اثربخشی آموزش گروهی شناخت درمانی مبتنی برذهن آگاهی برکاهش افکار خودآیند منفی و بهبود افسردگی دانش آموزان دختر افسرده مراکز شبانه روزی اردبیل

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

اداره کل آموزش و پرورش اردبیل، ایران

چکیده

پژوهش حاضر به اثربخشی آموزش گروهی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی برکاهش افکار خودآیند منفی و بهبود افسردگی دانش آموزان دختر افسرده مراکز شبانه روزی اردبیل می پردازد. روش تحقیق در این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل می باشد، جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر مراکز شبانه روزی شهرستان اردبیل در سال تحصیلی 94-93 که تعداد آنان برابر با 670 نفربود. برای انتخاب نمونه، از روش نمونه گیری خوشه ای- تصادفی چند مرحله ای استفاده شد، بدین منظور از بین مناطق اردبیل، منطقه نیر و از بین مدارس شبانه روزی این منطقه دو مدرسه شبانه روزی بهار و زینبیه ، به صورت تصادفی انتخاب شد. پس از اجرای پرسشنامه افسردگی بک و افکار خودآیند منفی و جمع آوری نمرات دانش آموزانی که نمره شان یک انحراف معیار بالاتر از میانگین بود، 40 نفر از دانش آموز، به صورت تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش (20 نفر) و گروه کنترل (20 نفر)، قرار گرفتند. آموزش ذهن آگاهی به صورت گروهی در 8 جلسه (هفته ای یک جلسه ی دو ساعته) بر روی گروه آزمایش انجام گردید ولی گروه کنترل هیچ گونه آموزشی را دریافت نکردند.نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که روش درمان گروهی مبتنی بر ذهن آگاهی به طور معناداری (05/0) باعث کاهش افکار خودآیند منفی و افسردگی دانش آموزان شده است. بنابراین می توان با استفاده از روش آموزش شناخت درمانی گروهی مبتنی بر ذهن آگاهی میزان افسردگی دانش آموزان، و افکار خودآیند منفی آنان را کاهش داد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of group cognitive therapy training based on mindfulness, upon decreasing negative self-concept thoughts and improving depression among depressed female students in Ardabil boarding schools

نویسنده [English]

  • fariba GHazayi Niri
Education Department Of Ardebil
چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the effectiveness of group cognitive therapy training based on mindfulness, upon decreasing negative self-concept thoughts and improving depression among depressed female students in Ardabil boarding schools. Research methodology was quasi – experimental (pre-test, post-test type upon the control group). The statistical population was all the female students studying in Ardabil province boarding schools since the years of 1393 to 1394 total 670 female students. For sample selection, a multi-stage cluster sampling was used. Among all the Ardabil province boarding schools, randomly Nir city was selected and among the schools of this city two boarding schools named Bahar and Zeinabiyeh were selected. After completing Beck Depression Questionnaire and Negative Self-Concept Questionnaire, 40 female students with scores higher than a standard deviation were selected and then randomly placed on experimental and control groups (20 subjects in each group). All the participants completed Beck Depression Questionnaire and Negative Self-Concept Questionnaire before the study and after it. The experimental group received mindfulness group training for 8 sessions (a weekly two-hour session) but the control group did not receive any training. The covariance analysis showed that the group cognitive therapy methods based on mindfulness significantly (P> 0.05) can decrease the negative self-concept thoughts and depression among female students. Therefore we concluded that the group cognitive therapy method based on mindfulness, can be used to lower the students' depression and negative self-concept thoughts.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mindfulness
  • Self-concept thoughts
  • Depression
  • Students