کاربرد تئوری انتخاب ویلیام گلسر در سرعت بخشیدن به شکل‌گیری هویت معلمان زبان انگلیسی ایرانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه زبان های خارجی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

2 مطالعات ترجمه، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

چکیده

هدف این مطالعه موردی بررسی چگونگی سرعت بخشیدن تفکر بازخوردی گروهی قدردانی‌شده در شکل‌گیری هویت حرفه‌ای معلمان زبان انگلیسی در طول پنج هفته دوره‌های آفلاین آموزش حرفه‌ای معلمان در ایران است. سه معلم زبان انگلیسی که در این دوره‌ها شرکت کرده بودند و در طول فعالیت‌های تفکر بازخوردی در یک گروه حضور داشتند، در این تحقیق مشارکت کردند. داده‌ها در قالب روایت‌ها از طریق بحث‌های گروهی متمرکز با شرکت‌کنندگان به‌دست آمد. از روش تجزیه‌وتحلیل موضوعی برای دستیابی به موضوعات پیداشده درمورد تأثیر تفکر بازخوردی در سرعت بخشیدن به شکل‌گیری هویت حرفه‌ای معلمان استفاده شد. یافته‌های تحقیق نشان دادند که تفکر بازخوردی گروهی قدردانی‌شده از طریق به یادآوری تجربیات حرفه‌ای، مشارکت برابر، ارتباط متقابل و مثبت‌گرا بودن، به شکل‌گیری هویت حرفه‌ای معلمان سرعت می‌بخشد. تفکر بازخوردی گروهی، شخصی، قدردانی‌شده و داده‌محور باعث پرورش فردیت مثبت می‌شود. ضروری است که تفکرات بازخوردی مرتبط با هویت در دوره‌های حرفه‌ای معلمان گنجانده شود تا به معلمان در پرورش و پاک‌سازی شغل حرفه‌ای آن‌ها کمک شود. 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The application of William Glasser's Choice Theory in accelerating the formation of professional identity among Iranian English teachers

نویسندگان [English]

  • Mohamad Reza Farangi 1
  • Abolfazl Sanjarani 2
1 Department of foreign languages, Shiraz University, Shiraz, Iran
2 Translation studies, Allameh Tabatabayii University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The aim of this case study was to examine how the accelerated feedback group thinking contributes to the formation of professional identity among English teachers during a five-week offline professional development course for teachers in Iran. Three English teachers who participated in these courses and engaged in group feedback activities were involved in this research. Data was obtained in the form of narratives through focused group discussions with the participants. The thematic analysis method was used to uncover the themes regarding the impact of feedback thinking on accelerating the formation of professional identity for teachers. The findings of the research showed that group feedback thinking, through recalling professional experiences, equal participation, mutual communication, and positivity, accelerates the formation of professional identity among teachers. Group feedback thinking, when personal, acknowledged, and data-driven, promotes individual growth. It is essential to incorporate feedback thinking related to identity in teacher professional development courses to assist teachers in the nurturing and cleansing of their professional journey. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Feedback thinking
  • phenomenological research
  • teachers' identity
  • teacher professional development courses