. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 371 نفر تعیین شد. ابزار پژوهش پرسشنامه خلاقیت تورنس(1996)و پرسشنامه اعتماد به نفس روزنبرگ(1965) بود.  داده ها با استفاده ازروش همبستگی پیرسون ورگرسیون از طریق نرم افزار spss18آزمون و تحلیل شد. نتایج نشان داد که خلاقیت و اعتماد به نفس با پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهر سبزوار رابطه مثبت و معناداری دارد. همچنین خلاقیت و اعتماد به نفس قابلیت پیش­بینی پیشرفت تحصیلی را دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the relationship between creativity and self-confidence with academic progress in the mathematics course of the first high school students

نویسندگان [English]

  • amineh mohebiamin 1
  • zahra sham abadi 2
1 hakim sabzevari university
2 azad sabzevar university
چکیده [English]

In today's world, the goal of education has shifted from reading and writing to more important goals such as creative thinking, problem solving, lifelong learning, information literacy, and familiarity with information and communication technology. The main purpose of this research was to investigate the relationship between creativity and self-confidence with academic progress in the mathematics course of first secondary school students. This research was done descriptively. The statistical population included all the first secondary students of Sabzevar city (10,807 people), of which 5,564 were boys and 5,243 were girls. Stratified sampling method was used for this research. The sample size was determined based on Morgan's table of 371 people. The research tools were Torrance's creativity questionnaire (1996) and Rosenberg's self-confidence questionnaire (1965). The data was tested and analyzed using the Pearson correlation and regression method through the SPSS 18 software. The results showed that creativity and self-confidence have a positive and significant relationship with academic progress in the mathematics course of first secondary school students in Sabzevar city. Also, creativity and self-confidence can predict academic progress.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Creativity
  • self-confidence
  • academic progress
  • math lessons