واکاوی گرایش به رفتارهای پرخطر در دانش آموزان مقطع متوسطه دوم: سنجش تفاوت های جنسیتی بر اساس فاکتورهای فردی، خانوادگی و همسالان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه شهید بهشتی. آموزش و پرورش شهر تهران، مدرس دانشگاه

2 دانشگاه شهید بهشتی، مدرس دانشگاه

چکیده

مقدمه: پژوهش حاضر با هدف سنجش تاثیر تفاوت های جنسیتی بر اساس عوامل فردی، خانوادگی و همسالان در نگرش و گرایش به رفتارهای پرخطر در دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر تهران انجام شد. روش: روش پژوهش حاضر از نـــوع همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق کلیة دانش آموزان مشغول به تحصیل در مقطع متوسطة دوم مدارس غیر دولتی شهر تهران  در سـال تحصیلی1400-1399 می باشد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 249 نفر ،(153 پسر و 96 دختر) از طریق نمونـه گیـری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. آزمودنی ها به 3 پرسشنامه؛ فاکتور­های روانی­اجتماعی خطر­ساز و محافظ رفتار مشکل­ساز جسور، توربین و کاستا (2003)، پرسشنامه سیستم های مغزی رفتاریکارور و وایت (1994) و رفتارهای پرخطر زاده محمدی به روش خود ارزیابی پاسخ دادند. داده هـا از طریـق آمار توصیفی، همبستگی و مدل رگرسیون سلسله مراتبی و آزمون تحلیل واریانس  از طریق نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیـل شـدند. یافته ها: یافته ها نشان داد که صفات شخصیتی 59­ درصد از تغییرات نمره کل رفتار پرخطر را در دانش آموزان تبیین می­کند (01/0p<، 74/36= (224و 9)­F) و بین گروه دختران و پسران در خرده مقیاس­های سیگار، رانندگی خطرناک، خشم، سومصرف مواد ، الکل، رفتار جنسی و دوستی با جنس  مخالف تفاوت معنی­داری به لحاظ آماری وجود دارد. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که ویژگی های شخصیتی، انسجام خانواده  و گروه همسالان بـه عنـوان یک منبع مؤثر درونی و بیرونی در برابر گرایش و نگرش  نوجوانان به سمت رفتارهای پرخطر به صـورت سـپر محافظتی عمل می کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analyzing the tendency towards high-risk behaviors in secondary school students: measuring gender differences based on individual, family and peer factors

نویسندگان [English]

  • hossein abedi parija 1
  • elahe sadeghi 2
1 Faculty of Psychology and Educational Sciences, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran Department of Education and Training of Tehran
2 1. کارشناس ارشد مشاوره، دانشگاه شهید بهشتی، مدرس دانشگاه
چکیده [English]

Introduction: current study was conducted with the aim of measuring the impact of gender differences based on individual, family and peer factors in  attitude and tendency towards risky behaviors in the second high school students of Tehran.
Method: The present research method was correlational. The statistical population of this research is the total number of students studying in the second secondary level of non-government schools in Tehran in the academic year of 2021-2020. Using Cochran's formula, 249 people (153 boys and 96 girls) were selected through multi-stage cluster sampling. The subjects responded to 3 questionnaires: psychosocial risk factors and protector of problematic behavior, Juris, Turbin and Costa (2003), Carver & White Behavioral Brain System Questionnaire (1994) and high risk behaviors of Mohammadi by self-assessment method. Data were analyzed through descriptive statistics, correlation and hierarchical regression model and analysis of variance test through SPSS software. Findings: The findings showed that personality traits explain 59% of the changes in the total score of risky behavior in students (p<0.01, F=36.74 (224 and 9)) and between the group of girls and boys in the subscale. There is a statistically significant difference in smoking, dangerous driving, anger, drug use, alcohol, sexual behavior and friendship with the opposite sex. Conclusion: The results showed that personality traits, family cohesion and peer group act as an effective internal and external source against teenagers' tendency and attitude towards risky behaviors as a protective shield

کلیدواژه‌ها [English]

  • high-risk behavior
  • Adolescents
  • Individual factors
  • Family factors
  • Peers