بررسی دیدگاه معلمان در خصوص وضعیت صلاحیت های حرفه ای معلمان ابتدایی شهر تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی دانشگاه تهران

2 دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران

چکیده

این مطالعه به دنبال بررسی دیدگاه های دبیران در خصوص صلاحیت های حرفه ای معلمان ابتدایی در شهر تهران می باشد. شیوه اعمال شده، تحقیق توصیفی است. جمعیت آماری شامل معلمان زن همه مدارس ابتدایی دخترانه در شهر تهران در سال تحصیلی 2016-2015 می باشد، شیوه نمونه گیری تصادفی برای تعیین اندازه نمونه استفاده شده است. نمونه آماری شامل 226 نفر بوده است. برای جمع آوری داده های مورد نیاز، پرسشنامه هایی استفاده شده است . ابزار جمع آوری داده در این مطالعه پرسشنامه بوده است که شامل 35 گویه با مقیاس نوع لیکرت در 8 مولفه اصلی صلاحیت ارتباطی، شخصیتی، اخلاق حرفه ای، تدریس، رفتارهای اجتماعی، مدیریت کلاس وفناوری اطلاعات بوده است. روایی پرسشنامه توسط استادان راهنما ومشاور صورت گرفته است و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ ارزیابی و 95/0 بوده است. آمارهای توصیفی ( فراوانی، میانگین وانحراف معیار)، و آمارهای استنباطی ( آزمون t و آزمون فریدمن) به وسیله نرم افزار SPSS محاسبه شده است. نتایج نشان داده است که صلاحیت حرفه ای معلمان در شرایط خوبی بالاتر از حد متوسط می باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Study on Teachers’ Attitudes towards Primary School Teachers’ Competencies in Tehran

نویسندگان [English]

  • zeinab moghaddasi 1
  • mohammad javadipour 2
  • marzieh dehghani 2
1 University Of Tehran
2 University Of Tehran
چکیده [English]

This study aimed to examine teachers ‘attitudes toward primary school teachers’ professional competencies in Tehran. This applied research was a descriptive survey. The statistical population included female teachers of all-girls primary schools in Tehran in 2016-2015 academic years. random sampling method is applied to determine the sample size. The statistical sample consists of 226 people. In order to collect the required data, questionnaire was used. The data gathering tool in this study was a questionnaire containing 35 items with a Likert type scale in 8 competency subcomponents of communication, character traits, professional ethics, teaching, social traits, classroom management and information technology. The validity of the questionnaire was assessed by supervisors and advisors And its reliability which was calculated through Cronbach's alpha was 95/0. The descriptive statistics (frequency, mean and standard deviation) and inferential statistics (t-test and Friedman test) were calculated by using SPSS software. The results show showed that Teachers’ professional competencies are in good condition and than the average. Teachers ranking about professional competences is related to IT last priority and character is in The last rank.

کلیدواژه‌ها [English]

  • professional competences
  • Teacher
  • elementary education
  • Tehran