شناسایی و طراحی الگوی موانع خسارت پذیری دبیران در نظام آموزش‌وپرورش ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

آموزگار آموزش و پرورش

چکیده

هدف: صاحب‌نظران مفهومی با عنوان خسارت پذیری را مطرح می‌نمایند که هدف آن برد یا باخت نیست بلکه داشتن شجاعت و تلاش کردن در زمانی است که نمی‌توانید نتیجه را کنترل کنید. به همین منظور، پژوهش حاضر در راستای شناسایی موانع خسارت پذیری دبیران و ارائه الگویی از آن برای تحقق و ترویج فرهنگ خسارت پذیری هدف‌گذاری شده است. مواد و روش‏ها: این پژوهش بر اساس روش تحقیق کیفی و با رویکرد پدیدارشناسی می‌باشد. جامعه پژوهش این پژوهش دبیرانی بودند که حداقل سابقه 20 سال کار در فضای مدرسه را داشتند. در مجموع با 16 نفر از دبیران مصاحبه صورت گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختاریافته بود و روش تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، روش تحلیل مضمون و تکنیک کدگذاری کینگ و هاروکس بود. در پایان با روش مدیریت تعاملی و نرم‌افزار الگوسازی ساختاری تفسیری به ارائه الگویی از داده‌ها پرداخته شد.
بحث و نتیجه‏گیری: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که موانع خسارت پذیری دبیران در نظام آموزش و پرورش شامل عدم آموزش خود معلم؛ تفکر برتری از لحاظ تجربه؛ فرهنگ بی‌عیب و نقص بودن معلم؛ دغدغه مسائل اقتصادی و اجتماعی؛ ترس از مورد انتقاد قرار گرفتن؛ ترس از دست دادن اعتبار؛ عدم پذیرش اشتباه ناشی از عدم مسئولیت و اهمیت نتیجه کار؛ ترس از ترک عادت و تغییر؛ حس رقابت معلم‌ها؛ فقدان آموزش پذیرش خطا؛ کم‌طاقتی دبیر؛ نداشتن پروتکل مواجه با خطا؛ وجود فاصله و عدم صمیمیت بین دانش‌آموز؛ عدم انگیزه به دلیل نبود شایسته‌سالاری و احساس عدم مسئولیت نسبت به افراد می‌باشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying and modelling barriers of teachers' vulnerability in the Iranian education system

نویسنده [English]

  • Zahra dadashy
Education teacher
چکیده [English]

Objective: Conceptual discussions on vulnerability highlight the importance of courage and effort in situations where outcomes cannot be controlled, rather than focusing on winning or losing. Accordingly, this research aims to identify the barriers to teacher vulnerability and present a model to promote and cultivate a culture of vulnerability.
Methods: This qualitative research adopts a phenomenological approach. The research population comprises teachers with a minimum of 20 years of experience in the school setting. Semi-structured interviews were conducted with 16 teachers, and the data were analyzed using thematic analysis and the coding technique by King and Horrocks. Finally, an interactive management approach and structural interpretive modeling software were used to develop a model based on the data.
Discussion and Conclusion: The research findings reveal that the barriers to teacher vulnerability in the education system include lack of self-teaching, superiority thinking based on experience, a culture of teacher perfectionism, concerns about economic and social issues, fear of criticism, fear of losing credibility, resistance to accepting mistakes due to a lack of accountability and the importance of outcomes, fear of breaking habits and change, sense of competition among teachers, lack of error acceptance training, teacher fatigue, lack of error-confronting protocols, lack of closeness and intimacy with students, lack of motivation due to lack of recognition, and a sense of irresponsibility towards others.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Vulnerability
  • Schools
  • Teachers
  • Education System