مدلیابی تاثیر فرهنگ اخلاقی و جو سازمانی بر کیفیت زندگی کاری معلمان با نقش میانجی اعتماد سازمانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

2 دانشگاه محقق اردبیلی

3 آموزش و پرورش

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر فرهنگ اخلاقی و جو سازمانی بر کیفیت زندگی کاری معلمان با نقش میانجی اعتماد سازمانی بود. تحقیق حاضر از نظر ماهیت محتوایی توصیفی- همبستگی (مدل معادلات ساختاری) و از منظر هدف کاربردی بود. شرکت کنندگان در پژوهش حاضر یا به عبارتی جامعه آماری تحقیق، معلمان شاغل به تدریس در دوره‌ی ابتدایی سال تحصیلی 1401-1400  شهرستان نمین به تعداد 721 نفر بودند. روش نمونه‌گیری به کار گرفته شده، نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای بوده و با توجه به ناهمگون بودن جامعه آماری از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای نیز استفاده گردید، که از میان جامعه‌ی آماری پیش گفته، بر اساس جدول مورگان نمونه‌ای به حجم 279 نفر (200 نفر زن و 79 نفر مرد) انتخاب شدند. اطلاعات لازم برای پاسخ به سوال پژوهشی از طریق پرسشنامه‌های کتبی جمع آوری شد و داده‌های گردآوری شده با استفاده از نرم افزارهای spss و lesril مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که فرهنگ اخلاقی و جو سازمانی به ترتیب با مقدار بار عاملی 39/. و 42/0 بر کیفیت زندگی کاری معلمان تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین اعتماد سازمانی با مقدار بار عاملی 78/0 و مقدار تی (85/3) بر کیفیت زندگی کاری معلمان تاثیر گذار بوده است. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که در سازمان‌هایی که در آنها فرهنگ اخلاقی و جو سازمانی مطلوب همراه با اعتماد سازمانی باشد، کیفیت زندگی کاری کارکنان نیز بهبود خواهد یافت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Modeling the effect of ethical culture and organizational atmosphere on the quality of teachers’ work life with the mediating role of organizational trust

نویسندگان [English]

  • Fardin foroghi 1
  • solmaz Abdi 2
  • somaya hasanzada 3
1 Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran
2 Mohaghegh Ardabili University
3 Education
چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the effect of ethical culture and organizational atmosphere on the quality of teachers’work life with the mediating role of organizational trust. mediating role of organizational trust. The current research was descriptive-correlational (structural equation model) in terms of content and applied in terms of purpose.. The participants in the current research, or in other words, the statistical population of the research, were 721 teachers working in the elementary school year of 1400-1401 in Nemin city. The sampling method used is multi-stage cluster sampling, and due to the heterogeneity of the statistical population, a stratified sampling method was also used, from among the aforementioned statistical population, based on Morgan's table, a sample of 279 people (200 women and 79 men) were selected. According to Morgan's table, a sample of 279 people (200 women and 79 male person) were selected. The sampling method used is multi-stage cluster sampling and due to the heterogeneity of the statistical population, a stratified sampling method was also used. According to Morgan's table, a sample of 279 people (200 women and 79 male person) were selected. The necessary information to answer the research question was collected through written questionnaires and the collected data was analyzed using spss and lesril software. The obtained results indicate that ethical culture and organizational climate respectively with a factor load of 39/. and 0.42 has a positive and significant effect on the quality of teachers' work life. Also, organizational trust with factor loading value of 0.78 and t value (3.85) has been effective on teachers' quality of work life. The obtained results indicate that the quality of the working life of the employees will also improve in the organizations where the moral culture and organizational atmosphere are favorable along with organizational trust.

کلیدواژه‌ها [English]

  • ethical culture
  • organizational atmosphere
  • quality of teachers' work life
  • organizational trust