رابطه ساده و چندگانه بین راهبردهای یادگیری، خودکارآمدی با مدیریت زمان و مکان مطالعه دانش-آموزان متوسطه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه

چکیده

هدف این پژوهش بررسی رابطه بین راهبردهای یادگیری و خودکارآمدی با مدیریت زمان و مکان دانش آموزان متوسطه بود. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل 2950 نفر از دانش آموزان متوسطه آمل بود. از بین جامعه آماری بر اساس فرمول کوکران تعداد 333  نفر از دانش آموزان به روش نمونه­گیری  خوشه ای چندمرحله­ای به صورت تصادفی انتخاب گردید. ابزار پژوهش، بخشی از پرسشنامه­ی راهبردهای انگیزش برای یادگیری پینتریچ و همکاران شامل خودکارامدی، راهبردهای یادگیری و مدیریت زمان بود.داده­ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه به روش همزمان با استفاده از نرم‌افزار SPSS21 تحلیل شد. بین راهبردهای یادگیری، خودکارآمدی با مدیریت زمان و مکان مطالعه دانش آموزان رابطه وجود دارد. تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که سازماندهی، بسط معنایی، خودتنظیمی و خودکارامدی مدیریت زمان و مکان مطالعه دانش آموزان  را پیش‌بینی می‌کنند (به ترتیب با 17/0، 39/0 ، 224/0 ، 178/0- = Beta  و(01/0p<). اما سهم  بقیه متغیرها در پیش‌بینی مدیریت زمان و مکان مطالعه دانش‌آموزان معنی دار نبود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Simple and multiple Relation between learning strategies, Self- efficacy with time and study environment management high schools students

چکیده [English]

The aim of this study was to investigate relationship between between learning strategies and Self- efficacy with time and study environment management in high school students.The research Method was descriptive correlational.The population was 2,950 high school students in Amol. According to the Cochrane formula 333 high school students were selected by multistep random sampling method. The research instruments were the part of pintrich and et al questionnaire Self- efficacy, learning strategies and time and study environment management. Data were analyzed by using Pearson correlation and multiple regression by using simultaneous SPSS21. There is relationship between learning strategies and Self- efficacy with time and study environment management. Regression analysis showed that organization, Self- efficacy, self- regulation and elaboration predict students' time and study environment management (Beta= -0/178, 0/224, 0/39, 0/17 & p<0/01) . but share of other variables were not significant in predicting time and study environment management.

کلیدواژه‌ها [English]

  • learning strategies
  • time and study environment management
  • Self- efficacy
  • Students