شناسایی و اولویت بندی نیازهای پرورشی دانش‌آموزان دوره متوسطه (شهرمشهد)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان و مدیر کل امور اجتماعی استانداری

2 مدرس دانشگاه فرهنگیان و معاون آموزشی پژوهشی فرهنگی

3 کارشناس علوم اجتماعی

-

چکیده

پژوهش حاضر با عنوان  شناسایی واولویت بندی نیازهای پرورشی دانش‌آموزان دوره متوسطه با هدف سنجش نیازهای پرورشی انجام شده است. روش پژوهش پیمایشی و از نظر زمانی مقطعی است. ابزار گرداوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختارمند با دانش‌آموزان، نخبگان و مربیان باتجربه در حوزه پرورشی و پرسشنامه ی محقق ساخته به منظور بررسی وضعیت موجود در زمینه فعالیتهای پرورشی در جهت ترسیم وضعیت است. روایی پژوهش صوری و با داوری متخصصان ومسئولان ذی ربط با امور دانش‌آموزان صورت گرفته است. نتایج تحقیق در دو بخش بررسی وضعیت موجود و ترسیم وضعیت مطلوب ارائه شده است. در وضعیت موجود فعالیت های 24 گانه پرورشی مدنظر قرار گرفت. که بر اساس آن فعالیت های فرهنگی وهنری با میانگین  4.10 دارای بیشترین اهمیت می باشد. پس از آن فعالیت های مذهبی با 4.07 و فعالیت های داوطلبانه با 3.81 قرار دارند. مهمترین نیاز مذهبی اذان و اقامه نماز، مهمترین نیاز فرهنگی کتابخوانی و مهمترین نیاز فعالیت آزاد مسابقات درون مدرسه ای بوده است. نیازهای دیگری همچون پاسخگویی به سؤالات اعتقادی و ریشه ای در خصوص دین همچنین سؤالات شرعی، تعمیق تربیت و آداب اسلامی، برگزاری جشنواره های محلی و بومی و آموزش های شهروندی  و ملی گرایی از اولویت های متخصصین برای دانش آموزان بوده است.  متخصصین مشکلاتی را از جمله متنوع نبودن فعالیتهای پرورشی و کمبود مربی توانمند و علاقه مند را اصلی ترین مشکلات درس پرورشی مطرح کردند. از نظر آنها بازده نامطلوب درس پرورشی به دلیل عدم هماهنگی با نیازهایدانش‌آموزان ، ساعت کم این فعالیت ها ، عدم تنوع در این درس می باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying and Prioritizing the Educational Needs of High School Students in Mashhad

نویسندگان [English]

  • seyed kamal hosseini 1
  • Mahnaz Bazmi 3
1
2 مدرس دانشگاه فرهنگیان و معاون آموزشی پژوهشی فرهنگی
3
چکیده [English]

This study was conducted to assess the educational needs of high school students in Mashhad.
The research methodology was a cross-sectional survey. The data collection tools consisted of semi-structured interviews with students, intellectuals and educators with cultural experience as well as a self-made questionnaire to assess the status quo of the educational activities. For the status quo, twenty-four educational activities were examined based on which art and cultural activities were the most significant with an average of 4.10. Next, there were religious activities with an average of 4.07 and last, voluntary activities had the lowest average of 3.81. Students’ most important religious needs included Azan and prayers, the most important cultural needs consisted of  reading books and the major free activities involved internal school competitions. The educational experts’ priorities over students’ need were answering students’ ideological questions and strengthening their Islamic education, holding local festivals, citizenship education and nationalism. The major challenges, according to the educational experts, were their lack of variety in educational activities and lack of well-trained and enthusiastic teachers. In their opinion, the inefficiency of life skill courses is due to its inconsistency with students’ needs, few hours for these activities and its lack of variety.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Need Assessment
  • Education and Traning
  • Priorize
  • The Students